Tjena
Finns det egentligen någon standard för vilket stift fasen ska ligga på i ett vanligt 1-fas 230v vägguttag? Håller på att sätta upp en del nya uttag så då slog tanken mig.:D
 
F
Nej det tror jag knappast eftersom du kan vända uttaget åt vilket håll du vill om du förstår vad jag menar
 
Nej.
Men jag brukar alltid sätta enligt märkningen på uttaget samt sätta så att texten är åt rätt håll.
Håller man sig till detta inom samma fastighet åtminstonde så är det väl bra.

Men detta spelar ju ändå ingen roll rent elektriskt om man inte har märkt sina stickproppar.
 
Enda fördelen med att vända uttagen på samma sätt, nolla till vänster, är att det blir enkelt då man ska kontrollera installationen med "jordfelstestaren."
 
Det kan väl sägas vara en brist i Schuko-kontakterna att man inte håller reda på fas och nolla vilket man gör i alla andra kontaktdon (CEE, exvis) som används i Sverige.

I USA är vägguttagen polariserade, och det går inte heller att köpa kontaktdon för att tillverka egna förlängningskablar vilket garanterar att man håller koll på fas och nolla ända ut i apparaterna (fas i bottenkontakten på lamphållare, etc).
 
Standard är väl att sätta fas där det står märkt L och nollan där märket N sitter :rolleyes:
 
Rrrrr skrev:
Standard är väl att sätta fas där det står märkt L och nollan där märket N sitter :rolleyes:
Vilken lysande idé! :p(y) Det står dock inte märkt på mina uttag, men jag ska ta och kolla vilket stift som är fas på stockpropparna när de är "rättvända" dvs men texten på rätt håll.

Fast som ni säger så spelar det egentligen ingen roll, man kan ju vända stickproppen 180grader ändå.
 
  • Gilla
Bjermo
  • Laddar…
Nä.. har ingen som helst sexuell betydelse.

Jag vet att vissa elektriker brukar ha sin standard att fas alltid är till vänster tex för att det ska gå fortare vid kontrollmätning.
 
  • Gilla
Sebrasken
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Det kan väl sägas vara en brist i Schuko-kontakterna att man inte håller reda på fas och nolla vilket man gör i alla andra kontaktdon (CEE, exvis) som används i Sverige.
Delvis ja, men delvis nej, eftersom Schuko även är okej att använda där man faktiskt inte har fas/nolla utan två faser och 230V mellan faserna, t.ex. i Norge.

De blåa enfas-CEE-donen har för övrigt visserligen markeringar för fas/nolla men det är uppenbart inget man kan lita på eftersom det är helt okej att använda en adapter med schuko-hane och CEE-hona. (Däremot ska man väl helst inte göra adapter med enfas-CEE-hane eller schuko-hane och trefas-CEE-hona, även om det nog är att betrakta som en standardpryl i bra-att-ha-lådan för den som pysslar med scenljud/ljus).

Det var kanske ett misstag att en gång i tiden använda blåa CEE-enfaskontakter (fast svartfärgade...) för motorvärmare, husvagnar, båtar å sånt, så att det började finnas kablar med schuko-hane och CEE-hona?

En bonusfråga på det är om de kontakter som faktiskt är polariserade (utöver CEE-kontakterna), t.ex. den "franska" kontakten, USA-kontakten och framförallt brittiska (BS 1363) med sin enpoliga avsäkring, någonsin används där man inte har koll på vad som är vad på fas och nolla, förutom ihop med tvivelaktiga reseadaptrar?

Britterna kör för övrigt balanserad 2*55V eller två-av-tre-faser med 62V till jord, vilket i båda fallen ger 110V, på de gula enfas-CEE-kontakterna för just 110V på byggarbetsplatser.

mycke_nu skrev:
I USA är vägguttagen polariserade, och det går inte heller att köpa kontaktdon för att tillverka egna förlängningskablar vilket garanterar att man håller koll på fas och nolla ända ut i apparaterna (fas i bottenkontakten på lamphållare, etc).
Å andra sidan har det funnits opolariserade kontakter i USA (som går att stoppa in i polariserade uttag, tror jag) och jag tror dessutom de används i vissa andra "USA-kontaktkompatibla" länder.
 
Ja, man kan köpa stickproppar som är opolariserade, men inte sladdhonor av något slag. Slarvig skrivet av mej.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Aha, intressant. Undrar hur många som monterar på ett uttag för fast installation när honan pajat på skarvsladden? Deras dosor har ju dragavlastning för att passa med lösa kablar i väggarna, så det blir nog faktiskt inte så farligt som det kan låta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.