Ingen som helst aning, men jag betalade det pris som de annonserade och levererade till mig innan jag anlitade entreprenören och jag hade inte accepterat något annat om de inte flaggat för det innan. Så visst kan matjordsäljaren betalat extra till entreprenören bara för att han beställde, men jag betalade inget extra.

Jag håller med dig om att man kan ha en högre timpenning om kunden står för materialet bara man är tydlig med det innan. Särskilt om entreprenören inte bara tar 5-10% utan flera hundra procent i påslag då kan kunden kalkylera med vinsten (eller risken) att köpa delar eller allt material själv innan och inte känna sig lurad i efterhand.
 
"även så att om kunden köper materialet och du (hantverkaren) sätter upp det så står hantverkaren som ansvarig vid eventuella material fel."

Är det verkligen så?

Om jag köper ett modulhus och upphandlar monteringen separat. Kan då hantverkaren bli ansvarig för materialfel i stommen.. Låter orimligt. Har hört samma åsikt från rörmokare som muttrat när de monterat köksblandare som jag köpt.

Inom IT-branschen är det vanligt att kunden väljer att köpa in hårdvaran själv. Jag har aldrig varit med om att denna frågeställning varit uppe där, eller att man då höjer timpriset.
 
Kalarne skrev:
"även så att om kunden köper materialet och du (hantverkaren) sätter upp det så står hantverkaren som ansvarig vid eventuella material fel."

Är det verkligen så?
Nej, så är det givetvis inte. Men det är en seglivad myt/någonting hantverkare lyfter fram för att motivera höga debiteringar.

(Men om någon kan visa på motsatsen, lämpligen genom en referens till lämpligt lagrum, är ni mer än välkomna.)
 
Okej, hoppas du har rätt . Det är iaf nått jag har fått lära mig och har för ni att det diskuterats i nått tv program. Då blev svaret att man skulle skriva ett kontrakt där man tydligt skrev att kunden köpt materialet själv.

Vad anser du är hög timpeng när det gäller det som diskuterats?
 
mr_bygg skrev:
Jag håller med att i vissa fall är det fullt rimligt med ett visst påslag, men många gånger är det helt obefogat och den uttagna timkostnaden borde rimligtvis täcka kostanden oavsett om kunden beställer material eller inte.
Gungor och karuseller........

Finns gånger man går med förlust på UE när man har en totalentreprenad också.

Man får försöka hitta någon medelväg vad gäller procentpåslaget och 10 % på UE´s total brukar vara ganska OK, då har man någon krona för risk också.

I vårt fall så arbetar vi enbart på fastpris och det är sååååå skönt att inte blotta mer än arb. kostnad/mtrl så kunden slipper reta sig på ev. påslag, vinster osv. Kunden får ETT pris som han får säga ja eller nej till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.