Byggahus.se
Hej! I vårt hus har vi en vedpanna i köket som värmer 4 element längs med murstocken. Se bilder. Vår tanke är att behålla men uppdatera detta system, alltså göra rent och renovera befintliga element, sätta dem under fönster istället. Eventuellt byta vedpanna, men behålla självcirkulerande systemet alltså. (Har tex förstått att expansionskärlet ofta är det som blir dåligt först och kan behöva uppdateras?).
Någon som har gjort liknande och kan säga bu, bä eller har tips?

Mvh Linda
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
Düsseldorff
Vedpannan etc vet jag inget om men elementen ska du absolut behålla! Dels är de bra, dels borde det vara brottsligt (grovt byggnadsvårdsbrott kanske?) att göra sig av med gamla gjutjärnselement.
 
Det är inte gjutjärns element.
Pannan är en kokspanna som inte funkar bra med ved.

Med enbart självcirkulation riskerar man kondens i pannan. Ett litet problem med den pannan men med en vettig panna kan det bli problem.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vedpannan etc vet jag inget om men elementen ska du absolut behålla! Dels är de bra, dels borde det vara brottsligt (grovt byggnadsvårdsbrott kanske?) att göra sig av med gamla gjutjärnselement.
Vad kul! Då är jag inne på rätt spår som vill behålla!
 
A
L Lhogberg_ skrev:
Hej! I vårt hus har vi en vedpanna i köket som värmer 4 element längs med murstocken. Se bilder. Vår tanke är att behålla men uppdatera detta system, alltså göra rent och renovera befintliga element, sätta dem under fönster istället. Eventuellt byta vedpanna, men behålla självcirkulerande systemet alltså. (Har tex förstått att expansionskärlet ofta är det som blir dåligt först och kan behöva uppdateras?).
Någon som har gjort liknande och kan säga bu, bä eller har tips?

Mvh Linda
behåll elementen, pannan går att byta emot en vattenmantlad kamin istället.
Och även montera en varmvattenberedare som värms av vattnet från kaminen..
Går även fint att montera ackumulatortank och cirkulationspump..
Jag har själv så och en elpatron till beredaren på sommaren.
Enkelt och billigt system;)
 
  • Gilla
Lhogberg_
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte gjutjärns element.
Pannan är en kokspanna som inte funkar bra med ved.

Med enbart självcirkulation riskerar man kondens i pannan. Ett litet problem med den pannan men med en vettig panna kan det bli problem.
Okej, såg också att pannan verkar vara en som fungerar med lite diverse så kanske behöver bytas till mer renodlad vedpanna. Det är alltså inte gjutjärnselement? Vore det bättre att köpa nya från lenhovda då exempelvis?
 
Düsseldorff
D Daniel 109 skrev:
Det är inte gjutjärns element.
Inte? Utveckla gärna.
 
A
L Lhogberg_ skrev:
Okej, såg också att pannan verkar vara en som fungerar med lite diverse så kanske behöver bytas till mer renodlad vedpanna. Det är alltså inte gjutjärnselement? Vore det bättre att köpa nya från lenhovda då exempelvis?
fina gjutjärnselement(y)
Vit gjutjärnselement under fönster med leksaker på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursäkta ungarnas röra. :rofl:
Men till saken hör att jag har 2 i varje rum.
Har 12 rum(y)
sommartid kostar mig en elpatron totalt för all förbrukning ca 700 kr per månad.
Sedan tillkommer nätavgiften.
Men på vintern mindre än hälften. :cool:
som sagt billigt(y)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
B
Kolla expansionskärlet istället för att bara byta, ser det ut att vara rejält med rost så bör man byta innan det börjar läcka. Byter du så byter du till ett nytt i rostfritt.

Att ge sig på att flytta element ändrar motstånd i rör, och påverkar självcirkulationen. Om du dessutom byter mot andra element eller kompletterar med nya blir det ännu svårare att klara dig utan cirkulationspump.

Lenhovda radiatorer är fina.

Pannan borde bytas, den där har säkert kass verkningsgrad och dålig miljöprestanda. En ny panna bör installeras med laddomat eller motsvarande, för att inte få kondensproblem. Ska du ersätta med en ny panna borde du även komplettera med acktank. Finns det plats för acktank(ar) nånstans?
 
B BSOD skrev:
Kolla expansionskärlet istället för att bara byta, ser det ut att vara rejält med rost så bör man byta innan det börjar läcka. Byter du så byter du till ett nytt i rostfritt.

Att ge sig på att flytta element ändrar motstånd i rör, och påverkar självcirkulationen. Om du dessutom byter mot andra element eller kompletterar med nya blir det ännu svårare att klara dig utan cirkulationspump.

Lenhovda radiatorer är fina.

Pannan borde bytas, den där har säkert kass verkningsgrad och dålig miljöprestanda. En ny panna bör installeras med laddomat eller motsvarande, för att inte få kondensproblem. Ska du ersätta med en ny panna borde du även komplettera med acktank. Finns det plats för acktank(ar) nånstans?
Okej tack för svar. Nja, vedpanna står idag i köket och tanken var att ev ha den i vardagsrummet... finns inge källare på huset som är ett 1,5plans.vore alltså bra med en lösning som är relativt snygg.
 
A
L Lhogberg_ skrev:
Okej tack för svar. Nja, vedpanna står idag i köket och tanken var att ev ha den i vardagsrummet... finns inge källare på huset som är ett 1,5plans.vore alltså bra med en lösning som är relativt snygg.
Brun spispanna på 16 kW i ett hörn av ett rörigt förrådsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

min spispanna.
16 Kw panna.
värmer utan problem ca 120 m2 kåk.
2 våningar med källare..
 
  • Gilla
Lhogberg_
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Pannan är en kokspanna som inte funkar bra med ved.

Med enbart självcirkulation riskerar man kondens i pannan. Ett litet problem med den pannan men med en vettig panna kan det bli problem.
Typiskt fall av gammal hederlig Parca (de äldre hette Norrahammar) kökspanna för vedeldning. Men du kanske föredrar att elda din med koks?
Varför skulle det bli kondens i pannan med självcirkulationssystem :thinking:?

Pannan på bilden är en bra självdragspanna, jämfört med Wamsler och annat skrot. Om den inte läcker vatten hade jag behållit både pannan och de underbara radiatorerna. Självcirkulation är praktiskt om en har strömavbrott ofta, annars inte. I mitt förra hem hade vi cirkulationspump, men med stickpropp så vi kunde köra den med vårt lilla elverk när Eon failade.
Koppla på en varmvattenberedare på systemet, så har ni gratis varmvatten under eldningssäsongen. Expansionskärlet kan bytas i samma veva, om det börjar bli rostigt.
 
  • Gilla
Lhogberg_
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Typiskt fall av gammal hederlig Parca (de äldre hette Norrahammar) kökspanna för vedeldning. Men du kanske föredrar att elda din med koks?
Varför skulle det bli kondens i pannan med självcirkulationssystem :thinking:?

Pannan på bilden är en bra självdragspanna, jämfört med Wamsler och annat skrot. Om den inte läcker vatten hade jag behållit både pannan och de underbara radiatorerna. Självcirkulation är praktiskt om en har strömavbrott ofta, annars inte. I mitt förra hem hade vi cirkulationspump, men med stickpropp så vi kunde köra den med vårt lilla elverk när Eon failade.
Koppla på en varmvattenberedare på systemet, så har ni gratis varmvatten under eldningssäsongen. Expansionskärlet kan bytas i samma veva, om det börjar bli rostigt.
De där pannorna är värda en hel del pengar..
De är eftertraktade.. (y)
enda nackdel är att de ska ha klenved..
Annars så är de fina att elda i..
 
Redigerat:
  • Gilla
Lhogberg_
  • Laddar…
  • Gilla
Lhogberg_ och 1 till
  • Laddar…
A
jag får alltid hugga veden i åkerdiken och runt omkring hus..
många som hör av sig och vill bli av med sly mm...
passar utmärkt för dessa pannor...
 
Radiatorerna är som sagt inte gjutjärn. De är gjorda i pressad plåt. Även det i inlägg 8
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.