Byggahus.se
F Fula ankungen skrev:
Ang fråga 2: börja med att kontakta ” American Embassay ” i Sverige. Betydligt billigare än någon expert. Expert kan du koppla in senare om det krånglar till sig…
Tack!
 
Nu börjar allt landa känner jag. Begravning inplanerad strax och allt har fått rull. Tack för all hjälp! Det visade sig vara en mycket bra idé att agera o byta lås. En person i Sverige kan stämma o anmäla och hålla på…om det vill. Men saknas grund så leder det ingenvart. Det var min lärdom. Jag vet inte om han kommer med någon stämning eller liknande nu… vi får se!
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 26 till
  • Laddar…
Mikael_L
Skönt att det saker och ting börjar lösa sig.

Jag önskar dig/er en fin begravningsstund.

Resten har du ganska gott om tid att fixa sen.
 
  • Gilla
Newgirl84 och 3 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Äh är du ensam dödsbodelägare så åk dit och ta dig in i bostaden. Jag har svårt att se hur det skulle kunna bli några större bekymmer för dig. Ta med några kompisar.

Ang deklarationen, sök anstånd.
Huset ska väl ändå inte med i den här deklarationen utan först i nästa års deklaration…?
 
C Camilla Lundbäck skrev:
Huset ska väl ändå inte med i den här deklarationen utan först i nästa års deklaration…?
Absolut! Jag behövde tillgång till boet för att kunna deklarera i år dock. Behövde hitta underlag.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
lunnabo
D Derbyboy skrev:
Han har väl säkert egen egendom i huset.
Utveckla gärna hur Du kan vara så säker på detta!
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
lunnabo
lunnabo lunnabo skrev:
Utveckla gärna hur Du kan vara så säker på detta!
Skulle starkt avråda från att ge "vännen" nyckel.

Att han inte är folkbokförd där idag är inte någon garanti för att han inte folkbokför sig i ditt hus imorgon.

Idag kan du förhindra att han vistas i huset.
Ger du honom aktivt tillträde så kan du få stora problem med att få ut honom.

Idag kan du hävda olaga intrång.
Du kan byta lås och aktivt hålla honom borta.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Som redan påpekats så är påståendet om brott mot folkbokföringslagen inte något vidare här.

Hävdar ni att gubben gör fel som inte bor där han är skriven, så är han ju sambo eftersom han bott i huset istället för i sin egen lägenhet. Då är han dödsbodelägare, vilket krånglar till saken.

Sen blir det inte bättre av att trådstarten öppnas med att säga att TS och modern inte hade någon bra kontakt. Det är därmed rimligt att anta att TS inte alls behöver ha full kännedom om vilka överenskommelser som gjorts mellan modern och gubben, och/eller hur TS framställts inför denna av modern. Det borde dock rimligen vara gubben som måste bevisa att han är sambo.

Har han hävdat att så är fallet ännu, och/eller gjort anspråk på att vara delägare i boet?

Och återigen, det är inte TS hus, ännu, utan dödsboets.

Juridiskt är det även intressant huruvida det finns någon slags rangordning över vem som har företräde att ordna med begravning. Det enda jag hittar är vad som händer om ingen tar på sig ansvaret (kommunen får då hantera det), men inte vad som sker om exv både TS och gubben själva vill ordna med begravning på olika sätt. Någon som vet hur det ligger till?
Tar du vägen med att bouppteckningen görs av kommunen som du skriver kommer de belasta dödsboet med massa kostnader för det och det är prioriterade kostnader som tex belastar värdet på huset mm. Bara en enkel tanke.
 
Mmm214 Mmm214 skrev:
Tar du vägen med att bouppteckningen görs av kommunen som du skriver kommer de belasta dödsboet med massa kostnader för det och det är prioriterade kostnader som tex belastar värdet på huset mm. Bara en enkel tanke.
Har anlitat en Advokat som tar 4000kr/tim så billigt är det inte. Men det är inte så vilktigt för mig. Jag prioriterar att det går snabbt och att jag inte behöver jobba heltid med detta ett år 😂
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Utveckla gärna hur Du kan vara så säker på detta!
Säkert vet jag inte men det förefaller troligt att om man bor på ett ställe i ett par år så har man lite saker där. Känner du att det är en vågad gissning?
 
Mmm214 Mmm214 skrev:
Tar du vägen med att bouppteckningen görs av kommunen som du skriver kommer de belasta dödsboet med massa kostnader för det och det är prioriterade kostnader som tex belastar värdet på huset mm. Bara en enkel tanke.
Begravningen skrev jag, inte bouppteckningen. :) Kommunen har ansvar för att ordna med. begravning om ingen annan tar på sig ansvaret (vilket inte är aktuellt i detta fallet).
 
lunnabo
D Derbyboy skrev:
Säkert vet jag inte men det förefaller troligt att om man bor på ett ställe i ett par år så har man lite saker där. Känner du att det är en vågad gissning?
Poängen är att Du gissar!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Känner du att det var en vågad gissning. Det förefaller naturligt att man utgår från troligt scenario, vad som är rimligt osv…..

Vad är problemet?
 
D Derbyboy skrev:
Säkert vet jag inte men det förefaller troligt att om man bor på ett ställe i ett par år så har man lite saker där. Känner du att det är en vågad gissning?
Nu hamnar det väl rätt långt utanför TS tråd ?

Hon har ju skrivit att mannen besökt från och till någon gång i månaden enligt grannarna, inte bott där, och är inte skriven där, och det fanns inte mycket mer än lite kläder och någon tandborste som var hans.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
F frenjo skrev:
Hmmm... Tycker det är lite intressant att så många har så starka åsikter o tycker sig vet vad som är rätt eller fel i den här tråden. Både juridiskt och moraliskt. Att TS är ensam dödsbodelägare enl dödsintyg fr skatteverket är tämligen odiskutabelt. Men det är lite intressant med 'guben' i mammans lägenhet. Många har starka åsikter om honom o hur han ska hanteras. De flesta tycker han ska ut o säger gör si eller så f att bli av med honom, t o m rekommenderar att handgripligen avvisa honom personligen. Lite skrämmande tycker jag att man är så bestämd i sina åsikter i hur man tänker sig agera och fastställa mannens 'icke-rätt' att vara i mammans bostad överhuvudtaget, trots att han de facto 'är' där och med nyckel dessutom. Men bort ska han, antingen m polisens hjälp, kronofogden eller ta med kompisgänget eller gör det helt enkelt själv. Själv undrar jag lite vad han gör där?
Det nämndes att grannarna bara såg honom någon/några ggr i månaden.
Vem låter någon bo hos sig ibland bara f att vara snäll? Och hur kommer det sig att han nu har en nyckel till bostaden? Han har ju uppenbarligen en egen lägenhet, så vad gör han där? Känner iaf ingen i min vänskapskrets som skulle släppa in någon på livet på detta sätt, lämna ut nyckel m tillgång till bostad när hen inte är hemma, utan att det är en någon form av djupare relation. Men det är i min värld o min åsikt, du kanske har en annan. Vi påverkas alla olika när vi drabbas av sorg och det händer faktiskt att vi både agerar konstigt och beter oss märkligt. Vissa av oss människor är väldigt rationella och logiska, andra är mer emotionella o känsliga o påverkas väldigt starkt, te x i samband med förlust av en närstående. Det nämndes att mannen var konstig o arg och att det kanske var något psykiskt. Ja, man blir nog starkt påverkad och världen vänds upp och ner om man förlorar någon nära vän/anhörig/sambo. Jag kan dra mig till minnes en morbror jag hade som när hans fru fick bort, betedde sig lite som mannen här beskrevs, Det var min moster som skött ekonomin o när hon gick bort så blev det en tung börda f honom att ställa om o plötsligt ta hand om allt som hon skött alla dessa år. Han reagerade både med ilska o sorg omvartannat, tyckte att hon bara lämnat honom vind f våg med alltsammans utan tanke på honom. Hur man nu tycker det är logiskt eller rationellt? Vi vet som sagt inte vad mannen gör där eller vilken relation han och mamman hade, ej heller vad han har f intentioner (han kanske inte har några) men i mina ögon så finns det helt klart en koppling t mamman, vad den nu än kan vara. Ville bara nämna att det brukar trots allt finnas en anledning eller förklaring till varför vi agerar som vi gör, oavsett om det är logiskt och rationellt eller bara bottnar i något känslomässigt. Trevlig kväll :)
Jo så kan det vara, men nu får vi skilja på känslor och juridik.
Det andra är ju det som trådskrivaren säger att hon försökt mjukt och förklarar läget och vill som rättmätig dödsboägare komma in för att ta del av handlingar och personen vägrar. Om en person inte visar någon förhandlingsvilja eller komma fram till en fair frivillig överenskommelse som t.ex att släppa in TS för att kunna fullfölja sina plikter så hade situationen varit annorlunda. Då kanske en överenskommelse hade kunnat komma till där ha får lämna boendet på skälig tid och TS komma in och göra sina göromål. Nu har ju personen ifråga visat NOLL vilja till detta och då gör TS rätt i att helt enkelt köra ut honom på gatan fortast möjligt. Som man bäddar får man ligga. Han får bita i det sura äpplet och kanske lär sig något om sitt beteende på köpet. Vissa läxor är mera dyrköpta en andra
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.