Utbyggnad och tillbyggnad
dalennar: [citat] Hej, kan du ge namn på de leverantörer som kan leverera färdiga lösningar?
Anna8010: Vilken bra lista �� Den ska jag komma ihåg
Thomas_Blekinge: Mitt hus som jag köpte 2010 har en Åtvidaberg övervåning från 90-talet. Kvalitekänsla är betydligt mindre än i den äldre undre våningen. Vid lite vind rör sig övervåningen och tapeterna slår sig och brister. Och det blåser in rätt duktigt.
andersmc: Eller så kunde du pratat med grannen INNAN du byggde boden...
svenjonnys: [citat] Snyggt som det är! Dyrt...? Ja! Totalt onödigt, och dumdristigt att sänka muren...vill du ramla ner?
Violina: Ska du dra av på måttet du får så kan du ju inte mäta synliga delar (då behöver du lägga på) Normalt för dörrar och fönster är att modulmåttet är ett par cm mindre än det faktiska hålet i huset (för att få plats med isolering) Reglarna sitter bakom fodret, jag tror du menar att du mäter karmen, och då måste du definitivt lägga på på måttet annars blir din nya karm (och
Daniel 109: Den vägen hittar du inget i dag heller. Det är inte reglerat. Förr satteman lämpligt antal reglar och fördelade dem jämt, snarare än att ha ett standardavstånd mellan dem. Det är bara när man bygger med skivor standardmåtten är till nytta.
BirgitS: Om det gäller ett tegelhus byggt efter 2:a världskriget så är det normalt fasadtegel framför en träregelkonstruktion. Den skiljer sig i princip inte från hus med träpanel från samma tidsperiod och är därmed inte lättare eller svårare än sådana att bygga på men estetiskt blir det ju lite svårare och kommunen kan ha särskilda villkor för att ge bygglov. Det kan vara dumt att gå
yonna: För ett par år sedan gick 2 st ca 8 kvm riktiga segeldukar inkl hål, remmar och flådig förvaringssäck på 5-6.000:-. Men ring och fråga! Jag kopierade de första taken med, vad jag tyckte, så kraftigt material som min fina symaskin klarade av. Det enda som höll var de sofistikerade, kopierade hörnorna ... det försöket kostade strax under 2.000 - ej inberäknat blod, svett och tårar
fribygg: Givetvis kan du byta takstol och få mer utrymme, däremot tror jag att det är en tidskrävande/dyr åtgärd om du avser att leja ut arbetet.
Bo arnold: Använd inte oljefärg sitter inte bra på galvplåt skrapa bort allt löst o måla med uteakrylat eller plåtfärg av akrylattyp ( vattenburen)
Elsparv: Tog äntligen tag i saken och kontaktade byggnads. Här va det inte lika lätt. Skriver från minnet nu: byggslovsritningar, konstruktionsritningar och kontrollansvarig. Hoppades få lika fint som er utan massa krångel.
hempularen: Jo, det kan det vara ändå. Det är inte orimligt att tänka sig att kantförstärkningen av plattan i praktiken räcker för att bära lasten. Möjligen med mindre säkerhetsfaktor än man normalt räknar med. Det kanske dessutom finns någon konstruktion där pelarens last sprids ut på en längre sträcka av den förstärkta kanten. En amatörgissning från mig är att något i stil med ett
ToreJ01: Bifogan nåt foto på bif. fasader så får Du bättre råd.
JohnA: Ja det låter ju onekligen som att en takkupa ska ha en tydlig utgångspunkt från befintligt tak snarare än att frigöra sig från detta. En detalj jag inte observerat tidigare är att den inte heller tycks få bryta igenom takfallet i nederkant och bilda s.k. frontespis, där takkupans "framsida" blir ett med husets befintliga yttervägg. Jag tolkar det som att det behöver finnas åtminstone
grodis: [citat] Nej det är inte säkerhetszonen som är 12 m från vägområdet. Du har FEL och Claes har rätt. Säkerhetszon är något annat och avståndet på den varierar beroende på yttre omständigheter.
hempularen: Det gäller ju också att få väldigt lite nedböjning så inte skjutdörrarna får agera stolpe.
Byggsnyggen: Underskatta inte spridningen på puckarna. Trots att det är flera år sedan vi tog bort rampen hittar jag fortfarande puckar lite här o där. ☺️
JeffBeck: Hej, vi kommer att installera nya utomhustrappor (bekladnadssten), tillsammans med nya räcke/ledstång på var sin sida av trapporna. Ledstången ska vara ca 100cm på var sin sida, i svart. Bifogar en grov skiss. Behöver lite råd om var man kan få tag på ledstänger i smide, är det någon leverantör som är bättre eller kan rekommenderas? Nån som ska undvikas? Vi bor i Stockholmsområde
orjanr: Hej Jag ska bygga ett uterum till vår sommarstuga och jag blir inte helt klok på hur man ska ansluta uterummet mot fasaden för att få det helt tätt så inte vatten kan läcka in. Uterummet kommer att byggas med en färdigsågad stomme och ha sadeltak med takpannor och det har huset också. Uterummet kommer att monteras med gavel mot fasaden och se ut som ett vanlig tillbyggnad som är något
Matsson1: Hej, Jag håller på att bygga ett skärmtak över vår uteplats. Det kommer bli ett kanalplasttak 20mm, ca 3800 brett, 3000 djupt. Jag har tänkt 3 stolpar á 90x90, takbalk 4x 180x56mm limträ och främre/bakre bärlina 45x195mm. Husets fasad är svart och jag tänker måla takkonstruktion och takbjälklag svart. Jag skulle vilja undvika balkskor och vill ha tips på lämpligt/snyggt upplag
kniv: Är övertygad om att det hela kommer vara långt mycket dyrare än den balkong som monterades på vår lägenhet. Så tycker du 160k är för dyrt ska du definitivt tänka om. Sen är det ju lite beroende på konjunktur osv, men har också en stark tro på att du inte kommer tjäna på det genom värdeökning den dag du säljer lägenheten. Som bäst får du nog bara tillbaka din investering
Daniella75: [citat] De har sagt ja
Cole123: Lyfter tråden med en fråga.Hoppas någon läser. Om man glasar in en farstukvist, men INTE sätter dörrar, det är fortf öppet, då torde det inte kräva bygglov eller bygganmälan? Eller hur!? [bild]
bjornroth: Hej, ser att det är fler än vi som försökt få någon ordning på det här. Som trådstartare tänkte bara berätta hur det gick för oss: vi gav helt enkelt upp tankarna på attefallstillbyggnad (åtminstone att på något sätt försöka kombinera det med bygglovet). Vi bygger nu vår bygglovstillbyggnad och med tanke på hur fruktansvärt dyrt redan det har blivit är det tveksamt om vi
villafridhem: Vi bor i ett gammalt hur där en tillbyggnad, tidigare uterum, är ombyggt till sovrum av tidigare ägare. Detta rum har alltid varit kallt så vi har misstänkt att något är vajsing med isoleringen. Golvet är vanlig betongplatta. Jag har nu rivit gipsen och upptäkt bland annat råttbon i isoleringen i väggarna samt att det drar som tusan i övergången mellan golv och tak. Rummet har två
Ciki: [citat] Ok intressant med tätningen under skenan. Enligt weland så ska det inte vara någon tätning mellan skenan och taket personligen tycker jag att det ska vara det känns att det blir tätare så. Har du någon bild på din installation? Se länk nedan [MEDIA=youtube]msEl4JijW78[/MEDIA]
Bygga attefallstillägg utan startbesked på en utbyggnad med interimistiskt slutbesked, rivningskrav?
BernieByggare: Skrev detta först som ett inlägg i en gammal tråd men det kanske är bättre som en ny tråd. Blir en längre utläggning innan min fråga i slutet. Vi skulle bygga ut vårt hus med först 20 kvm bygglovspliktig utbyggnad (bygglov 1) och därpå 7,5 kvm attefallstillägg. Detta i två plan. Vi planerade att göra det i två steg där vi först bygger det bygglovspliktiga för att därefter få
Zlatkoman: Hej alla kloka. Vi håller på att bygga ett uterum som kommer ha ett kuvert tak. Eller med andra ord halvt valmat tak. Där kommer fästas en bärlina i husväggen som takstolarna ska fästas i. Enligt konstruktionsritningen så ska vi använda balkskor joma gf 380. Allt väl så långt. Men på denna takkonstruktion så går två takstolar snett ut från bärlinan. Och här kommer mitt problem.
Grillen: [citat] Det är väl en Ökning av 600kkr men att dom räknat med en ökning av 100-200kkr, alltså inte den totala budgeten för utbyggnaden
plåtrickard: En balk av trä eller stål... Dimensioner överlåter jag till andra...