Martin_B skrev:
Känns som att det skulle hålla fler borta, men samtidigt verkar vissa inbrottstjuvar, som exempelvis de i ovan länkade videor, inte bry sig särskilt mycket om larmet utan menar på att de har ett visst antal minuter på sig innan väktare kommer, så de kör på ändå inom den tidsramen och tar det de hinner.
Jag tror att de flesta här inne, inte förlitar sig på väktare från de stora säkerhetsbolagen. Väktaren kommer inte att ingripa, ens om han ser din platt-TV bäras ut. Larmet, ett ljudligt sådant, har främst till uppgift att göra grannar och förbipasserande uppmärksamma och iakta signalement när tjuven tar sig ut. Herrarna i videon talar just om rätt flyktväg. Att larmet sedan distraherar tjuven, är enbart positivt.
I USA har man ofta videoövervakning även inomhus, som aktiveras med larmet. Videomaterial hjälper till vid identifiering, och ingen tjuv vill hamna på video, eller hur?
Så här borde det funka här hemma http://www.youtube.com/watch?v=BCo36Fwe2Og
 
Martin_B
Såg faktiskt den videon igår.
Men för att framgångsrikt kunna få en videoinspelning där ansikte syns så bör man väl egentligen inte skylta med att området är videoövervakat? För då tar väl tjuven på sig en rånarluva bara? Och då är det ju kört ändå.

Men visst vore det bra om skylt om videoövervakning med inspelning skulle kunna skrämma bort tjuven... kan ju alltid hoppas.
 
Martin_B skrev:
Men visst vore det bra om skylt om videoövervakning med inspelning skulle kunna skrämma bort tjuven... kan ju alltid hoppas.
Poängen är att med flera hinder, få tjuven att avstå att bryta in sig i just det huset. Hur många svenska hus har rörselsedetektorer utomhus, ljussignal, siren och videokameror inomhus? Folket från Securitas och Sector Alarm intygar heligt, att bara det sitter deras skyltar på fastigheten så väljer tjuven ett annat hus. Nåja, själv tror jag min lösning är effektivare.
 
Fönsterlås kan vara skillnaden att tjuven väljer bort just ditt hus. Ett rätt monterat godkänt lås är inget du bara pillar upp. En altandörr ska givetvis ha en säkerhetsspanjolett den öppnar man heller inte hur lätt som helst, inte ens Sven Lönn... Köper man en ny altandörr så ska man ta de ca 150kr extra för att få en säkerhetsspanjolett. De flesta tjuvar är pundare som vill ha snabba pengar. Att föra oväsen genom att slå sönder glas är inte vad de helst vill. Visst lönar det sig att låsa om sig. Larm är bra men utan riktiga lås är det inget större hinder...
 
Martin_B skrev:
Med galler för varje fönster känner iallafall jag att det ger en "äkta" trygghet. För med sådant får ju tjuven verkligen arbeta för att ta sig in eller ta sig ut. Däremot är ju galler extremt fult och ger känslan av fängelse, så det vill man ju kanske inte ha :)
Det finns ett hus i vårt närområde som har galler för samtliga fönster, vita fina galler. Huset ser ut som ett fängelse. Det förstärks av att jag aldrig någonsin sett någon utomhus på tomten, som hålls i "parkskick" så jag misstänker att det är ngn. firma som sköter tomten medan jag är på jobbet.

På det huset sitter det dessutom någon sorts glasskivor (ev. plexiglasskivor) utanpå gallren framför vissa fönster, jag misstänker att det är någon form av skottsäkert glas i de skivorna. Så min hypotes är att den som bor där är hotad.

Fast ibland har jag funderat på om någon hålls fången där.
 
Det finns olika typer av fönsterlås det ena är ett låsbart handtag som endast gör att du inte kan öppna handtaget men ger inget ökat brytskydd.
Det andra är ett fristående fönsterlås som marginellt ökar det fysiska brytskyddet.
Men båda gör att du inte endast kan öppna fönstret, så du kan inte bara krossa rutan och öppna fönstret.
Den stora fördelen med fönsterlås är att du begränsar flyktvägarna, om alla dörrar och fönster har godkända lås så är din enda flyktväg där du kom in.
Om du begränsar flyktvägarna så är tjuven i regel inne kortare tid hos dig då det ökar risken att åka fast då det inte finns några snabba flyktvägarna om någon kommer hem.
Det kan även göra att dom väljer ett annat objekt istället för ditt hus.
Men bryter dom sig in med en kofot så står inte ett fönsterlås emot speciellt mycket och ger knappt någon märkbar skillnad för den som bryter.
Glöm inte att kontrollera om dina isolerglasfönster har silikon mellan glas och fönsterramen, det ska minst vara ca 10cm om varje hörn och även samma i mitten längs ramen om det är ett stort fönster så dom inte lätt kan glasa ur fönstret.
Om det saknas så glasa ur fönstret och lägg silikon enligt ovanstående beskrivning mot glasets anläggningsyta i ramen och sätt sedan tillbaka glaset och listerna.
När ni köper nya fönster eller fönsterdörrar ska dessa precis som JPM skriver vara utrustade med en säkerhetspanjolett, dessa har även hakreglar utöver kilkolvar vilket ger ett bättre brytskydd, och kontrollera att dom har silikonat glaset.
 
Martin_B
123abc, är helt med dig ang. silikon runt glaskassetter osv. Däremot är det ett riktigt hästjobb att silikona alla fönster på en bottenvåning om där är många fönster. Många gånger är fönstren såpass högt upp så man kanske behöver en mindre byggställning el. dylikt att stå på, vilket försvårar arbetet.
Sedan vet jag inte var gränsen går för högsta höjd till fönster (avstånd mellan fönstrets nederkarm och marknivå), för att inbrottstjuvar skall ignorera/avstå från att välja ett fönster som in- eller utbrottsväg. Mig veterligen sätter försäkringsbolagen gränsen 4 meter, och att vid en viss försäkringsnivå skall exempelvis alla fönster som är belägna längre ner än 4 meter från marknivå/ståplats (tak el. dylikt som man kan använda som ett steg upp), ha godkända fönsterlås osv.
Verkligheten torde ju vara en annan, för jag undrar om exempelvis 3,5 meter till fönster skulle göra inbrottstjuven särskilt mycket gladare.
Personligen tycker jag det känns högt med bara två meter. Det låter inte högt när man skriver om det, men tittar man ner från två meter så blir det plötsligt väldigt högt :)
Sedan borde toleransen vara högre vid utbrott än inbrott, då det ju är betydligt lättare att ta sig ner från en högre höjd, än klättra upp så vida man inte har stege eller något.
Undrar om det finns statistik över detta.
 
Redigerat:
Det är mycket riktigt 4m som gäller, men det är inte säkert att du har dom kraven.
Har du inga krav så avgör du själv var du vill ha fönsterlås men rekommendationen är 4m.
Lås fast stegar och annat som kan användas av tjuvar.
Silikonet är billigt men det tar tid att applicera på många fönster och det bästa vore om det var gjort redan från fabrik.
Jag har varit med om kunder som skippat övervåningen trots att det varit under 4m som sedan haft inbrott genom just dessa fönster, så risken finns alltid men det är inte jättevanligt.
 
Martin_B
123abc skrev:
Jag har varit med om kunder som skippat övervåningen trots att det varit under 4m som sedan haft inbrott genom just dessa fönster, så risken finns alltid men det är inte jättevanligt.
Skojar du eller? Till fönstret på övervåningen bör det ju ha varit iallafall 3 meter så vida huset inte är extremt lågt. Hade de stege till hands, eller något annat tjuven kunde stå på och komma upp väldigt lätt?
Eller bemödade tjuven sig att ta fram något han kunde ta sig upp på, enbart för att kolla om han kunde komma in i huset?
Tjuven måste ju ha varit fullkomligt desperat, samt besatt av det huset?
Vad hade han gjort om där hade varit fönsterlås där med? Hade han fortsatt upp på taket till ett takfönster, för att sedan försöka sig på att klättra ner genom skorstenen ifall takfönstret också var låst? :)

Nä, men skämt åsido, den där tjuven måste väl ändå ha haft någon speciell anledning till att ta sig in i det huset, väl? För rent spontant känns det som att tjuven hellre bryter sig in i ett låst men lättillgängligt fönster på bottenplan (som ju inte lär vara omöjlig att få upp, även om det kanske är svårt) än att han börjar klättra upp till övervåningen?

Han kanske var bergsklättrare ;)
 
Berodde nog snarare på att det var skymt på baksidan och det var bättre låst på undervåningen.
Tjuvarna reste en stege och krossade sedan fönsterrutan och öppnade fönstret och gick in.
Just i detta fallet så visste tjuvarna vad dom var ute efter och larmet kopplat till vaktbolag skrämde dom inte heller.
Hade det suttit ett fönsterlås så hade dom inte kunnat göra inbrottet på detta sätt.
Ibland så väljs ovanvåningen just för att det slarvas med säkerheten där.
Dom flesta inbrott på övervåningar sker med stege från din eller en grannes trädgård.
Skulle kunna dra fler exempel även där dom inte varit ute efter något speciellt samt högre än 4m men min poäng redan är gjord.
Tjuven tar sig in där det är lättast.
 
Martin_B
Helt otroligt, de drar sig inte för något alltså.
Då blir det till att sätta fönsterlås överallt.

Sedan skall man ju naturligtvis se till att man inte har onödigt mycket av värde hemma.
Exempelvis köper jag själv allt på kort/faktura. så kontanter har jag aldrig hemma, kanske någon tjugolapp, en hundring eller så. Sedan skall man ju ha sällan använda smycken, om man nu har några värdefulla, i typ bankfack eller något.
Kvar blir ju vanlig hemelektronik o dylikt och det kanske inte är det mest lockande för någon som vill ha snabba pengar.

Undrar hur effektivt det är att sätta bakkantssäkring på sidorhängda fönster, som tillägg till fönsterlås då naturligtvis. Kan ju aldrig vara fel tycker jag? Rätt billig och lättmonterad investering, som dessutom inte ställer till med besvär på samma sätt som lås gör.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.