V
Finns det olika typer av fläder? Vill plantera fläder som man kan använda för att göra saft, vilken sort ska man välja? Område mitt på vänern, mycket sol (dom dagar den tittar fram :) )
 
Ja, det finns modeller med svarta goda bär och modeller med röda giftiga bär.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fläder

Sedan kan man tydligen göra saft av antingen blommorna eller bären. Min fläder här håller på att blomma ut, alltså blir det till att använda bären om det ska bli något i år...

"Mitt på vänern" låter lite fuktigt - Lurö eller vad?
 
V
He he, höjdmässigt i landet syftade jag på :)
Kommer ihåg att vi gjorde saft på vita blommor hos mormor när man var liten, tyvärr går det inte att köpa sån god saft i butiken... Men så brukar det ju vara i minnenas värld :)
Blir saften lina god oavsett om man använder blommorna eller bären?
 
Jag har inte sett den giftiga druvflädern säljas i någon av de handelsträdgårdar jag handlat av, men kolla för säkerhets skull att det står Sambucus nigra på etiketten. Det finns även olika sorter blodfläder som är varianter av Sambucus nigra och som går att göra saft på.

Själv har jag bara gjort saft på blommorna och har man inte tillgång till hemkokad flädersaft så är faktiskt IKEA:s flädersaft helt okej.
 
VillaAnna skrev:
Blir saften lina god oavsett om man använder blommorna eller bären?
Saften blir god i båda fallen men är väldigt olika. Fläderblomssaften är mycket svagare i smaken och enligt vad jag tycker, mycket godare.

Vi gör vår med 50 blommor, 2 kg socker, 2 liter vatten och citronsyra. I de flesta recept rekommenderas att man tillsätter bensoesyrat natron eller något liknande. Det gör inte vi utan vi fryser flaskorna (som inte är helt fyllda!) istället. Då slipper vi konserveringsmedel.
 
Om det bara är för saft så finns även alternativet att ta bilen och ge dig ut och leta. Flädern blommor för fullt "mitt på vättern", så du kanske är precis ibörjan på blomningen?
Att göra detta är inte enbart för att snåla, du kan även lätt gräva upp en större modell än du kan köpa i handelsträdgården och därmed spara ett par år tills du har ordentligt med saftblommor.
-Kolla med markägaren först givetvis.
Med de vargavintrar som var så strök min relativt nyetablerade fläderhäck mer eller mindre med.
Olika kloner kan ha olika härdighet. Plantskolan ska givetvis ha koll på detta dock.
Här är ett dokument som jag tyckte var bra:
http://www.lansstyrelsen.se/vastrag...sbygd/lantbruk/ekologiskt-lantbruk/Flader.pdf

Vill du ha en prydnadsbuske och samtidigt rosaaktig fläderblomssaft så kolla på Sambuccus Nigra "Black Beauty" och "Black Lace"
 
  • Gilla
LilleNo
  • Laddar…
V
Det var intressant läsning! Tack för alla tips!
 
harry73
Vi har äkta fläder och druvfläder. Skillnaden ser man på formen av blommorna och färgen av bär.
äkta fläder är inte giftig och man kan använda blommorna och bär. På druvfläder kan man använda bär om man silar bort kärnorna (har dock inte testat det)
 
Och här i Skåne är flädern (eller hylle som det kallas på skånska) snarare ett ogräs än något man köper på plantskola.... Synd att du inte bor här, jag har ett antal exemplar som går att komma och gräva upp ;) Skämt åsido, vi gör också saft, på blommorna tycker jag är godast. Förslaget att frysa in saften är bra, och bästa flaskorna då är PET-flaskor, valfri storlek. Tänk på att plocka blommorna innan lössen anfaller, de brukar gilla dem.
 
Första satsen gjorde frun igår,det blir nog en till imorgon.
 
V
Hittar fläder överallt nu när jag har börjat titta omkring mig. :)
Ska göra en sats imorgon med receptet ovan!
Återkopplar när jag har smakat av!
 
VillaAnna skrev:
Hittar fläder överallt nu när jag har börjat titta omkring mig. :)
Ska göra en sats imorgon med receptet ovan!
Återkopplar när jag har smakat av!
Prova gärna en liten batch med tillägg av lite rabarber el ingefära på någon sats. En del säger att det ska bli gott, jag ska prova det i helgen när mina safthinkar åter blir lediga, efter att den första flädersaftbatchen har dragit färdigt.
 
Min hustru gjorde fläderblomssaft från blommorna av ett träd som vi hade i vår brf när vi bodde i lägenhet i centrala Stockholm. Den saften blev fantastisk god & smakrik, inte som de olika köpesafterna vi provat därefter.
det var tydligen busenkelt att göra saften och den lämpade sig ypperligt att blanda goda gindrinkar på.
 
V
Då har jag gjort en dubbel sats. 100 blomklasar, 6citroner, 90g citronsyra, 4l vatten, 4kg socker!
Får se hur det blir!
Hur länge ska det dra? Mellan 3-5 dagar har jag sett i olika recept, hur gör ni?
 
VillaAnna skrev:
Då har jag gjort en dubbel sats. 100 blomklasar, 6citroner, 90g citronsyra, 4l vatten, 4kg socker!
Får se hur det blir!
Hur länge ska det dra? Mellan 3-5 dagar har jag sett i olika recept, hur gör ni?
4-5 dagar, beroende på humör och planering, i ärlighetens namn har jag inte märkt någon större skillnad.
Jag har just nu en frys som står tom, så jag har dragit igång den några timmar varje dag för att låta det dra vid lägre temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.