Byggahus.se
Bygger ett växthus (orangeri) i trä 3,5m x 7,4m med nockbalk. Det kommer likna det på bilden –*se min ritning. Vill gärna ha samma look som fotografiet beskriver och då hade jag kört på det limträ som verkar stämma: 66x315. Första gången jag körde Moelven och Byggbeskrivningar dimensioneringsprogram kom 66x315 upp, och då blev jag glad –*estetiskt så verkar ju det stämma och se bäst ut.

MEN, jag kollade dåligt på nedböjningstabellerna. Nu undrar jag vad man menar man med 29mm (L/255) nedböjning? Om det menas 3cm nedböjning så låter ju det lite mycket –*jag har ju ingen skjutdörr och glasen fästes på denna sträckan med kortsidan cc 50 så det går ju lätt att plocka upp några graders vinkel – men seriöst är det galet mycket att plocka upp?
 
Illustration av en takkonstruktion med måttangivelser och specifikationer för utformning av nockbalkar och takåsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av ett kalkylprogram för byggmaterial med tabeller över trädimensioner, deformationer och lastbärande värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här ser man limträbalken i ett liknande stort växthus. Ser iof ut att vara större än 66mm här?

Stort, ljust växthus med vitmålade limträbalkar omgärdat av grönska och en bänk framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inviting greenhouse interior with a large wooden beam, lush plants, a dining table set for two, and a white picket fence in the background.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom 140mm i bredd är uteslutet estetiskt så känns det som det står mellan 66x315 som har 29mm nedböjning eller nått som skapar tydligt mindre nedböjning och då blir 90x405 närmast till hands.
 
Har nu bestämt att 29mm nedböjning inte är ok. Kvarstår att få en offert på överböjd balk. Annars blir det 90x405
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.