Hej!

Har jämför pellets och spannmål och funnit att elda med spannmål är ett mer ekonomiskt alternativ.

År det någon som kan delge lite erfarenheter?

Service, underhåll, distrubutionsnät, bulk....etc
 
Hej, jag håller på att bygga upp min spannmålsanläggning efter att ha kastat ut en gammal oljepanna med tillbehör från 60-talet. Brännaren var förståss nyare.
Har satsat på en Ling-25 som jag ska köra mot en Borö-tank på 500 lit, tanken har jag förberett med solslinga men detta får vänta till nästa sommar.
En helt ny anläggning är ju inte helt skonsam mot plånboken.
Jag har dock så ordnat att jag odlar och lagrar min egen råvara.
Du kan hitta en del info på www.afabinfo.com

Hälsningar från blivande havreeldare på Åland
 
Spannmål..
Har högre fukthalt änn tex pellets.. så det kan bli kondens i skorstenen..

Mycket mer aska.. så en automatisk uraskning är nog värt att kolla upp..

Tror att pannan Ling är en utav dom (få) bättre..

Man bör nog kunna odla & skörda sin egen Spannmål..

Personligen tycker jag att det verkar som om spannmål står i startgroparna.. Det verkar vara välldigt nytt.. där av dåligt sortiment på brännare/pannor och tester..

Dock så blir det bättre o bättre..

Undrar lite också hur lätt det är att få tag på en installatör som kan något.. :-/
 
så skall man skall se om upp om man har plåt tak.
pga syror som frigörs så kan dit tak snabt bli förstört
 
Kolla på Baxi pannorna. De går att elda med pellets, flis och spannmål.

Först och främst så får du ha en rejäl bulktank, 1 kubik olja motsvarar om jag inte minns fel ca 10 kubik spannmål.

Sen så får du räkna med uraskning mycket ofta.

Mest fördelaktigt blir det nog om du handlar direkt från en bonde som levererar.
 
PelleC skrev:
Först och främst så får du ha en rejäl bulktank, 1 kubik olja motsvarar om jag inte minns fel ca 10 kubik spannmål.
Nja ungefär hälften...
Energi innehållet för havre ligger på 4000-4300 kWh/ton o 1 m3 = 500-550 kg, träpellets 4700-5000 kWh/ton o 1 m3 = 650-700 kg, 1 m3 olja 10000 kWh..
 
Jag skulle bara nämna att det blir väldigt sura rökgaser (typ ph 2) som är väldigt aggressiva mot skorstenen och gör att den kan bli skadad fort.
 
1 liter olja= 2.4 l Havre (olika sorter) bordelia

Naturligtvis ska havren vara torkad.
 
Ekke_original skrev:
1 liter olja= 2.4 l Havre (olika sorter) bordelia

Naturligtvis ska havren vara torkad.
Menar du inte 2,4 kg.. ::)
Annars är den sorten bättre än pellets
 
så skall man skall se om upp om man har plåt tak.
pga syror som frigörs så kan dit tak snabt bli förstört
Är det någon som kan ge lite mer exakt info om plåttak/spannmålseldning.

Står i startgroparna för att eventuellt lägga plåttak och då är frågan om detta omöjligjör framtida spannmåleldning.
 
MP skrev:
Är det någon som kan ge lite mer exakt info om plåttak/spannmålseldning.

Står i startgroparna för att eventuellt lägga plåttak och då är frågan om detta omöjligjör framtida spannmåleldning.
Hej

Du såg inte rapport i fredags eller om det var torsdags?
det var ett inslag om spannmålseldning och just problemen med syran. En sotare i inslaget visade ett syrafast rostfritt rör som suttit som insatsrör i en skorsten med spannmålseldning i ca 7 mån - helt uppfrätt, detta rör skulle normalt hålla i 30-40 år...

Det var tydligen svavlet som förstörde mest.
 
Det är en klar fördel om man har en murad skorsten,som man tätar med glidgjutning. Då slipper man risken att den fräter sönder.
Och angående askan så kan man optimera förbränningen (åtminstone på LING 25) genom att labba med matningar och bränntider, så kan askmängden reduceras ganska mycket.
Det är när pannan går ner i underhållseldning som den mesta syran och aska bildas, därför ska man dimensionera pannans kapacitet så att den ligger precis på gränsen till vad som behövs, då går den med hög effekt nästan hela tiden och förbränner de mesta av syrorna och askan. och komplettera med tex en elpatron som hjälper till när det blir riktigt kallt.
 
Ling pannan är den klart bästa spannmålspannan..

Det enda som är syn är att de inte är automatisk tändning.. Då skulle det inte va några problem med syrorna om man körde mot acktank så den får jobba med full effekt.. Gärna en rätt stor acktank liknande vid vedeldning ett par m3..
Dessutom skulle verkningsgraden bli bättre vid max effekt.. Verkningsgraden är då nästan 80% medan den är 48% vid låglast o medel verkningsgraden är 69%
Det är vid låglast som rökgastempen bli så låg att risken för kondens är stor..
Men vid full effekt så är rökgastempen ca 200 grader o då blir det inga problem/risk med kondens...

Ecotec´s agrotec har bara 59% medel verkningsgrad..

Sonnys bara 49% :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.