Det finns en del trådar kring detta och de delar jag tagit fasta på är:

1. Man lär gå upp i dimension på rören. På så vis kan man ställa ner fläkten varpå den låter mindre
2. Det är lämpligt att flytta kall luft till kaminrummet istället för varm luft från kaminrummet. Detta eftersom värmeenergi i luft är knepigt att flytta. Genom att flytta kalluften i stora mängder skapas luftcirkulation. Jag ger helt enkelt mycket luft till det varma rummet och tar mycket luft från det kalla
3. Bör styras med en trafo, stegad, hellre än en Tyristor då en Tyristor ger brummande ljud och kan ge en del problem med frekvensen
4. Fläkten bör sättas närmare rummet jag tar luft från, hellre än att sitta närmare rummet luften ska till

I mitt fall ska jag flytta luft från en korridor som är 8 meter från kaminen. Korridoren angränsar till samtliga sovrum i huset. Det kommer inte bli perfekt värme i alla rum, men rummen hamnar i alla fall i närheten. Rördragning kommer att kunna ske rakt på vinden, i isoleringen. Jag har kikat på en Östberg 160 CK B, 160l/s. Resten av ventilationsrören i huset ligger på samma sätt.

Totalt blir det 8 meter ventilationsslang (inte lika effektiv som spiro men lättare att dra då det ev. kanske inte går att dra helt spikrakt). Därtill skarvar mellan slangarna och totalt 2 st 90-böjar som går ner till fläktgaller i respektive rum. Minimal installation med andra ord.

Det jag undrar över är:

1. Den trafo jag kikar på är Östbergs, men de kallar den ibland för "Tyristor / varvtalsregulator". Den är stegad och jag gissar därför att den är mer av en varvtalsregulator med bas av trafo, hellre än en regelrätt Tyristor. Någon som vet?

2. När jag väljer delar till Östberg 160CK B och kikar på tillbehör ser jag ofta att 1 amperes-modellen listas hellre än 0,5A-modellen. Varför då? Fläkten drar ju max 62 Watt?

3. Min tanke är att ha en fläkt som går att blåsa på rätt bra med och låter den för mycket tänkte jag sänka mha. trafon, men tänker jag fel här? Jag vill försöka undvika enorma fläktljud genom att välja en bra lösning med bra dimension. Jag har inte tänkt köra ljuddämpare. Jag hoppas det skall räcka med att ha en rejäl dimension på slangen, rak dragning och minimalt med böjar och på så vis få det att fungera ok. Målet är att även med relativt låg kraft för fläkten, ändå flytta relativt mycket luft.

Lösningen är bara tänkt att användas i kallaste vintern. Därför har jag inte tänkt lägga 10 000:- extra på ljuddämpare och extrautrustning. Fläktljud är inga problem men jag vill givetvis undvika fläktljud på grund av en dålig lösning.

Mycket tacksam för tips kring dimensionen. I de tabeller jag kikat i och med bas av de få delar som är inblandade har jag uppfattat det som att luftmotståndet kommer vara relativt litet.

Det finns inte mycket skrivet om hur mycket luft man behöver flytta för att få till en bra cirkulation men jag hoppas att utrustningen jag listat ska räcka till

Produktlista för ventilationssystem med bilder och priser för varvtalsregulator, ventilationsböj, montageklammer, nippel och kanalfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det tips som ventgybarna hade här kring ventilation var främst att man överdimensionerar fläkten då de flesta låter rejält mycket mindre om man ställer dem på 50%.

Från datorbyggartiden så var väl den stora erfarenheten att man vill ha större lågvarviga fläktar än små och ettriga.

Jag skulle inte underskatta nyttan av ljuddämpare om det är tänkt att fläkten även ska gå nattetid.

Sen är ju frågan hur ventilationen i huset ser ut i övrigt. Om luften tas från korridoren med sovrummen och man antar att sovrummen alla har tilluft, men samtidigt så ska korridoren sen få en tillträmning av luft från där kaminen står. Då finns det väl en risk att tilluften minstkar i sovrummen och ersätts av den luften som strömmar till från där kaminen står?
 
Appendix Appendix skrev:
Det tips som ventgybarna hade här kring ventilation var främst att man överdimensionerar fläkten då de flesta låter rejält mycket mindre om man ställer dem på 50%.

Från datorbyggartiden så var väl den stora erfarenheten att man vill ha större lågvarviga fläktar än små och ettriga.

Jag skulle inte underskatta nyttan av ljuddämpare om det är tänkt att fläkten även ska gå nattetid.

Sen är ju frågan hur ventilationen i huset ser ut i övrigt. Om luften tas från korridoren med sovrummen och man antar att sovrummen alla har tilluft, men samtidigt så ska korridoren sen få en tillträmning av luft från där kaminen står. Då finns det väl en risk att tilluften minstkar i sovrummen och ersätts av den luften som strömmar till från där kaminen står?
Ja, det är en utmaning att vara säker på hur luften kommer röra sig. Däremot behöver husets inställda tilluftsvolym fortfarande tas utifrån. De två närmaste utsugen är i ett litet förråd i anslutning till korridoren samt badrummet (också i anslutning till korridoren). Förhoppningsvis påverkar inte det alltför hårt. Å andra sidan är detta en lösning under ett antal månader bara. Det är helt ok att få svalare i den delen av huset men risken är att vi hamnar på 32 i kaminrummet och 17 i sovrummen.

Låter det anskrämligt får man montera ljuddämpare i efterhand. Jag har däremot läst en del trådar med folk som har en hel del ljud trots dämpare. Det är då ljud som helt enkelt tas med i luften varpå dämparen inte plockar den. I samband med alldeles för högt motstånd (många krökar). Sen finns det också gummikit mellan spiro/slang och fläktanslutningen. Där kan det tydligen skapas en del ljud som tar sig vidare.

Det som tydligen ska fungera bäst är golvfläktar som placeras ut och mosar luften genom huset. Det ger lite andra utmaningar.

Ett kombinationsalternativ är att köra Östbergsfläkten på betydligt lägre varvtal men komplettera med takfläktar på fler ställen, med inställningen att köra upp luften i taket. Det lär vispa om en del, men då som sagt i kombo med att också suga fram luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.