Byggahus.se
Hej!

Norrsidan på vår fasad ser lite smutsig ut och har även lite påväxt. Vi går i tankarna på att måla om hela huset om sisådär 2-3 år och är därför inte så sugna på något större projekt som kräver byggställning etc(tvåvåning, ganska högt).

Har själv aldrig tvättat en fasad tidigare men känner att jag gärna fräschar till den sidan nu i vår. Där jag läser används oftast fasadtvätt med borste, men det vlir svårt utan en bra målarställning. Jag funderar dock kring en lågtrycksspruta, då jag mha teleskop och en kortare stege borde kunna komma åt hyfsat. Räcker det att spola med någon tvätt, följt av vatten? Eller måste man mekaniskt borsta?

Tack på förhand!
 
N
Antingen är jag korkad som inte kan läsa vilket material TS har på huset.
Eller så har TS inte FÖRMEDLAT vilket material dom har på husväggarna, och då är dom korkade!
 
N neo11 skrev:
Antingen är jag korkad som inte kan läsa vilket material TS har på huset.
Eller så har TS inte FÖRMEDLAT vilket material dom har på husväggarna, och då är dom korkade!
Tänk att folk kan glömma saker ibland, kanske även du om du inte är felfri ?
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
N
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänk att folk kan glömma saker ibland, kanske även du om du inte är felfri ?
Försöker var felfri =)
 
N neo11 skrev:
Antingen är jag korkad som inte kan läsa vilket material TS har på huset.
Eller så har TS inte FÖRMEDLAT vilket material dom har på husväggarna, och då är dom korkade!
Träfasad m akrylatfärg :)
 
Du måste borsta för att det ska bli bra.
 
Unikt namn
Gå ut med en bunke såpavatten och en diskborste och provskrubba på ett litet hörn så får du känsla för hur väl smutsen sitter fast.
Med en liten släpvagnsskylift och en borste modell större så är hela arbetet antagligen rätt snabbt avklarat.
 
Tvättade mitt hus 3 gånger med OKs miljöavfettning (alkaliskt tvättmedel) och högtryck, men även det kväver ju att man kommer upp, jobba med högtryck på stege är ingen hitt.
1991 innan målning.
2001 efter den blöta sommaren 2000 som gav påväxt.
2009 innan ommålning.
Träfasaden från 1966 är fortfarande fin, och tog ingen skada av högtrycket.
Ska du gnugga med borste funkar vanligt YES diskmedel utmärkt (rekommendation från en målare ist för att köpa dyr fasadtvätt)
 
O
F Feskekörka skrev:
Hej!

Norrsidan på vår fasad ser lite smutsig ut och har även lite påväxt. Vi går i tankarna på att måla om hela huset om sisådär 2-3 år och är därför inte så sugna på något större projekt som kräver byggställning etc(tvåvåning, ganska högt).

Har själv aldrig tvättat en fasad tidigare men känner att jag gärna fräschar till den sidan nu i vår. Där jag läser används oftast fasadtvätt med borste, men det vlir svårt utan en bra målarställning. Jag funderar dock kring en lågtrycksspruta, då jag mha teleskop och en kortare stege borde kunna komma åt hyfsat. Räcker det att spola med någon tvätt, följt av vatten? Eller måste man mekaniskt borsta?

Tack på förhand!
Har ett staket som vätter mot norr där det varit rejäl tillväxt av något grönt. Testat lite olika saker men det som faktiskt fungerade bäst var att spruta på ogräsättika med lågtrycksspruta, låta det verka några veckor och sedan skubba bort det med vanlig borste när det regnat någon dag så trät är fuktigt.

Det fanns inget som hjälpte utan att behöva skrubba. Det rinner liksom inte av av sig själv.

https://www.granngarden.se/ograsmed...aVyjJSconKatmEwuTiweMTryUXmx_E5RoC1vwQAvD_BwE
 
Akrylatfärg tvättas riktigt bra med vatten med iblandad ammoniak och skurborste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.