Vi håller på för fullt med markarbetet för tillfället och ska bestämma oss ganska snart om den planlösning vi har ritat upp ska bli verklighet.

Visa bilaga Villa johansson funkis 138 kvm planritning.pdf

Nu skulle jag behöva lite tips & synpunkter från er med lite vana.

Min sambo är orolig för att huset ska bli ett mörkt hus. Vi har satt in ganska många fönster för att se till att det inte blir det.
När ni kollar på ritningen så kommer köket m.m vara åt nordöst. vardagsrum mot sydväst.
Denna ska spegelvändas mot hur ritningen ser ut.

Vi har tänkt tanken att sätta in ett takfönster i kök eller hall eller kanske i båda.

Vad tror ni om det? Blir det ett mörkt hus, jag har svårt att se att det skulle bli det.

I övrigt så är det meningen att vi ska sätta in 1 st 80 cm bänkskåp med bänkskiva samt ett överskåp i den del som står till vänster om köksbordet. Den sitter där för att det inte ska bli för öppet, vi gillar öppen planlösning men det kan också bli för mycket.

Pulpettaket kommer nog att tas bort.

Synpunkter?

Tack på förhand.
 
AXS
Är det meningen att man ska springa maze för att komma till badrummen?
 
Ja, det är tanken att det ska vara spännade att besöka oss.

Nä, vi resonerade så att vi vill ha vårt eget badrum, sen ett till barnen / gäster.

Men vi har haft den funderingen också om det inte är lite krångligt för gästerna att gå den vägen, tyvärr får vi inte till det på ett bättre sätt.
Att gäster får gå genom barnens allrum är ju ingen jättebra sak heller när de blir lite äldre men det blir nog så ändå.

Alternativet är ju att sätta vårt badrum med dörren ut i hallen, men jag tycker själv inte om när man är gäst och inte kan gå på toa lite mer privat från matbordet där alla sitter. Vår "datorhörna" sitter ju där också så då får vi hitta en ny plats till den.
 
Jag tycker badrummen ligger ganska bra. Inget kul att ha toadörren bredvid matbordet...

Jag tror det är nog fönster, men undrar över hur de är plasserade. Klädvård- och köksfönster borde sitta lika högt om de ska ha samma form. (Och då som köksfönstret, för klädvårdsfönstret ser så ledsent ut...)

Om köksfönstret görs som ett "normalt" fönster kan ni se ut när ni sitter och äter.
Om klädvårdsfönstret görs som fönstret i lilla badrummet blir det en sorts symmetri.


PS.: Får man starta markarbete innan bygglovet är klart?
 
Ang markarbete innan bygglov så har vi en tomt där det måste fyllas upp en massa, runt 1500 kubik.

Tomterna runtomkring har en massa fyll över som de vill bli av med nu så vi fyller upp tomten & förstärker runtomkring där huset kommer att stå.
Man får börja med markarbetet men om man måste säga upp tomten så måste man återställa den till ursprungligt skick.

Fönstret i köket & tvättstugan är lite svårt tycker jag.

I köket vill jag inte ha ett vanligt fönster. Jag vill inte ha någon insyn från gatan men ändå kunna kolla ut och se vem som kommer. Det fönstret sitter ganska högt så man kan stå och se ut. Det blir två liggande överskåp över fönstret men i övrigt inga överskåp.

I tvättstugan sitter fönstret lågt för att kunna sätta vanliga överskåp på väggen. Jag har också haft tankar på att det kanske ser lite konstigt ut utifrån.

Någon annnan som tycker det ser konstigt ut?

Vad skulle ni göra? Sätta köksfönstret lågt eller höja tvättstugefönstret. Eller kanske någon annan idé.
 
Om ni flyttar tvättställ i WC/D1 till fönster och gör detta rum något längre så kan klädkammaren går parallellt med wc med ingång från sovrum. Klädvårdsrummet kan då också bli något större.

Badrum innanför allrum känns dock lite väl trixigt att hitta. Tror inte det blir så spännande i längden.

Hellre lite mer öppet mellan allrum och vardagsrum
 
StyvBoard :

Bra idé, har suttit & knåpat lite med den tanken. Gör jag om det ungefär på det sättet så får jag till mitt teknikrum ( pannrum ), något som anebyhus kör mycket med. Pannan, elcentral m.m placeras i ett eget rum så man slipper se det i tvättstugan / groventren.

badrummet inne i allrummet är som sagt ett problem som vi kan leva med. Man behöver ju bara hitta dit en gång sen vet man var den är. Vi har valt en skjutdörr mellan v-rum & allrum just för att skärma av dessa avdelningar. Som jag tänker så kommer barnen om inte allt för lång tid att vilja ha sin egen space med sina kompisar. Då har de sin avdelning med egen tv, medans vi får vår del som vuxenavdelning.

Någon som har en bra vidareutveckling av StyvBoards förslag.
Jag tänker att allt under sovrum 1 går att flytta och ändra. Klädvården får gärna bli större, pannan,elcentralen m.m får gärna ha ett eget rum, samt att badrummet ska vara i anslutning till sovrummet.
 
Jag tycker sambon har lite rätt i sin synpunkt: Tjocka hus känns lätt lite instängda i mitten. Och jag tycker inte takfönster löser problemet. De bara fördyrar och vållar "riskkonstruktion" i onödan.

Istället bifogar jag som inspiration ett hus som är knappt så stort som det föreslagna, men en aning SMALARE.
 
  • Jesper01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för den planlösningen Billy.
Jag fastnade inte helt för planlösningen, men det fanns en del i den som var intressanta.

Vi har utsikten "uppåt" på tomten & har satt så många fönster som möjligt för att ta del av den.

Det som jag känner att jag inte riktigt har bestämt mig om ännu är under föräldrasovrummet. WC, klk , tvättstuga. Det kan ju gå att göra om den lite och få till det lite bättre känns det som men jag har klipp & klistrat en massa nu & får inte riktigt till någon annan lösning. Hjälp!

Bifogar nu en planlösning som är rättvänd.

Någon annan som har synpunkter, det kan ju vara något man missat att tänka på.
 
  • planlösning jesper.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tycker att det ser lite rörigt ut, speciellt kring köket/matplatsen. Ibland kan det vara till det bästa att förenkla lite även om några funktioner då försvinner. Jag har gjort ett exempel som gör det luftigare och mer lättmöblerat, i detta fall på bekostnad av ett badrum. Ett annat alternativ hade varit att byta allrummet mot ett badrum. Personligen har jag ett rum för lite än att alla rum blir små och svårmöblerade.
 
  • A.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Apollonia skrev:
Jag tycker att det ser lite rörigt ut, speciellt kring köket/matplatsen. Ibland kan det vara till det bästa att förenkla lite även om några funktioner då försvinner. Jag har gjort ett exempel som gör det luftigare och mer lättmöblerat, i detta fall på bekostnad av ett badrum. Ett annat alternativ hade varit att byta allrummet mot ett badrum. Personligen har jag ett rum för lite än att alla rum blir små och svårmöblerade.

Det var en riktigt schysst lösning, men ett av våra krav från början när vi startade den här cirkusen var att vi skulle ha två badrum, varav ett ska ha badkar.

Klk tycker jag nästan alla hustillverkare frångår alldeles för mycket. Dyra kvm kallar dom det oftast när jag pratar med arkitekterna men de måste ju ändå finnas där för en fungerande vardag med småbarn. Även om det är mest skräp som hamnar längst in.

Men din lösning tar ju bort problemet med toaletten som är "svår" att nå för gäster som kommer. Men samtidigt så finns det då ingen klk.
Ska helt klart visa den för sambon imorgon, får vi in en klk någonstans på ett bra sätt så kan det kanske va intressant.
 
En idé som kanske skulle kunna fungera även om det blir väldigt mycket dörrar nära varandra. Möjligt också att sovrummen måste minskas för att inte vardagsrummet ska kännas för litet.
 
  • A.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ännu en variant, 147 kvm.
Fler fönster mot trädgården.
 
  • Jesper02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver skrev:
Ännu en variant, 147 kvm.
Fler fönster mot trädgården.
Mycket fönster mot trädgård gillar vi.

Däremot så kan huset inte bli större än de 138 kvm det är. Vi har lite problem med att få plats med huset redan nu. Ska mätas med gps på tisdag för att se om det går in. Kommunen kräver att vi har en slänt mellan hus & garage då huset kommer att ligga i en backe. Så absolut inte större. Då får det bli mindre & det blir nog svårt att få in allt det vi vill på mindre än 138 kvm.
 
Apollonia skrev:
En idé som kanske skulle kunna fungera även om det blir väldigt mycket dörrar nära varandra. Möjligt också att sovrummen måste minskas för att inte vardagsrummet ska kännas för litet.
Problemet med den är att man ser rakt in i sovrummet när man kommer in genom entren.
Sen går man rakt ut till bordet om man har gäster på besök som vill besöka toan.

Är jag för kräsen som vill få in allt detta på en relativt liten yta. Jag har ritat lite själv igen på den befintliga planlösningen jag har. Vad tror ni om den? Jag har gömt in datorhörnan samt plockat bort ett skåp som stod i mitten av köket/vardagsrummet som var tänkt att göra det lite mindre öppet när man kommer in i entren.
Känns det fortfarande rörigt?
 
  • Ny planlösning..jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.