Byggahus.se
Finns det några radiatorer/termostatventiler som är speciellt anpassade för självcirkulation (ej cirkulationspump). Har ett sådant systemn idag och är nöjd. Tänkte sätta in en radiator till i köket, och vill gärna ha något som passar, så man inte behöver köra igång cirkpumpen.

Har sett Lenhovdas gamla sektionsradiatoer, men jag vill nog ha 'ogenomskinligt' platta element. Finns det i gammal stil? (1937).
 
Kolla tex http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/61311-dimensionera-foer-sjaelvcirkulation.html

Som jag förstår det (ingen expert) så är det bara dimensioneringen på rören o hur man drar rören.
Har du redan fungerande självcirk, och det finns något vettigt ställe att koppla på så
borde det funka. Kräver nog att en röris tar titt på platsen.
Det du är ute efter är väl att inte få för mycket strömningsmotstånd genom ventil.
Den andra delen är ju en estetisk fråga, Lenhovda har ju även gamla ventiler.
Ska du ha termostatventil så har bla Danfoss speciella ventiler för självcirkulation (RA-G),
kolla deras hemsida.

Lite vid sidan om frågan...
Själv är jag lite tveksam till självcirkulationssystem (mer än att det är kanon som backup
om elen går o man kan elda med ved). Har man inte gratis ved så gäller det ju att
använda energin så effektivt som möjligt, och att inte ha en effektiv cirkulation borde ju
kunna få energin att slösas bort på fel ställe. Vid vilka situationer man verkligen spar
in elen till cirk pumpen är säkert väldigt situationsberoende (så det får någon som bättre kan svara på)

Mvh
Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.