Skulle renovera kök och tog in offerter från snickare. Valde den som jag fick mest förtroende för. Fick in en offert med tillägg av vad målaren tänkte ta. Målaren kom också ut och tittade. Renoveringen började och vvs samt elektriker kom ut. För vvs la jag till en vattenutkastare på framsidan då hela köket ändå blev utrivet. Målaren gjorde sitt, köket blev klart förutom de sista strömuttagen varav ett som blev snickarens fel då han skar ett runt hål istället för fyrkantigt för det sista uttaget. Elektrikern var dock på semester under ca 3 veckor så faktura kom på allt från snickare, målare och vvs. Fick meddelande att elektrikern skulle skicka sin egen faktura.
Så kommer elektrikern gör sitt och lämnar ett A4 papper med det han vill jag ska betala. Frågar om ROT osv. Nä får höra han är pensionerad och har avvecklat sitt företag och kan inte fakturera. Mållös är bara förnamnet. Och han vill ha betalt för allt, bl a milersättning, kötid, diverse kabel och annat smått. Jag funderar på hur snickaren hade kunnat leverera ett färdigt kök utan elektriker? Borde inte det liksom ingå när man ger en offert? Målning kan jag ju göra själv men elektroniken ingår ju i ett kök och måste göras av behörig person. Som säkerligen inte har försäkring då han inte har kvar företaget.
Nu har jag benämnt offertgivaren som snickare men han är ju hantverkare som med sitt företag skulle ta på sig renoveringen.

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
L8ttas och 7 till
  • Laddar…
R
N nyckelpigan-38 skrev:
Skulle renovera kök och tog in offerter från snickare. Valde den som jag fick mest förtroende för. Fick in en offert med tillägg av vad målaren tänkte ta. Målaren kom också ut och tittade. Renoveringen började och vvs samt elektriker kom ut. För vvs la jag till en vattenutkastare på framsidan då hela köket ändå blev utrivet. Målaren gjorde sitt, köket blev klart förutom de sista strömuttagen varav ett som blev snickarens fel då han skar ett runt hål istället för fyrkantigt för det sista uttaget. Elektrikern var dock på semester under ca 3 veckor så faktura kom på allt från snickare, målare och vvs. Fick meddelande att elektrikern skulle skicka sin egen faktura.
Så kommer elektrikern gör sitt och lämnar ett A4 papper med det han vill jag ska betala. Frågar om ROT osv. Nä får höra han är pensionerad och har avvecklat sitt företag och kan inte fakturera. Mållös är bara förnamnet. Och han vill ha betalt för allt, bl a milersättning, kötid, diverse kabel och annat smått. Jag funderar på hur snickaren hade kunnat leverera ett färdigt kök utan elektriker? Borde inte det liksom ingå när man ger en offert? Målning kan jag ju göra själv men elektroniken ingår ju i ett kök och måste göras av behörig person. Som säkerligen inte har försäkring då han inte har kvar företaget.
Nu har jag benämnt offertgivaren som snickare men han är ju hantverkare som med sitt företag skulle ta på sig renoveringen.
Har du ditt avtal så lägg ut det här så blir det lättare..

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har du ditt avtal så lägg ut det här så blir det lättare..
Det enda som inte är med i bild är totalen, rotavdrag och vad jag ska betala.

• Skärmbild av ett meddelande om en köksrenovering, där specifika åtaganden som ingår och inte ingår listas, samt material som täcks av priset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
R
Jag kan inte se att el ingår i hans åtagande..

• Gilla
Freiherren och 34 till
  • Laddar…
Vem valde/beställde elektrikern?

Hur gick snacket när snickaren var och såg på det gamla köket inför offerten?

• Gilla
Solvide och 5 till
  • Laddar…
Tycker det är väl tydligt att någon el inte ingår. Det här är en offert från en snickare inte en projektledare. Står ju tydligt att håltagning för el ingår sedan står det ju inget om el eller att något el material ingår.

Det jag skulle dra växlar över är hur denna elektriker kommer in i bilden. Om snickaren valt någon som vill ha betalt svart får han ju göra den betalningen och du betalar snickaren. Du ska ju inte behöva stå med risken för att åka dit på att du betalat någon svart. Hur vida du kan kräva rot eller inte skulle jag säga beror på priset. Tar han redan långt under normalpris så det motsvarar arbete -rot eller mindre är den biten inte mycket att bråka om, men vill han ha samma timlön som han fakturerade tidigare när arbetsgivaravgifter mm skulle betalas är det ju bara att kräva att motsvarande rot dras av.

Men som sagt utveckla gärna i tråden hur det gick till med att få in elektrikern.

• Gilla
Freiherren och 14 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vem valde/beställde elektrikern?

Hur gick snacket när snickaren var och såg på det gamla köket inför offerten?
När snickaren kom pratade vi aldrig om elektrikern. Jag ville ha ett totalrenoverat kök + målning i trapphus. Trodde el ingick i totalrenovering.

• Ledsen
Solvide
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Tycker det är väl tydligt att någon el inte ingår. Det här är en offert från en snickare inte en projektledare. Står ju tydligt att håltagning för el ingår sedan står det ju inget om el eller att något el material ingår.

Det jag skulle dra växlar över är hur denna elektriker kommer in i bilden. Om snickaren valt någon som vill ha betalt svart får han ju göra den betalningen och du betalar snickaren. Du ska ju inte behöva stå med risken för att åka dit på att du betalat någon svart. Hur vida du kan kräva rot eller inte skulle jag säga beror på priset. Tar han redan långt under normalpris så det motsvarar arbete -rot eller mindre är den biten inte mycket att bråka om, men vill han ha samma timlön som han fakturerade tidigare när arbetsgivaravgifter mm skulle betalas är det ju bara att kräva att motsvarande rot dras av.

Men som sagt utveckla gärna i tråden hur det gick till med att få in elektrikern.
Det var den elektrikern som kom, snickaren som anlitade. Vad han hade som timlön innan vet jag inte men han är inte billig nu. Kan lägga upp bild på hans "faktura" ikväll. Snickaren var seriös och gjorde ett jättefint jobb, dock är elektrikern nog en arbetspartner sen lång tid tillbaka och det har bara fortsatt även efter pension. Liksom håller varandras rygg.

• Ledsen
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
N nyckelpigan-38 skrev:
Det var den elektrikern som kom, snickaren som anlitade. Vad han hade som timlön innan vet jag inte men han är inte billig nu. Kan lägga upp bild på hans "faktura" ikväll. Snickaren var seriös och gjorde ett jättefint jobb, dock är elektrikern nog en arbetspartner sen lång tid tillbaka och det har bara fortsatt även efter pension. Liksom håller varandras rygg.

• Handskriven lista på rutigt papper som innehåller olika byggmaterial och deras priser samt kvantiteter, inklusive totalpris. Bakgrund av en grön-rutig duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Freiherren och 17 till
  • Laddar…
Detta är hans "faktura"

• Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är elektrikern registrerad hos Elsäkerhetsverket?
[länk]
Hittar honom inte där, vet inte vad hans firma hette men den är ju nedlagd nu.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
N nyckelpigan-38 skrev:
Detta är hans "faktura"
Sen hade snickaren målaren och vvs:arens kostnader på sin faktura men inte elektrikerns (de fakturerade inte separat) men förstår ju nu varför han inte tog elektrikerns.

• Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
D
Du kan vara lugn! Du har kommunicerat obra tillsammans med snickaren. Se det som läropengar, nästa gång så ska tro ingenting, kolla alla detaljer, fråga om något extra kan tillkomma, förtydliga att du menar från projektstart till att det är HELT färdigt, välja hantverkare med omsorg osv osv.

Gällande elektrikern så har den riktiga elektrikerpåslag, åtminstone på hörnboxarna, vilket borgar för att det faktiskt är en äkta om än pensionerad elektriker som varit hos dig.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
roffer och 26 till
  • Laddar…
BirgitS
N nyckelpigan-38 skrev:
Detta är hans "faktura"
Jag tycker att du ska prata med snickaren om det.

Men timpriset är lågt.

• Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.