Hej.
Min första dag på denna sida och forum.


Jag har precis köpt mig lägenhet.
Får tillgång till den i mitten av juli, så nu ryker huvet av tankar av allt man vill göra.
En av iderna jag har är att sänka taket i vardagsrummet och installera Downlights.

Har hittat ett par som verkar intressanta:
http://www.ledgiganten.se/led-downlight/dimbar-led-downlight-6w-varmvit-2980.html
Antar att 6W motsvarar ca 55-60W glödlampa som ger helt ok ljus.

Det enda jag funderar på är om lumen (360lm) och spridningen (30¤) är tillräcklig?
Vill ju ha ett jämt och fin ljus som kan användas till "arbetsljus" och mys ljus.
Och då känns 30 grader spridning lite litet.

Efter som jag inte fått någon nyckel till lägenheten så vet jag inte måtten på rummet än.
Men ca ?3x7? meter.
Funderar på om man ska sätta ljusen i 2 rader med sammanlagt 10st led.
Eller om man ska sätta i ett "fem punkt" system. 4st led med 1st led i mitten sammanlagt 8st led.


Så min egentlig fråga är:
#1. Är dom Downligten bra?
#2. Är 30 grader spridning för lite?
#3. Är Lumen tillräcklig.
#4. Hur många kommer jag behöva ca?



Tack på förhand
:)
 
Vilken takhöjd har du innan nerbyggnad? Hänger ju rätt mycket på det ;)
 
Riggen skrev:
Vilken takhöjd har du innan nerbyggnad? Hänger ju rätt mycket på det ;)
Det har du ju väldigt rätt i :)
glömde skriva det.

Orginal har jag för mig 2.4.
Men efter sänkning så blir set 2.3
 
Med såpass "lågt" i tak så skulle jag nog låtit bli downlights då det finns så många andra bra belysningslösningar. Men det är ju jag det.
 
Riggen skrev:
Med såpass "lågt" i tak så skulle jag nog låtit bli downlights då det finns så många andra bra belysningslösningar. Men det är ju jag det.

Varför det? Det är ju så snyggt :)
 
Absolut, men spridning av ljus blir ju kanske inte så stor och sen blir det lägre i tak och en hel del jobb. Kolla noga så att 10 cm verkligen räcker, men det antar jag att du har. Jag säger inte att du inte bör eller ska, bara att jag själv inte skulle :)
 
Jag känner oxå att det blir endel arbetet. Men det känns värt.
Det är därför viktigt att spridningen är rätt.
Minsta höjd på dom jag länka till är 9cm, så 10 sänkt plus material borde vara ok :)

Uppskattar om nån nån kan tipps på ett par bra+snygga+prisvärd downlights som skulle kunna passa mig.

Tycker det är svårt att hitta.
Dom flesta jag hittar är på 1.5 upp till 3W vilket känns väldigt lågt.

Försöker googla m.m men då är det bara mysljus folk installerar.

Tack för din tankeställare. Om nån lyckas hjälpa mig att hitta ett par bra så får jag värdera om det värkligen är värt eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.