CIMG2331.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på med en vedeldad badtunna. Tanken är att värmeförlusterna ska bli så små att det endast kräver 2tim eldning om vi badar i den 1ggr/veckan.
CIMG2332.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tunnan står på 200mm isolering, på sidorna är det 70mm isolering. Jag klädde sidorna med svart fiberduk, mest kosmetiskt, annars hade frigoliten lyst igenom springorna på det tryckta virket.

CIMG2333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Locket är av samma material som man bygger lastbilsskåp av, 40mm tjockt.
CIMG2334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev ganska mycket arbete med de rostfria detaljerna, men värt varje sekund.
"Skorstenslocket blir det sista man sätter dit efter ett bad, så fort skorstenen är så pass sval att den går att röra.
CIMG2335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag börjar elda så är det stora locket nere, allt för att snabba på uppvärmningen.
Fick sänka "staketet" runt eldstaden och tillverka ett nytt lock eftersom handtaget gick uppåt på original locket. Det tog i det stora locket annars.
CIMG2336.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutom att locket har ett väldigt bra k-värde så väger det nästan ingenting. 11kg/kvm
Tätningen mellan tunnan och locket består av dubbla rader självhäftande list 15/25 som jag
dessutom har säkrat upp med en sträng silikon på båda sidor och emellan de båda listerna.
CIMG2347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela tunnan fog skummades mellan alla skarvar i isoleringen, 100% tät. Det bildas ett litet utrymme mellan isoleringen och tunnan längst ner. Där går alla slangar till filtret och avtappningen.
CIMG2337.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sugen till filtret sitter längst ner, eftersom det är oklart hur mycket vatten vi kommer ha i den, 3st små barn innebär en del. Slangarna eller plaströr som det egentligen är går rakt igenom väggen och in i tvättstugan.
CIMG2350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gångjärnen fick höjas upp lite när jag bytte till tjockare tätningslist.
CIMG2351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kedjan är starkt förankrad, katastrof om den släpper!
CIMG2338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man in och utlopp till sandfiltret, längst ner till vänster kommer avtappningen.
Väntar på slang, har beställt en som tål både värme, kemikalier och har slät insida.
Hygienkraven är höga!
CIMG2339.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trångt i tvättstugan, sambon målar bokhyllor samtidigt som jag håller på, typiskt!
CIMG2340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sitter en luft/luft i tvättstugan, som även kommer fungera som omklädningsrum.
CIMG2341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blivande bänken i "omklädningsrummet", väntar på lackade ekbrädor från snickeriet.
CIMG2342.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde rostfria klädkrokar i klassisk omklädningsrums stil! Dom väntar också på en bräda.
CIMG2348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick tänka till ordentligt innan jag satte sågen i locket som var rektangulärt från början.
CIMG2349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om 14 dagar är allt på plats, då märker man snabbt om mina teorier fungerar. Jag återkommer!
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Grymt va fint det blir. Hur ser priset ut på "locket?"
 
Menar du om det skulle beställas på firman som jag jobbar på?
Min variant är ju ganska komplicerad, men en badtunna som är eluppvärmd där man slipper strulet med kaminen så blir locket nog ganska billigt. I princip bara att såga ut det efter tunnans form och klä det runt om med en plåtskoning.
Gångjärn kan du ju själv montera.
 
Korvgubbe
Riktigt fint!
Det här vill vi ser fler bilder och beskrivningar på.

Varför valde du bara en kedja att fästa locket med? Det blir ju som du säger katastrof om det faller ned medan man badar och redundans kostar så lite.
Hur är det med insyn och vindskydd? Det verkar vara rätt öppet mot gatan, men jag gissar att det finns en plan för detta.
 
Kroken som kedjan hakar runt på locket har en vingmutter som ren säkerhetsåtgärd. Normalläget på locket
när vi badar är nästan helt upprätt och då är belastningen minimal. På tal om insyn: jag är politiker och då eftersträvar man maximal exponering. Jag slänger upp lite bilder på planket mot grannens uteplats. En sån enkel grej som ett plank blev tillslut ett ganska stort projekt. (Blir i natt någon gång)
 
Korvgubbe
Brosarp skrev:
Jag är politiker och då eftersträvar man maximal exponering. Jag slänger upp lite bilder.
Det blir ingen Lars Ohly nu va?! :screwy:
 
CIMG2343.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planket är 1,80 högt och 7m långt. Jag valde att inte gräva ner vanliga plintar för det blir bara
svajigt.
CIMG2344.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är tagen från grannens uteplats. Blev lite extra att strul under bygget för humleväxten fick jag absolut inte slita bort.
CIMG2345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klämde in råsten istället för att mura nåt i leka. Dom fryser aldrig itu, passar till husgrunden.
CIMG2346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde egen form i plåt, gick 9säckar betong till 4 plintar. Planket är helt stumt!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
CIMG2352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett ryck till. Kameran har pajat, går inte att zooma.
Med lite flyt blir det premiär dopp i helgen.
 
Fick ta ett litet break med filtret och byta dörren först.
CIMG2355.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karmen på den gamla dörren var 50mm bredare, tog "felet" på insidan.
Smygen fick bli lite av varje.
CIMG2356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
CIMG2375.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pumpen går en kvart var sjätte timme, verkar vara lagom. Som jag trodde så håller tunnan värmen
extremt bra. Tappar inte mer än 1,5 grad/dygn (ca:+4 grader ute temp). Ungarna badar flera dagar efter eldning. Jag rekommenderar seriös isolering!!!
CIMG2377.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Styrning från en kyldisk! När den "avfrostar" så går pumpen. Dessutom har man alltid koll på tempen i tunnan. Går att köra manuellt också, bra med cirkulation när man eldar . Jag hittade all nödvändig expertis på samma ställe, stort tack till Lindh, Mårten och Jocke samt bröderna Jörgen och Jens Bladh i Kivik!
CIMG2359.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kul!
 
  • Gilla
Aesha och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.