Jag behöver få ner spån till övre kanten av ytterväggarna på mitt hus(byggt-54) då det drar kallt där snedtak möter väggen på övervåningen.

Behöver därför tips på vad man kan använda uppe på kallvindan för att trycka ned spånet och på så sätt fylla på i sndtak och väggar i huset?

Tips mottages med stor tacksamhet...
 
Vet inte riktigt vad du menar men för att fylla på skulle man kunna använda cellulosa- eller linisolering som fjärdrar ifrån lite så det håller tätt.

Du kanske menar hur du ska få dit den öht?
 
Är du säker på att det går?
På vårt hus från 1938 fanns ingen öppning från vinden ner mot väggarna.
Dessutom ligger spånet i väggarna troligen i fack med liggande reglar emellan, så om du skulle kunna skrapa sågspån från vinden och ner i väggarna, så skulle du bara få in det i översta delen av väggen.
 
Tror det blir mycket svårt att uppifrån vinden försöka trycka ner spån i ytterväggen. Jag bytte tak i somras, ända in på takstolarna. Då hade jag öppet ända in till vinden och möjlighet att fylla på i väggen. Spånet i väggen hade sjunkit undan 10 - 15 cm. Ett sätt att åtgärda detta är att öppna upp från utsidan så man kommer åt riktigt. Försöker du ta det uppifrån med en planka eller dyligt kommer du bara att köra den rakt ut i ytterväggen. Överst i väggen har du förmodligen också en stående regel som takstolarna vilar på så det är inte lätt att komma åt. Det är ganska trångt. Så var det i alla fall för mig. Ett alternativ som fungerar och även är lättsammare är att använda fogskum. Har man möjlighet att lokalisera reglarna, så man inte bara borrar in i dem, utan emellan dem så borde det fungera.
 
Vi har en speciell T-formad "skrapa" som låg på vinden då vi köpte huset. Enligt säljaren användes denna för att fösa ned sågspån i ytterväggarna. Har nu tilläggsisolerat med Ekofiber och då sprutade han ned ekofiber i alla ytterväggsfack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.