Hej!
Jag bor i bostadsrätt, hus byggt -47. Hör i stort sett ALLT som grannen ovanför gör och det vill inte säga lite. Förutom varje steg, tvättmaskin, dammsugare, varje "drag" i garderobens skjutdörrar etc så hör jag nysningar, gångjärn som gnisslar samt ljud man kanske inte vill att någon utomstående skall höra. Har kollat med dem som bor under mig och de hör inget alls från min lägenhet, har även kollat runt med andra i föreningen. Med tanke på de svar jag fått och de bullriga ljud som inte tycks höras till deras grannar så kan jag inte annat än tro att min granne har missat något lager när han renoverade sina golv. Vad kan det i så fall vara, och hur kan man kolla det? Jag har bott i flerfamiljshus större delen av livet och aldrig varit med om maken, trodde att så här gamla hus var gedigna och "ljudtäta". När man blir äldre och hörseln avtar känns det dessutom som att det här går åt fel håll.
 
Ett snack med vicevärden kanske kan hjälpa dig vidare? Att medlemmar på byggahus.se ska komma med förslag på vad som kan vara felet är nog att ta det lite långt. Vicevärden lär ha god koll på fastigheten och om inte annat kan han vägleda dig vidare och självfallet vara dig till stor hjälp. Inte ska man behöva bo med sådan obefintlig ljudisolering.

Lycka till!
 
Som jag skrev tidigare: jag har hört att det kan bli som du beskriver när man tar fram gamla undergolv som inte är gjorda för att ha i ensamt majestät. Dock måste jag säga att det låter väldigt extremt som du beskriver.

Att vi inte skulle ha idéer här på forumet förstår jag inte. Det är väl det som det finns mest av, vid sidan av åsikter.
 
  • Gilla
bittece
  • Laddar…
jonmo skrev:
Att vi inte skulle ha idéer här på forumet förstår jag inte. Det är väl det som det finns mest av, vid sidan av åsikter.

Haha.....så sant.... :D
 
Har det hela tiden varit extremt lyhört från övervåningen eller har det kommit senare?

Är det en ordinarie lägenhet över dig eller är det en vind som har byggts om till lägenhet? Är det det sistnämnda så är det stor risk att det är huskonstruktionen som gör att det låter mycket, då är det även vara stor risk för brandspridning beroende på byggmaterial.

Vad är husets stomme byggt av?
Är huset påbyggt i efterhand?
Många hus som hade platt tak har fått valmat tak som sedan har blivit vindsvåning.
 
jonmo skrev:
Att vi inte skulle ha idéer här på forumet förstår jag inte. Det är väl det som det finns mest av, vid sidan av åsikter.
Det är just det som är faran. Att istället fråga någon som har betydligt mer koll och som bör finnas oerhört lättillgänglig ett telefonsamtal eller dörrknackning bort, kunde kanske ha varit en klokare lösning. Men vad vet väl jag...spekulera vilt ni, så kan TS kanske bygga om golvet åt grannen själv sedan. ;)
 
Hej EndZone! I en normal förening hade jag inte tvekat att vända mig till styrelsen men tyvärr är det här inte någon vidare bra förening. Jag hade nog inte tänkt att problemet skulle få en lösning här men eftersom det ändå verkar finnas en del yrkesfolk på sidan var min förhoppning att få ett eller annat tips om vad som kan ha hänt vid grannens golvrenovering. Tack ändå för att du tog dig tid!
 
Hej jonmo! Vad jag förstår har det tidigare varit linoleum direkt på betonggolv i alla rum förutom vardagsrummet, där parketten ligger på sand. Men jag upplever det som att oljudet är lika överallt i lägenheten.
 
Hej Demmpa! Jag har inte bott här så länge men oljudet har varit detsamma hela tiden. Det är en ordinarie lägenhet, ingen vind eller påbyggnad. Väggarna består av betong respektive gips, golven ska vara betong.
Min tanke var att om man lägger ny parkett eller klickgolv som jag antar att grannen gjort, men utan ljudisolerande matta under, kan det leda till sånt här skrammel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.