Byggahus.se
A Arne_Planka skrev:
Som sagt, det är inte skrivet i sten vet jag av egen erfarenhet.
Men jag skulle tippa att en månad är av praktiska skäl angående kylvara och tillgång till plats etc.
Det är enligt lag.
 
N Newgirl84 skrev:
Hej,
Jag är ensam dödsboägare och ensam arvtagare till min mamma. Vi hade mycket dålig kontakt men dödsintygen från Skatteverket stipulerar det. De senaste året hade hon en partner/inneboende. När hon nu dog…
Citat"

Sammanfattningsvis kan sägas att du som framtida dödsbodelägare kan ha en skyldighet att i direkt anslutning till dödsfallet vårda egendomen enligt 18 kap. 2 § ärvdabalken. Vidare föreligger skyldighet att företräda dödsboet fram till dess att arvskifte görs samt att kalla till bouppteckning, se 18 kap. 1 § och 20 kap. 2 § ärvdabalken. Detta ansvar kan överlåtas på bouppteckningsman efter att ansökan har gjorts till rätten av dödsbodelägare och bouppteckningsman har utsetts. Du har alltså rätt, som dödsbodelägare, att få tillträde till bostaden. Du behöver inget intyg, utan har laglig rätt.

Citat"

Kan din inneboende tvingas flytta ut vid ditt dödsfall?

Vad gäller frågan angående om du kan se till så att din inneboende måste flytta vid ditt dödsfall så är det inte möjligt. För att förklara detta kommer vi att gå in och titta i lagen om uthyrning av egen bostad.

När du avlider så är det ditt dödsbo som tar över din position som hyresvärd. Vill dödsboet att din inneboende ska flytta ut så får de säga upp honom då och acceptera den uppsägningstid som är avtalad eller som gäller enligt lagen. Eftersom lagen finns till som ett skydd för hyresgästen så kan ni inte avtala om en uppsägningstid som är lägre än 3 månader när det gäller ett fall där hyresvärden säger upp hyresgästen, 3 § lagen om uthyrning av egen bostad. Det går alltså inte att avtala om att din inneboende genast måste flytta ut vid ditt dödsfall eftersom han har rätt till samma uppsägningstid som om du fortfarande var i livet.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så kommer alltså inte sambolagen att träda in vid ditt dödsfall, utan det är enbart dina barn som kommer att ärva dig förutsatt att du inte skrivit något testamente.

Du kan inte skriva in i din inneboendes hyresavtal att det ska upphöra vid ditt dödsfall, utan han har rätt till samma uppsägningstid som om du hade varit i livet, vilket är minst 3 månader.
-------------

Det här borde innebära att du har rätt att byta lås för att kunna komma in i bostaden, men du måste ge en nyckel till den inneboende. Den personen borde kanske kunna visa ett kontrakt osv men oavsett är du nu hyresvärd och kan säga upp din hyresgäst.
 
  • Haha
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
MariaBK MariaBK skrev:
Citat"

Sammanfattningsvis kan sägas att du som framtida dödsbodelägare kan ha en skyldighet att i direkt anslutning till dödsfallet vårda egendomen enligt 18 kap. 2 § ärvdabalken. Vidare föreligger skyldighet att företräda dödsboet fram till dess att arvskifte görs samt att kalla till bouppteckning, se 18 kap. 1 § och 20 kap. 2 § ärvdabalken. Detta ansvar kan överlåtas på bouppteckningsman efter att ansökan har gjorts till rätten av dödsbodelägare och bouppteckningsman har utsetts. Du har alltså rätt, som dödsbodelägare, att få tillträde till bostaden. Du behöver inget intyg, utan har laglig rätt.

Citat"

Kan din inneboende tvingas flytta ut vid ditt dödsfall?

Vad gäller frågan angående om du kan se till så att din inneboende måste flytta vid ditt dödsfall så är det inte möjligt. För att förklara detta kommer vi att gå in och titta i lagen om uthyrning av egen bostad.

När du avlider så är det ditt dödsbo som tar över din position som hyresvärd. Vill dödsboet att din inneboende ska flytta ut så får de säga upp honom då och acceptera den uppsägningstid som är avtalad eller som gäller enligt lagen. Eftersom lagen finns till som ett skydd för hyresgästen så kan ni inte avtala om en uppsägningstid som är lägre än 3 månader när det gäller ett fall där hyresvärden säger upp hyresgästen, 3 § lagen om uthyrning av egen bostad. Det går alltså inte att avtala om att din inneboende genast måste flytta ut vid ditt dödsfall eftersom han har rätt till samma uppsägningstid som om du fortfarande var i livet.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så kommer alltså inte sambolagen att träda in vid ditt dödsfall, utan det är enbart dina barn som kommer att ärva dig förutsatt att du inte skrivit något testamente.

Du kan inte skriva in i din inneboendes hyresavtal att det ska upphöra vid ditt dödsfall, utan han har rätt till samma uppsägningstid som om du hade varit i livet, vilket är minst 3 månader.
-------------

Det här borde innebära att du har rätt att byta lås för att kunna komma in i bostaden, men du måste ge en nyckel till den inneboende. Den personen borde kanske kunna visa ett kontrakt osv men oavsett är du nu hyresvärd och kan säga upp din hyresgäst.
Du funderade aldrig på att läsa resten av tråden innan du svarade?
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du funderade aldrig på att läsa resten av tråden innan du svarade?
Åh.. Förstörde jag din dag nu för att jag inte gjort det? Förlåt kära du.
 
  • Arg
nissenhj
  • Laddar…
P
Förstörde är väl att ta i, men du skräpade ner tråden i onödan.
 
  • Gilla
achtungbitte och 4 till
  • Laddar…
N Newgirl84 skrev:
Ja, redan efter 2 dagar kommer ett intyg från Skatteverket. Sen kan såklart saker dyka upp antar jag….

Begravning skall ske inom en månad, så jag tror dig inte om du säger 9 månader? I så fall visste vi hur och kanske kremerade kroppen?
Begravningen var sex veckor senare men allt vad som gäller det övriga var klart 9 månader senare. Bara för att att begravningen är genomförd så betyder det inte att allt vad som berör det juridiska och ekonomiska är klart.
 
S Shaft1 skrev:
Du skriver att du hade dålig kontakt? Varför är du nu intresserad efter hennes bortgång? Är det för att det finns arv?
Jag har inget med att göra varför TS är intresserad nu och det borde ingen annan ha med att göra heller.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Älskar att det vräker in nytt folk i tråden som inte läst ens inläggen på senaste sidan och kommer med samma dåliga råd.
Du fick en röst av mig men jag tycker det är förskräckligt illa!
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Dilato du är sämre än usel på att citera.
Grundläggande är att ange att det är ett citat.

När det sedan dessutom är personen som inte ärver som uttrycker sig om den "självklara rätten" till att just hon borde ärva så skriver normalt tänkande personer ut detta dock inte Dilato.
Grundläggande är att man läser det länkade innan man yttrar sig.

Jag har inte framfört någon egen åsikt utan bara refererat till vad som sagts i boken.

Jag klippte in direkt från det jag länkade till, att du inte klarar av att se att texten är identisk är inte mitt problem.
 
D Dilato skrev:
Grundläggande är att man läser det länkade innan man yttrar sig.

Jag har inte framfört någon egen åsikt utan bara refererat till vad som sagts i boken.

Jag klippte in direkt från det jag länkade till, att du inte klarar av att se att texten är identisk är inte mitt problem.
Klart att de grundläggande reglerna för citering är för svåra för Dilato.
 
  • Arg
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.