Byggahus.se
Värmesystemet i huset här är ett pågående projekt och för tillfället inte helt optimalt kopplat. Det finns en långsiktig plan, men jag skulle behöva lite hjälp med en snabb lösning tillfälligt.

Jag håller på att automatisera en elkassett som skickar värme både till varmvattenberedare och ut till radiatorerna. Att få Shelly att styra själva elkassetten har funkat bra.

Problemet är nu att självcirkulationen drar ur all värme ur varmvattenberedaren om jag inte manuellt stänger den ventil som kopplar från värmekretsen från varmvattenkretsen.

Frågan blir då: Är det någon slags motordriven ventil jag titta efter för att kunna strypa flödet i radiatorkretsen med hemautomationen? Eller finns det någon annan lösning som jag förbiser?
 
B
Ja det är väl en variant.

En sådan här har jag, köpte på aliexpress, men det finns nog på amazon o ebay med för snabbare leverans.
Skärmdump av en onlinebutik som visar en elektrisk kulkran med pris och köpalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det en pump som skjutsar flödet. En enkel skiss hur det är kopplat Onödigt med en massa elektriska grejer om det inte behövs.
 
J jonaserik skrev:
Är det en pump som skjutsar flödet. En enkel skiss hur det är kopplat Onödigt med en massa elektriska grejer om det inte behövs.
I drift används cirkpumpen ja, men problemet är att jag behöver hindra självcirkulationen från att sno all värme från varmvattenberedaren när systemet är avstängt.

Handritad skiss av ett system med pilar, symboler, "WB", "cirk.p", och "Elutrust."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite udda som jag ser det. Är det en vanligt VVB du har eller en dubbelmantlad. När pumpen är igång så snurrar det genom VV och system och när pumpen stängs så VV på topp. Efter T-röret mot VVB så sätter du en backventil med fjäder.. Den förhindrar självciek . Något liknande en sådan, gärna då en dim mindre än matarröret,
https://www.vvsobadrum.se/varme/var...r-varmvatten/backventil-fjaderbelastad-metall
 
Ja, standardlösningen är en simpel backventil. Onödigt att göra det mer komplicerat.
 
M Mikael 81 skrev:
Tack! Precis sådan här hjälp det är så bra att kunna få här!

Någon som vet varför det är så stor prisskillnad på backventiler - och om det finns någon anledning att betala nästan 5 gånger så mycket för [länk] istället för [länk], eller för den delen [länk] ?
arbetstemperaturen...

under 100grader på vattnet kan du ha den billiga, men skall det vara i en solfångaranläggning eller liknande med VARMT vatten/media så där passar den dyra...
 
M MagicFingers skrev:
arbetstemperaturen...

under 100grader på vattnet kan du ha den billiga, men skall det vara i en solfångaranläggning eller liknande med VARMT vatten/media så där passar den dyra...
OK. Nej, jag brukar ju låta bli att koka vattnet i värmesystemet.
 
Tror du har olika öppningstryck på de olika ventilerna
 
A Alexn72 skrev:
tror du har olika öppningstryck på de olika ventilerna
Hm. Det verkar svårare att hitta spec på det på de olika ventilerna på nätet. Kan det göra någon skillnad i praktiken i detta fallet tror du?
 
M Mikael 81 skrev:
Tack! Precis sådan här hjälp det är så bra att kunna få här!

Någon som vet varför det är så stor prisskillnad på backventiler - och om det finns någon anledning att betala nästan 5 gånger så mycket för [länk] istället för [länk], eller för den delen [länk] ?
Den från Honrbach klarar det galant , klarar upp till 100 C , har en till min panna. och den är lägesoberoende
 
M Mikael 81 skrev:
Hm. Det verkar svårare att hitta spec på det på de olika ventilerna på nätet. Kan det göra någon skillnad i praktiken i detta fallet tror du?
Pumpen ska klara att öppna och den kommer dra lite mer ström för att hålla den öppen om den är av de starkare slaget..
 
A Alexn72 skrev:
Pumpen ska klara att öppna och den kommer dra lite mer ström för att hålla den öppen om den är av de starkare slaget..
Det är inga problem för pumpen att öppna den backen från byggvaruhuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.