Hej!

Jag ska med hjälp av yrkesfolk fixa en fuktskada i mitt badrum. Jag hittar ingen snygg våtrumstapet och skulle därför hellre vilja smälla på med våtrumsfärg. Jag vill dock att allt görs efter konstens alla regler så att allt fungerar bra i framtiden och att försäkringsbolaget ej klagar. Byggaren jag anlitat säger dock så här:

"
Hej,
nej, du ska inte måla väggen utan Mats sätter upp en våtrumsmatta Vårtrumsmattan är fuktspärren, så du behöver inte tänka på någon annan fuktisolering.
Väggarna och golv är redan förberedda för mattläggning, Multiboard i duschsdutrymmet och gips på väggarn."

Mitt först fråga är om han har rätt. Kan det verkligen vara så att man ionte kan måla väggen ny när han satt upp gips på väggarna? Jag tycker man borde kunna köra på med täckfärg, glasfiberväv, täckfärg och sedan den snygga färg som jag vill ha på väggen, vad tror ni?

Andra frågan handlar om nya regler för kakel: Min byggare säger så här:
"I duschutrymmet blir det däremot ingen matta utan kakel. Där måste jag förbereda med fuktisolering. Vid årsskiftet kom det ändringar i branschreglerna för våtrum. Nu måste man använda en speciell väv för fuktisolering som extraåtgärd plus en del smärre ändringar i branschreglerna.
Dette betyder tyvärr att quadratmeterkostnaden i duschutrymmet ökar med minst 500,- exkl moms bara för materialet. Därtill kommer den extra arbetskostnaden. Jag kan arbeta efter den tidigare normen, men då kan du tyvärr inte få garanti på jobbet.
"

Min fråga är nu. Stämmer det här? Sen undrar jag också om det verkligen är så att man MÅSTE följa den nya branschregeln eller om man får dispans när det är ett jobb som påbörjats redan i slutet på 2010?

Tacksam för svar, känner mig lit ensam i det här...:(

/Lisa
 
Det verkar lite märkligt att kombinera plastmatta och kakel om vartannat. Eller så fattade jag fel. Din text innehåller en massa Qouteord som blir av citationtecken. Därför kan jag ha missförstått. Kör samma ytskikt i hela badrummet. Det ser ofta bäst ut.
 
Det är olika regler för olika system beroende på om man ska måla, sätta matta eller använda kakel/klinker om jag förstått det rätt.
Så har firman förberett för matta enl det regelverket förstår jag om dom inte vill måla istället.
Man måste inte följa några regler alls så länge det håller tätt och inte blir några skador för då har försäkringsbolaget åsikter om ersättningen. Likaså hamnar man i knepigt läge vid en försäljning, ska man säga som det är att man inte följt reglerna eller ska man ljuga?
 
Försäkringsbolagen har en passus i villkoren att arbetet skall vara "fackmannamässigt utfört". År det inte detta betalas ingen erättning ut vid vattenskada.

"Fackmannamässigt utfört" har i gällande praxis hos försäkringsbolagen kommit att betyda att något av regelverken skall följas, exempelvis BKR.
 
Visst kan man måla, men fu får välja ett system, till exempel MVK (målarnas) eller GVK (mattläggarnas). Har du redan börjat med en hantverkare ansluten till det ena så blir det kanske svårt för honom att ändra utförandet. Ladda ner reglerna på nätet och läs själv så har du ett kunskapsövertag.
 
Ok, tack snälla för alla svar!
 
Är det en fuktskada så försäkringsbolaget är inblandat,så har du rätt till att ändra ytskikten nästan som du vill. Det brukar då bli som en extrabeställning till byggaren. Och i det här fallet vill du ändra till något som absolut inte betyder något merjobb eller fördyrande yt/tätskikt, så då ska det inte vara några som helst problem. Dock skulle du kanske ha meddelat byggaren i ett lite tidigare skede, så han kunde ha bokat in rätt folk för att få jobbet att flyta.
Tänk också på att ett målat tätskikt inte är lika hållbart i längden som matta eller allra helst Kakel/klinker.
Om du skulle få en skada igen, så börjar avskrivningarna att ticka efter bara några år på målat tät/ytskikt.
Men det ska som sagt inte vara några problem att ändra till målade väggar.

Lycka till!
 
Redigerat:
Det kan väl vara bra att tillägga att de godkända målade system jag känner till innehåller en matta av glasfiberväv som man målar in för att få en godkänd yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.