Hej
Jag håller på att göra en båtkärra och ska låna en pinnsvets (Kempi Minarc 150). Jag har hyfsad erfarenhet av gas och mig. Någon som har tips om hur man svetsar med pinne? Det ser inte svårare ut än gas, m.m. Hur och varför används slagghackan? Är det nödvändigt?
 
  • Gilla
Leif lindblom
  • Laddar…
olotor skrev:
Hej
Jag håller på att göra en båtkärra och ska låna en pinnsvets (Kempi Minarc 150). Jag har hyfsad erfarenhet av gas och mig. Någon som har tips om hur man svetsar med pinne? Det ser inte svårare ut än gas, m.m. Hur och varför används slagghackan? Är det nödvändigt?
Slagghackan används för att hacka bort slaggen efter att du har svetsat en sträng eller punkt, och det är helt centralt att hacka bort slaggen, dels för att kunna se så att svetsen ser OK ut, dels för att kunna svetsa ytterliggare strängar ovanpå.

Jag rekommenderar dig att låna en bok om pinnsvetsning (MMA-svetsning) på biblioteket, det är en bra start. Se också till att skaffa rutila elektroder. OK 46.00 är en shysst elektrod som funkar till rätt mycket, och alldeles säkert en båtkärra.

Här finns några andra svetstrådar:

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/88123-svetsa.html

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/112352-pinnsvets.html
 
  • Gilla
JX2
  • Laddar…
C
Det är mycket svårt att svetsa pinnsvets om man aldrig har svetsat förut, men man kommer in i det rätt fort. En svets kan se skitbra ut ända tills man hackar bort slagget, då upptäcker man att det mest är en massa spridda loppor man har fått dit. Tekniken är att verkligen titta vad man gör hela tiden, man får in känslan för hur man ska flytta pinnen och sådär efterhand.
 
Redigerat av moderator:
H
cheetah1 skrev:
Det är mycket svårt att svetsa pinnsvets om man aldrig har svetsat förut, men man kommer in i det rätt fort. En svets kan se skitbra ut ända tills man hackar bort slagget, då upptäcker man att det mest är en massa spridda loppor man har fått dit. Tekniken är att verkligen titta vad man gör hela tiden, man får in känslan för hur man ska flytta pinnen och sådär efterhand.
Vet inte om jag håller med att det är svårt. Kräver lite övning men är mycket lättare än att svetsa med gas.
har man bara rätt ström samt bra elektroder så flyter det på rätt bra.
 
Redigerat av moderator:
Om man är ovan kan det hjälpa om man vrider det man svetsar på så man håller elektroden stående, svetsa i sidled och vertikalt är svårare.
 
  • Gilla
Skomm@r
  • Laddar…
En bok är jätteviktigt att kolla så man kan välja elektroder som passar till svetsen och så ställa in amperetalet rätt. Det finns många enkla böcker som ger den viktigaste informationen på några enstaka sidor. Jag kan rekommendera "Elsvetsning för hobby och hantverk" av Thomas Jansson.
 
Min begränsade erfarenhet är att man måste verkligen se smältan för att få nåt som liknar en fog. Många vågar inte dra på så det bränner igenom tillräckligt.

Nåja, jag kanske inte borde uttala mig här men jag föredrar pinne framför allt annat det lilla jag svetsar på ren hobbybasis.

/Kent
 
H
Egon84 skrev:
Om man är ovan kan det hjälpa om man vrider det man svetsar på så man håller elektroden stående, svetsa i sidled och vertikalt är svårare.
Det har du helt rätt i.
 
C
hokanp skrev:
men är mycket lättare än att svetsa med gas.
Det håller jag verkligen inte med om, gas tyckte jag var vansinnigt lätt, kunde direkt, medan jag fick hålla på en hel dag och öva med pinnsvetsen innan jag fick till det.
 
Det är en otroligt stor skillnad på vilken elektrod man väljer med men rent generelt så är en OK 48.00 den bästa alroundelktroden för olegerade sk svartstål men det finns special till allt från aluminium till gjutjärn.
48.00 svetsas med elektrodhållaren på +pol och funkar inte alls bra med växelströmskällor, har man en sådan bör man välja rutila elektroder men dom är svårare att svetsa med om man är ovan och inte har perfekta förutsättningar..
Ett fuskknep är att använda en rostfri elektrod att häfta med då dom är grymt mycket lättare att tända och slagga (men grymt dyra)
 
Tossegubbe skrev:
Det är en otroligt stor skillnad på vilken elektrod man väljer med men rent generelt så är en OK 48.00 den bästa alroundelktroden för olegerade sk svartstål men det finns special till allt från aluminium till gjutjärn.
48.00 svetsas med elektrodhållaren på +pol och funkar inte alls bra med växelströmskällor, har man en sådan bör man välja rutila elektroder men dom är svårare att svetsa med om man är ovan och inte har perfekta förutsättningar..
Ett fuskknep är att använda en rostfri elektrod att häfta med då dom är grymt mycket lättare att tända och slagga (men grymt dyra)
Jag delar bara delvis dina erfarenheter. Enligt min mening så är rutil-elektroder lättare att svetsa med. Tex så är 46.00 lättare än 48.00. 46.00 fungerar med både likström och växelström.
43.32 är en anna rutil pinne som är riktigt lättsvetsad.
 
Tycker du Daniel?
Håller med om att en rutil 46.00 tex är lätt att få en riktigt snygg sträng med om det är grovt gods och perfekta förhållanden med nytt rent matarial osv men minsta lilla rostflaga eller färg så är det lätt att få blåsor, smältdiken osv
Ok nu är kke detta inte viktigast i livet på en båtkärra en som fd licenssvetsare så är man lite petig med sådant ;)
Och jag har hitintills aldrig haft en "lärling" som fått till det med en 46:a i tunnplåt och läge på första försöken.
 
Tossegubbe skrev:
Tycker du Daniel?
Håller med om att en rutil 46.00 tex är lätt att få en riktigt snygg sträng med om det är grovt gods och perfekta förhållanden med nytt rent matarial osv men minsta lilla rostflaga eller färg så är det lätt att få blåsor, smältdiken osv
Ok nu är kke detta inte viktigast i livet på en båtkärra en som fd licenssvetsare så är man lite petig med sådant ;)
Och jag har hitintills aldrig haft en "lärling" som fått till det med en 46:a i tunnplåt och läge på första försöken.
Ja, det är absolut min erfarenhet. Nu är jag inte i närheten av licenssvetsare dock. Kanske kan det bero på vad man har tränat mest på - för min del OK 46.00 med en transformatorsvets. Numera kör jag en esab likriktare och även om den svetsar otroligt mjukt och fint så föredrar jag fortfarande 46.00 före 48.00 även med den svetsen....fast efter väldigt många satta pinnar och kassa svetsar så har jag faktiskt lyckats bemästra några andra typer av pinnar också, så 48.00 går rätt bra idag också:;)

Sen är jag noga med att rengöra ordentligt, oavsett elektrod.

Vad menar du med tunnplåt - hur tunnt är det?

Och vad tycker du om 43.32?
 
Redigerat:
Jodå den är trevlig men när jag ändå ska köra rutil så tycker jag det är lika bra att ta en högutbytes på en gång och spara tid. Oftast blir det en filarc C44 H då eller om det är är högre krav då brottstyrkan så en C44-HH

Rengöring är alltid viktigt men irl gaska svårt om man anväder begagnat material osv och med tunnplåt menar jag 1-6mm 6-12 mellan och 12-tjockplåt
 
Redigerat:
Jo, behovet av högutbyteselektroder kan jag förstå i industrin. För mig som hobbysvetsare spelar det dock mindre roll - allting runtomkring tar ändå så pass lång tid att tidsskillnaden mellan att köra vanliga och högutbyteselektroder spelar ingen roll.....och så har jag köpt på mig ett riktigt stort lager med bland annat 46.00 o 48.00. Filarcarna har jag aldrig provat.

Angående tunnplåt så är det ju då ett rätt brett begrepp....1mm plåt vill jag verkligen inte försöka göra stumfogar med...men med 5mm så blir det riktigt bra i princip alltid. Jag vill tro att det beror på att jag inte har rätt diameter på elektroden...men tyvärr så är jag bara för kass:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.