Undrar som sagt vad kostnaden för vatten och avlopp blivit för er som har byggt och har eget vatten/avlopp. håller på med min egen förkalkyl.
 
Vårt gick på totalt 82.000:-
Brunnsborrningen 30.000:-, pump m.m + motering 31.800:- och "satsen" till avloppet 23.000:-
 
Hemmakatten
Till Carismas kostnader bör läggas kostnader och arbete för själva bädden (infiltration/markbädd) och slamavskiljaren med grävning/grus/sand samt grävning och nedläggning av vattenrör och elrör samt avloppsrör till huset. Pris för detta varierar förstås beroende på avståndet till huset och hur stor/djup bädd som måste till.
 
Inga fler??

Tänker göra det mesta jobbet själv och köpa grejer via firman jag jobbar på..
vill ha lite priser att jämnföra med...
 
Hemmakatten
Vilken typ av avloppsanläggning skall du ha? Vad är det kommunen har gett tillstånd till? Skall du borra brunn (antar det)? Hur långt är det från brunn till hus resp. avlopp till hus? Kostnad beror också på om du kan gräva ner vatten o avlopp på frostfritt djup eller behöver spränga eller ha värmeslinga. Med att göra allt arbete själv, menar du då att du skall gräva själv, dvs har tillgång till grävare. Kostnaden är som sagt också beroende av hur djupt du behöver gräva för bädden och hur mycket grus och sand som går åt. Var gör du av leran som blir över, om det blir nån över? Är det uppförsbacke till avloppet behövs pumpbrunn. Ligger huset mkt högt över brunnshålet behövs större pump. Som du ser är det mkt att ta hänsyn till. Om du ger lite mer information så får du nog fler svar.

Men generellt är kostnaderna som både jag och carisma skrev om. Lägg till 20-60´så är du nog "hemma".
 
Hemmakatten:

Vi byggde nytt, så de posterna var med i markarbetet.
Kanske dumt att inte säga det. Tack. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.