Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Ekonomi

Var fjärde missnöjd med sin bank

Elina Blom Westergren
Publicerad 5 dec 2016
Hushållen har lågt förtroende för bankerna men ändå är det få som vill byta.
Bild från rapporten.

Bild från rapporten. SKI.

Var fjärde bankkund har lågt förtroende för sin bank, och andelen som haft anledning att klaga men inte gjort det har ökat från två till tio procent på bara ett år enligt en rapport från Svenskt Kvalitetsindex. Trots det uppger endast sju procent att de är beredda att byta bank.

– Det är tydligt att man inte byter bank utan kunden är generellt missnöjd och sprider sin affär på flera banker, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.

På bolånesidan ligger genomsnittsindex på 65,7 procent som helhet för branschen, efter att ha legat relativt jämnt omkring 69,5 procent de sista fyra åren. 

Men det finns de som sticker ut. SBAB, Skandia och Länsförsäkringar Bank toppar kundnöjdhetslistan för bolån. Samtliga når över 70 på indexet som sträcker sig från 0-100.

- Generellt sett har branscher och företag som erhåller betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, skriver Svenskt Kvalitetsindex i rapporten.

Endast SBAB har över 75 på index med sina 75,2.

I botten på listan hittar vi Nordea med 60,2 samt SEB och Swedbank med 62,6.

Rapporten visar även att många anser ränteavdraget ha stor påverkan på ekonomin.

- 30 procent tror att om ränteavdraget skulle försvinna skulle det få betydande effekter på den egna ekonomin. De kunder som framförallt märker ut sig är yngre kunder, storstadsbor med lägre inkomster. Fyra av tio kunder under 29 år upplever detta.

Läs också

  • Bästa och sämsta leverantörerna av digital-TV
  • Bankerna som flest är nöjda (och missnöjda) med
Svara
Gilla
Skriv en kommentar
Läs artiklar taggade med
Ekonomi

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,54

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Mest läst

  • Gula fällkilar av märket Meec Tools

    Jula stoppar farligt trädfällarverktyg

  • Träden som är mest värdefulla  i din trädgård

    Träden som är mest värdefulla i din trädgård - 8 favoriter

  • Larmbolag granskas efter mängder av klagomål

  • Test julgransfot – julgransfot bäst i test

    Test: Bästa julgransfoten

  • Bild på ett tak.

    ARN: Husägaren bör få tillbaka hela takkostnaden

Relaterade forumämnen

  • Storbankerna kostar villakunder i snitt 7000 SEK/år extra ?

    Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
  • Golvbrunn Enduce återvinner 75% - tankar?

    Vatten & Avlopp
  • Byta från LVVP till fjärrvärme?

    Värmepumpar
  • Hej då Swedbank!

    Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
  • Banken vägrar ge ett förhandsbesked på utlandsinsättning

    Juridik
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.