Har drabbats av vattenläckage i källaren i år. Har fått skura upp ett spann fullt vid tre tillfällen nu. Jag ser att vatten läcker in via en spricka i väggen som löper från golv till tak. Jag har kollat utsidan av huset och ser sprickan även på utsidan av grunden. Det bör väl inte vara så svårt att gissa att denna spricka är det som orsakar vatten in i källaren?

Hur har sprickan tillkommit,och kan man få hjälp av försäkringsbolaget att fixa dessa fel?

Vad skulle vara en uppskattad kostnad att åtgärda felet? Hur stort ingrepp är det? Vilken typ av hantverkare/firma tar dessa jobb?

Kan någon sprida ljus på dessa frågor, thanx.
 
Hur är det med dräneringen?
 
Det skall inte komma in vatten även om grunden är sprucken, i så fall är det även något fel på dräneringen.

Sprickor beror normalt på att du fått någon form av sättning i marken. Du får låta någon titta på problemet. Beorende på hur illa det är så kan man tänka sig att förstärka grunden med en betongbalk under sprickan, finns variantar där en balk gjuts under en del av huset, avsevärt struligare. Eller så kan man vara tvungen att påla. Allt beror på markförhållanden.

Jag är inte helt säker på vilken typ av firma som är bäst att prata med, men jag skulle börja med en markfirma som sysslar med att göra husgrunder eller dräneringsarbeten. Antingen så finns det i firman kompetens att avgöra hur det skall lösas, eller så vet de vilken ingejörsfirma som lämpligen kan utreda.

Mig veterligen täcks inte sådan här skador av försäkring, men det skadar ju inte att fråga bolaget.

Kostnader är svårt att uttala sig om, men i bästa fall kanske 30 - 50 000, i värsta fall några 100 000.

Många med sprickor i grunden väljer att leva med det.
 
Tyresö
Det finns många olika sätt att reparera såna skador, beroende på vilket material väggen är byggd av. Problemet är inte att reparera skadan, utan hur man undviker att det blir fler sättningar i huset.

Du kan åtminstone förbereda dej på att det kommer kosta väldigt mycket pengar.
 
Har nu bokat in två markfirmor som ska komma och kolla på grunden. Får se vad dom säger och vilka åtgärder och priser dom kommer med.

Det ligger i deras intresse att jobbet blir så omfattande som möjligt, så jag är ju lite frågande till om dom vill gräva upp och dränera hela husgrunden runt om. Huset har ju aldrig haft detta problem tidigare och det är byggt 1970.

I min värld så är väl det bästa att gräva upp dränering och grund där skadan är, på med ny cement, täta till det, fixa dräneringen och täpp till igen. Jag är dock helt okunnig i ämnet.

Vad tror ni?
 
Tyresö
Det är inte bara att täta och dränera. Det stora jobbet är att undvika fler sättningar i huset - om man bara tätar och det blir en till sättning, då spricker huset igen. Det stora jobbet blir att stabilisera hela konstruktionen. En vanlig metod är pålning = väldigt dyrt om den lösningen krävs.
 
det är nästan aldrig fel på dräneringarna .Vattnet kommer ju uppifrån och ta lättaste vägen .Det e säkert sättningar som gjort sprickan .Prova att putsa annars så går säkert mjukfog så det blir tätt iallafall
 
Haft första markfirman här nu. Säger de kan gräva upp och lägga dit nyare dränering där det läcker, dock förespråkar han ett totaljobb runt hela kåken. Han såg inte att jag behövde fylla igen sprickan vilket i mina öron låter konstigt. Nej, det ända som krävdes var att leda bort trycket mot husgrunden. Skulle vara bra att ta dit en spolbil också för att se vart vattnet leder.
 
garet skrev:
Haft första markfirman här nu. Säger de kan gräva upp och lägga dit nyare dränering där det läcker, dock förespråkar han ett totaljobb runt hela kåken. Han såg inte att jag behövde fylla igen sprickan vilket i mina öron låter konstigt. Nej, det ända som krävdes var att leda bort trycket mot husgrunden. Skulle vara bra att ta dit en spolbil också för att se vart vattnet leder.
Det låter klokt. Ditt hus med 40 år på nacken, borde, sedan 20 år tillbaka, anlitat spolbilen. Tegelrören utan plastmuff, brukar med åren ändra sitt läge, så din skada är inte ovanlig. En del husägare brukar ha växter upptill husgrunden, som de vattnar hela sommaren, vilket också på sikt kan leda till sättningar.

passe-snass inlägg var annans värdefullt, man slipper gå till botten med problemet, endast 1 par tuber fog, och sen säljer man kåken:wow:
 
Haft andra firman här nu. Dom ville förståss också göra om hela grunden runt om. Men om man skulle gör något lokalt vid bara skadan så var dom mer inne på att gräva upp vid skadan och sedan knacka ur husgrunden längst med sprickan och fylla igen med nytt.
 
En dränering har en teknisk livslängd på 20-30 år, bara att göra om på ett 70-talshus. Dina problem beror säkerligen på detta.

Försäkringar gäller inte för utifrån inträngande vatten. Det här är en helt normal underhållsåtgärd.
 
vad e det som går sönder på en dränering vid ca 30 år ålder? Vist kan de bli fulla med grus/ jord och något rör kan sätta sej.Men på de ca 20 hus jag har dränerat så det inte många som har haft fel på dräneringen (jag lägger ny än då när man e där).Det vanligaste felet e att det kommer för mycket vatten uppifrån som följer väggen ner.därför blir väggen vått .Dräneringen e främst till för att ta vatten underifrån.
 
  • Gilla
Jayward
  • Laddar…
e bara nyfiken på hur det har gått?
 
passe-snass skrev:
vad e det som går sönder på en dränering vid ca 30 år ålder? Vist kan de bli fulla med grus/ jord och något rör kan sätta sej.Men på de ca 20 hus jag har dränerat så det inte många som har haft fel på dräneringen (jag lägger ny än då när man e där).Det vanligaste felet e att det kommer för mycket vatten uppifrån som följer väggen ner.därför blir väggen vått .Dräneringen e främst till för att ta vatten underifrån.

Jag misstänker att det där är lite gammal information. Fram till ngn. gång i början/mitten av 70 - talet så använde man den gamla tekniken för dränering. Dvs korta tegelrör i en grusbädd. Det är rör utan muffar. Stor risk att grus och annat kommer in i rören, rören kan flytta lite på sig vid sättningar i marken osv.

På den tiden använde man typiskt inte heller fiberduk för att hindra inträngande lerpartiklar från att sätta igen dräneringen.

Jag tror att dagens dräneringssystem med plaströr/slang med kontrollerad hålstorlek, och i kombination med fiberduk fungerar under längre tid än de gamla systemen.
 
helt klart e dagens metod säkrare men det e än då förhållandevis många dräneringar som fungerar tycker jag. Största faran som jag ser med gamla rör e att det kan gå sönder och rasa ihop men det blir ju sällan total stopp om det inte e rötter från träd och buskar i närheten som har gått ner men då kvittar det vilka rör man har .Skulle vara kul att veta i detta fallet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.