Byggahus.se
Hej,

Finns här personer som har en nockbalk (limträ) i tillbyggnad?

Jag behöver en +/- 9m balk av 115x490 men jag kan inte hitta en företag som kan levera och sätta den på plats (kranbil).

Jag bo i Örebro län på gränsen med Värmlandslän.
Har någon tips att hitta företag?
 
Vi var 5 personer som lyfte en sådan på plats, som alternativ.
En ända i taget och ett upplägg på bl.a. byggnadsställning, höjden var bara 3m. Men visst var det tungt och du ska kanske upp på lite högre höjder.
 
Hej,
det är en alternativ men jag hoppas mer om en kranbil.
Också jag behöver frakt till hem.. 9m passar inte på släpvagn :)
 
wvansl skrev:
Hej,
det är en alternativ men jag hoppas mer om en kranbil.
Också jag behöver frakt till hem.. 9m passar inte på släpvagn :)
Köpte en 11meters från Björka i Kumla numera XL-Bygg som dom levererade och lyfte på plats med sin kranbil.
 
  • Gilla
Erik_1972 och 1 till
  • Laddar…
I vårt fall kom man inte tillräckligt nära med bilen utan lyfte så långt kranen räckte ;)
 
Om inte byggvaruhandlaren levererar med lämplig kranbil, så kontakta en transportfirma med kranbil. Om vi antar att det räcker med lastbil med kran (kan nog nå bortåt 15m) så är det inte jättedyrt.

Jag har anlitat sådan bil för att skopa grus till rätt plats, kostade 750kr i timmen om jag minns rätt.
 
Jag blir lite nyfiken på hur den skall användas. Om det är 9m spännvidd så låter dimensionen klen.
 
Det är lite mindre än 9 m men 9 m är lagar storlek av limträ.

Taket är met plåt och inte betong pannor.

Byggbeskrivningar.se dimensioner website är 115x490 möjligt.
 
ex. havator.se för kranbil. Ditt limträ bör väga i trakterna av 300kg.
 
Har själv beställt en 12,5 meters 115x675 som nockbalk från XL Bygg Fresks (Jämtland) som levererades hem. Själva tillverkaren låg i Sundsvall om jag inte minns helt fel. Den sattes på plats utan kranbil men med hjullastare, block och talja. Tror att de var 4 personer som gjorde det. attachment.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag beställde takstolar inklusive nockbalk av typ den dimensionen (inte kortare) av Karl Hedin och fick allt kranat på plats. Finns bl a i Örebro ser jag, men jag bor i Stockholmstrakten så avstånd verkar inte vara ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.