Har precis satt tak på vår altan (korrugerad plast), men nu är problemet det med grillen. Kan man grilla med kolgrill under taket (ca 2,6m till plasttaket).
Vill ju ha grillen under tak för att den ska hålla sig fräsch, och då blir det jobbigt att lyfta upp den varje gång då golvet är en dryg halvmeter över marken.

Någon som har erfarenhet av detta och det fungerar bra tro?
 
Eh...NEJ!!!
 
I vårt förra hus grillade vi alltid under plasttaket kände flera ggr med handen i takhöjd och där var aldrig mer än 40-50 grader varmt.
 
Är man någorlunda rädd om sitt hus skulle jag aldrig grilla under ett plasttak på min altan - Den dagen man använder aningen för mycket tändväska eller vinden kanske går att lågorna slår upp under taket och det helt plötsligt fattar eld.

DÅ skulle man definitivt inse att bära grillen upp och ned 50cm var värt det jämfört med att bygga ny altan eller kanske helt nytt hus.
 
Mikael_L
Jag känner mig halvtveksam till det.
Och inte bara för ren brandfara utan även över hur taket mår av det, det kanske gulnar fort eller blir skört där grillen står. Det är mycket att tänka på ... :x

Och tändvätska skulle jag inte använda under ett antändningsbart tak, köp en elektrisk grilltändare i så fall. Det gjorde jag för två år sedan, och har sedan dess undrat varför jag inte köpte en sån flera år tidigare.
 
Skulle det fungera med en gasolgrill?
 
Det ska inte vara något problem att grilla med kolgrill under plasttak.
Gör det själv ibland (iaf när det regnar).

Lågorna kommer inte en i närheten av taket,om man inte sprutar på t-vätska på redan tänd bädd(vilket är dumt på så många olika sett)

Använd eltändare eller rökrör för "säker" tändning alt måttligt med t-vätska.

Tips... grunda med lite grillkol, sen efter 10 min på med briketterna..
 
  • Gilla
Rymdsnickaren
  • Laddar…
jag kör min gasolgrill under korrugeradplast, och då det är dåligt väder även min klotgrill.
Däremot så har jag inget vindskydd så jag tror värmen sprids rätt bra.
Jag använder också bara briketter, jag skulle vara lite orolig för att med köra med vanlig kol då jag har för mig att den kan skicka iväg lite gnistor ibland och det skulle vara jäkligt tråkigt att få in dem på vinden via takfotsluftningen, det är det enda jag skulle vara orolig är för...
 
Hur tänker man när man grillar på en altan med plasttak...? Skulle det hända något så blir det svårt att förlåta sig själv.
För ett par årsedan var det en här omkring som grillade på sin altan, med plasttak. Idag så är där en NY altan.

Ska inte predika men det kan gå illa.
 
indianerna eldade inuti tält:x
 
  • Gilla
The Tor
  • Laddar…
Hehehe.. Man har ju tillomed fällt upp parasollen över murgrillen när det råkat komma en skur mitt i grillningen.
 
AnneFi
vi grillar dagligen på vår altan med plasttak. kanske inte så smart. har aldrig tänkt på det.
 
Jag tänder inte grillen under taket, men när det väl är glöd så grillar jag på altanen. Har gjort så i 4 somrar nu utan problem. (även någon gång på vintern så klart. Grilla kan man göra året om.)
 
En av mina vänner har grillat året om under plasttak i mer än 20 år. Det har fungerat bra.

Som lösning på dålig dosering på tändvätska så kan jag rekommendera en eltändare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.