Jag ska bättra på färgen på väggarna i en medeltida källare som jag hyr som lokal. Den har kalkfärg på väggarna och jag kommer köpa "färdigblandad" (man ska tillsätta mer vatten har jag förstått) kalkfärg, troligen Beckers Mineral som Bygma lagerför. I instruktionerna, som troligen rör utomhusmålning, står det att man ska fukta väggen innan man målar. Är det även nödvändigt inomhus? Stänger jag av avfuktaren är temperaturen runt 19 grader och rH över 70%.

N
Beckers Mineral verkar ha bindemedel akrylat, vilket då inte är kalkfärg, men vattenbaserad.
Ska du ha kalkfärg så köp webers 246.
Och den behöver förvattnas även inomhus, annars blir det som att måla med sirap.
Beckers mineral behöver inte förvattnas, då skjuter du dig själv i foten skulle jag gissa.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
N
Ok, då hittade jag fel färg.
Och visste inte att beckers hade kalkfärg.
Men all kalkfärg ska förvattnas, vet inte omfattningen du ska färga.
Men utvändigt använder man ju vattenslang, i ditt fall kanske tryckspruta.
Beror lite hur man täckt golvet.

N neo11 skrev:
Ok, då hittade jag fel färg.
Och visste inte att beckers hade kalkfärg.
Men all kalkfärg ska förvattnas, vet inte omfattningen du ska färga.
Men utvändigt använder man ju vattenslang, i ditt fall kanske tryckspruta.
Beror lite hur man täckt golvet.
Okey, då blir det med tryckspruta. Det är ingen större omfattning, jag ska bättra på lite bara där färgen släppt pga att förre ägaren haft ljudabsorbenter monterade dikt an mot väggen. Jag har även några gipsväggar där det är målat med kalkfärg innan, dessa ska alltså också förvattnas?

N
Vad menar du med gipsväggar?
Gipsskivor eller gipsputs?
Gips ska inte förvattnas, och kalkfärg är inte att föredra på gips.

K Kingenkongen skrev:
Okey, då blir det med tryckspruta. Det är ingen större omfattning, jag ska bättra på lite bara där färgen släppt pga att förre ägaren haft ljudabsorbenter monterade dikt an mot väggen. Jag har även några gipsväggar där det är målat med kalkfärg innan, dessa ska alltså också förvattnas?
N neo11 skrev:
Vad menar du med gipsväggar?
Gipsskivor eller gipsputs?
Gips ska inte förvattnas, och kalkfärg är inte att föredra på gips.
Gipsskivor menade jag, jag trodde att en tillbyggd toalett hade gipsskivor men jag är faktiskt osäker på vad det är nu när jag kollade närmare. Det är dock målat med kalkfärg där också sedan innan av den förre brukaren av lokalen och jag skulle vilja bättra på lite där också även om det är i ganska liten omfattning.

N
Ja, vad ska jag svara?
Det är fel, men egentligen inte mitt problem.
Kanske en bild, eller flera.
Lättare att hjälpa då.

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.