Jag tror vi kommer att försöka få något enkelt påskrivet av tjänstemannen - under förutsättning att det inte finns något okänt som gör att vårt hus är livsfarligt att bo i (som saknad barnspärr på knivlådan eller så). ;)
 
  • Gilla
bjolletts
  • Laddar…
Vi hade slutsamrådet på plats och sen var jag nere oh hämtade pappret efter lunch på kommunen.
Det skiljer nog väldigt vad som måste vara klart och inte, bereonde på inspektör.
Vi hade inte ens spishällen uppackad, inga spärrar på några lådor.

Däremot så var vårt slutbesked vilkårat med 2 vilkor som husfirman skulle ordna, inom 1 månad, nu 1,5 månad senare så har fortfarande husfirman inte gjort ett skit åt sina punkter...
 
Pumba skrev:
Däremot så var vårt slutbesked vilkårat med 2 vilkor som husfirman skulle ordna, inom 1 månad, nu 1,5 månad senare så har fortfarande husfirman inte gjort ett skit åt sina punkter...
Då är det ert ansvar som byggherrar att se till att det blir gjort inom tidsfristen annars så blir det ju ni som drabbas av den ansenliga straffavgiften.
 
volvo skrev:
Då är det ert ansvar som byggherrar att se till att det blir gjort inom tidsfristen annars så blir det ju ni som drabbas av den ansenliga straffavgiften.

Nej det står vilkorat på byggfirman inte på oss som byggherre, jag har redan haft diskutionen med kommunen så det är inget jag riskerar något på.
 
Vi kunde inte få något muntligt eller skriftligt på plats. Man hade inte det bemyndigandet sade man. Men sedan var det ändå samma inspektör som skrev under slutbeskedet. En hel del snurriga uttalanden till detta. Hos oss tittade man inte på varken knivlåda eller medicinskåp. Däremot kommenterades de råa väggarna.
 
Det beror ju mycket på vem man får som inspektör, det ha gått trögt i kommunen med nybyggande under ett par års tid så de har blivit väldigt tillmötesgående i många saker här i stan, det blir ju inte bra för någon om man har massa obebyggda tomter bara för att några få personer ska sitta och stoppa så många pinnar i hjulen som möjligt för de som är intresserade.

Kommunen kommer på besök på måndag så hoppas på att kunna reda ut det som fattas i vårt, bland ventilationskontroll, firman som ska utföra har inga lediga tider föräns om ett antal veckor, det blir ju liksom svårt att få det gjort om de inte har tid.
Därför kan vi vår KA skicka in intyget på att kontrollplanen har följts förrän det är färdigt.

Ska dock bli evigt skönt att bli av med husleverantören, de har sinkat vårt bygge nått oehört pga deras dåliga leveranstider och planering.
 
Det är lite beklämmande att det skiljer så mellan olika kommuner. Skönt att flytta in i tid. Det hade varit lite surt att flytta till n@got temporärt.
 
Fast det här med knivldan, det är väl KA:s grej och inte kommunens?
 
Nej, sånt hade inte vår ka på sin lista. KA känns mer rättsäker då man har en färdig kontrollplan. Kommunen ville inte ut så mycket info i forvag.
 
mariatherese skrev:
Nej, sånt hade inte vår ka på sin lista. KA känns mer rättsäker då man har en färdig kontrollplan. Kommunen ville inte ut så mycket info i forvag.
Det jag menade var att kommunen bryr sig väl inte om knivlåda, utan i så fall KA. Troligtvis bryr sig ingen.

Resten av det du skriver fattar jag inte.
 
En knivlåda eller likan är inte KA´s problem. Det tillhör entreprenörens egenkontroll. KA skall däremot kontrollera att kontrollen utförts. Helt tokigt är det att kommunerna har olika uppfattningar el åsikter men detta beror nog på inspektörernas okunskap om regler.
 
Efter att just ha byggt i egen regi och fått slutbevis så är min samlade erfarenhet att man inte ska bli förvånad om man möts av okunskap hos kommunens byggnadsinspektörer såväl som hos certifierade kontrollansvariga.

Det är bra att vara medveten om detta, dock kan det ändå bli problem att som lekman (egenbyggare) påpeka och övertyga dessa om att de faktiskt har fel. Dels vill man behålla en god relation för att underlätta bygget/sammarbetet och dels kan de lätt uppfatta ett sådant påpekande som en prestigeförlust.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.