För c:a tre år sedan lät vi bygga ett separat duschrum genom att sätta upp en ny vägg i ett badrum. Nu upptäckte vi att det blivit fuktigt i nedre delen av listerna, dörrkarmarna och under tröskeln. Träet i dörrkarmarna och väggskivan har murknat och möglat. Vi kan byta ut de skadade delarna, men vi vill ju inte att samma sak händer igen, så frågan är om det har byggts fel eller om problemet mest beror på att vi haft otur. Hoppas få lite tips och information här!

Ett misstag vi gjorde var att när det var nybyggt låg det kvar en hög med sågspån på tröskeln vid dörrkarmen såpass länge att det tog åt sig fukt. (Idiotiskt, jag vet, det var en sån där grej jag tänkte på varje gång jag gick in i duschen, att det där borde man ta bort.) Kan det vara så att problemet inleddes med det och när det väl blivit fuktigt så fortsatte det vara fuktigt? D.v.s. det var inget fel med konstruktionen, utan bara byggstädningen.

Närbild på skadat trä och svartmögel i hörnet av ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller är det något felbyggt så att vatten ofta runnit ner bredvid tröskeln? Det blir ofta vatten på denna del av golvet, och om det sipprar mellan kakelfogarna och ner på tätskiktet under kanske det kan rinna ut under tröskeln och in i väggen? På bilden syns tätskiktet som ser lite misstänkt avrivet ut så det nog kan vara en glipa mellan det och tätskiktet i väggen. Om det är det som varit problemet kanske det går att laga?

Lite svårt att få ett sammanhang utifrån bilden, kanske du kan posta fler bilder på litet avstånd. Normalt gör man ett uppvik av tätskikt mot tröskel som ska förhindra att vatten kan rinna ut. Sedan bör ju även golvlutningen vara såpass att vattnet letar sig mot golvbrunn istället för ut genom badrumsdörren. Riv och gör om. Kolla med försäkringsbolag vad dom säger. Det kostar ju inget att ringa och fråga. Dom kanske trollar fram ett par tusenlappar om du har tur.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
T
Som sagt, ta en blid längre ifrån för nu är det svårt att få en hum om vad man ser:thinking:

• Gilla
Garningen
  • Laddar…
Ja, det är inte så tydligt på bilden kanske.

Här är en bild från större avstånd. Den är dessutom tagen innan jag hackade bort resterna av plywoodskivan.

Sektion av badrumsvägg med lager av kakel, gipsskiva, plywood och träregel, skador och tätskikt synligt.
Skapa konto

Från vänster till höger i bilden är de lager vi ser: Kakelplattor, tätskikt (svart och tunt, så syns inte så bra på bilden), gipsskiva, plywood, träregel, gipsskiva. Och under golvplattorna sticker tätskikt fram, och en del av det i en större flik.

C cellofan skrev:

Här är en bild från större avstånd. Den är dessutom tagen innan jag hackade bort resterna av plywoodskivan.

[bild]
Från vänster till höger i bilden är de lager vi ser: Kakelplattor, tätskikt (svart och tunt, så syns inte så bra på bilden), gipsskiva, plywood, träregel, gipsskiva. Och under golvplattorna sticker tätskikt fram, och en del av det i en större flik.
Kan du ta en översiktsbild på badrummet så man ser var skadan är i förhållande till duschen.

C cellofan skrev:

[bild]
Nu blev jag bara mer förundrad, hur har vattnet nått dit? Är duschen alldeles bredvid? Är golvlutningen helt flack eller baklut? Har du haft stock i golvbrunn och golvet stått vattenfyllt? Jag får inte riktigt ihop hur detta hänt? Jag skulle knäppa många bilder och sedan försöka ta bort det mögel som går att ta bort och sedan planera nästa steg i lugn och ro. Även fråga försäkringsbolaget om dom kan titta på det. Det ser ju ut som att det varit ett uppvik mot tröskeln du tagit bort, antingen har du varit oaktsam när du spolat av golvet eller så beror skadan på något annat. Ser onekligen ut som att tröskeln varit blöt under lång tid.

Rummet är litet så det är inte jättekonstigt att det kan bli en del vatten nära dörren, för det är där handdukarna brukar hänga.

Svartvit rutigt kakelgolv i ett badrum, skadad tröskel och synligt tätskikt.
Skapa konto

Men jag tror jag kommit närmare mysteriets lösning. Jag testade att hälla vatten på golvet nära dörren och mycket riktigt kommer det då ut lite i glipan i tätskiktet. Det rinner inte direkt mot tröskeln, utan det verkar som om vattnet går ner i kakelfogarna och tar sig fram under kaklet. (Vilket är normalt vad jag förstått.)

Jag försökte testa lutningen på golvet med vattenpass. Lutningen är mot golvbrunnen, men nära dörren är det ganska plant. På något ställe kan det kanske rent av luta åt fel håll, men jag vet inte hur exakt det blir när man mäter ovanpå kakelplattorna. Glipan i tätskiktet borde väl vara det egentliga felet?

C cellofan skrev:
Rummet är litet så det är inte jättekonstigt att det kan bli en del vatten nära dörren, för det är där handdukarna brukar hänga.

[bild]

Men jag tror jag kommit närmare mysteriets lösning. Jag testade att hälla vatten på golvet nära dörren och mycket riktigt kommer det då ut lite i glipan i tätskiktet. Det rinner inte direkt mot tröskeln, utan det verkar som om vattnet går ner i kakelfogarna och tar sig fram under kaklet. (Vilket är normalt vad jag förstått.)

Jag försökte testa lutningen på golvet med vattenpass. Lutningen är mot golvbrunnen, men nära dörren är det ganska plant. På något ställe kan det kanske rent av luta åt fel håll, men jag vet inte hur exakt det blir när man mäter ovanpå kakelplattorna. Glipan i tätskiktet borde väl vara det egentliga felet?
Du kan ju kontrollera med ett långt vattenpass och en tumstock eller en laser. Ska vara 7-20mm per meter i själva duschdelen och 2-10mm metern i övrigt utrymme, bakfall får aldrig förekomma någonstans i badrummet. Är det nyligen gjort så kontakta utförare. Kvickfixen är ju att ta en multicutter och skära bort det mest fuktskadade av regeln och spraya något mögeldödande, viktigt att det verkligt får torka ut oxå, ställ en värmefläkt där, pröva även kontakta försäkringsbolaget. Glipan i tätskiktet kan ha blivit när du tog bort tröskeln.

DU skall som tidigare nämnt kolla om det är korrekt fall i utrymmet.

Det där kommer inte av att det hänger handdukar på handdukstorken eller att det har legat en hög med sågspån på tröskeln en stund. (om ni inte hänger upp handdukar som det droppar rejält om).

vad är det på andra sidan? Dvs bakom ryggen på dig där du står? något vatten/avlopp?

Det är gjort för drygt tre år sen, men utföraren finns inte kvar: konkurs. :( Jag har tagit bort det mesta av det fuktskadade virket redan, men det vore ju skönt att veta att felet inte kommer tillbaka. Glipan i tätskiktet är enda förklaringen jag kan hitta till att det kunnat komma ut vatten, och jag kan få det att komma ut vatten genom att blöta ner golvet på det sätt det blir när man har duschat och går och tar handduken (okej, fast mer vatten än det normalt brukar bli då).

oobum oobum skrev:
vad är det på andra sidan? Dvs bakom ryggen på dig där du står? något vatten/avlopp?
Nej, på andra sidan korridoren är det ett sovrum.

OM det hade vari rätt gjort med uppvik mot tröskeln, och helt tätt vid övergång vägg-tröskel, så skulle det där aldrig ha kunnat ske. Men hur det skall gå att få tätt nu i efterhand, utan att riva upp delar av golvet vet jag inte. Det går inte att täta på ett godkänt sätt, möjligen något som i praktiken fungerar, även om det inte är formellt rätt.

• Gilla
cellofan
  • Laddar…
BirgitS
Har du varit i kontakt med försäkringsbolaget?

Spekulerar nu, men kan det vara bakfall på flytspacklet, och att man sedan satt klinkern med fall ändå? Då kommer ju vatten sakta men säkert rinna ner mot tröskeln. Sen skulle det såklart varit uppvik mot tröskeln så att ingenting tar skada ändå.

BirgitS BirgitS skrev:
Har du varit i kontakt med försäkringsbolaget?
Jag gick in på försäkringsbolagets sajt, och där stod det att fuktskador i bostadsrätt ska hanteras av brf:ens försäkringsbolag. Det verkar lite konstigt eftersom fuktskadan verkat uppstå p.g.a. en ändring vi anlitade hantverkare att göra, och inte gått ner under golvet där föreningen har ansvaret. Så nu har vi kontaktat styrelsen om detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.