Byggahus.se
Vi ska bygga staket till vår veranda. Verandan har tak och betonggolv. Taket står på pelare som det är ca 330 cm emellan. Vi vill helst inte behöva montera fler stolpar bara för att stötta upp staketet.

Tror ni att staketet kan stå stadigt med 330 cm mellan varje pelare? Dvs ungefär som på bilden nedan. Tror inte att de har 330 cm mellan pelarna men nog inte långt ifrån då det ser ungefär likadant ut för oss.

Tvåvåningshus med veranda, trädgårdsstolar, blomkrukor, hängande planta och grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Det är nog bra att överdimensionera räckets över och underliggare så det inte sviktar.
Vilket material vill ni ha?
Hur ska det se ut?

/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

Det är nog bra att överdimensionera räckets över och underliggare så det inte sviktar.
Vilket material vill ni ha?
Hur ska det se ut?

/W
Precis såhär hade varit fint men dessa finns endast i 120cm. Så skulle behöva bygga något eget tror jag? Kan inte hitta något som är 330cm iaf

https://www.bauhaus.se/altanracke-palmako-ribbor-vitmalad-90x120cm
 
R Robban HemliG skrev:
Precis såhär hade varit fint men dessa finns endast i 120cm. Så skulle behöva bygga något eget tror jag? Kan inte hitta något som är 330cm iaf

[länk]
Hej
Det där såg billigt ut...
Rita lite och gör själv så blir det bra.
Ta i lite mer i dimension tycker jag.

/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Det där såg billigt ut...
Rita lite och gör själv så blir det bra.
Ta i lite mer i dimension tycker jag.

/W
Kanske kan fixa det men problemet är överliggaren. Den vill vi gärna ha avrundad som tex den på Bauhaus. Har inte sådana verktyg så skulle oavsett behöva hitta en färdig överliggare.
 
R Robban HemliG skrev:
Kanske kan fixa det men problemet är överliggaren. Den vill vi gärna ha avrundad som tex den på Bauhaus. Har inte sådana verktyg så skulle oavsett behöva hitta en färdig överliggare.
Har man avrundade kan man aldrig ställa groggen där ;-)
Jag kör 45x145 som överliggare, "sur gubbe", dvs så den kupar sig åt rätt håll.
Många byggvaruhus har avrundade i tryckat, men du ska ju ha under tak, då behövs det inte.

/W
 
E
Det var nå hemskt pickligt staket. Inte en chans att det håller mer än max 120 cm som det är gjort för. Du måste upp p några hiskeliga dimensioner för att kunna ha över tre meter mellan stolparna.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Dim på stolparna ??
 
Fairlane
Jag tycker det ser ut som att det är stödben på räcket på första bilden. Om man tittat på delen till höger om trappan så ser det ut som ett stöd vid 4:e vertikala ribban från höger fortsätter nedåt, men ej målad i vitt?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kan du inte bara montera ett par "stöttor" under staketet på ett par ställen?
Då behövs ju inte hela staketstolpar.
 
Köp en överhandsfräs så slipper du köpa nå färdigt, kan du göra brädor till staket själv också. Sen en limmträ stolpe som överliggare. Eller en timmer stock, lite mer arbete.
 
@Fairlane har rätt. Staketet ser ut att ha två stolpar, som dock är gjorda i samma dimensioner som övriga spjälor vad jag kan se.
Vit husfasad, veranda, räcke markerat med röda cirklar, blommor, tegeltak, hängande krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.