Byggahus.se
Hej! Jag är 13 år, och jag byggde en stuga på 5 kvm sommaren 2020. Då köpte jag en kallförrådsdörr på byggmax som jag kapade ner till ≈ 140-150 cm då jag inte hade mer virke till takhöjd :). Jag har nu märkt att den inte var lämplig för utomhusbruk då den har murknat i nederkant p.g.a att den expanderade, och efter det så har dörrkarmen och dörren gnidits mot varandra. Har ni några tips på hur jag själv kan bygga en enkel dörr som ändå håller någorlunda tätt? :) (Dörrkarmen kan nog fixas till)
 
Düsseldorff
13 år? Shit, du kommer gå långt här i livet.

Kom igen nu gubbar och gummor, hjälp snubben bygga dörr.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Ingen? Då får jag väl höfta lite. En träram med en diagonalsträva. Själv är jag antiskruv så hade kört halvt i halvt fogning med plugg och lim. För att det är roligt. Sen tunna plywoodsidor och en linoljemålning på det. Typ.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Tack för tipset! :)
 
B Bombus pratorum skrev:
En träram med en diagonalsträva. Själv är jag antiskruv så hade kört halvt i halvt fogning med plugg och lim. För att det är roligt. Sen tunna plywoodsidor och en linoljemålning på det. Typ.
Detta verkar avancerat. Inte svårt att bygga men kanske onödigt dyrt med skivor och linolja.
Till TS: vad är kraven? Tät mot vind/drag? Då krävs det någon form av karm som dörrbladet kan ligga an till. Kolla på byggvaruhusen hur dörrar är falsade, man lär sig en del.
TS: har du råd kan du limma ihop två OSB eller plywood-skivor med lite olika storlekar så får du falsningen med en gång. Undvik MDF för det klarar inte fukt.
Det klassiska är att bygga en Z-ram av t ex 2tum2 med råspont på.
Lycka till!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta verkar avancerat. Inte svårt att bygga men kanske onödigt dyrt med skivor och linolja.
Till TS: vad är kraven? Tät mot vind/drag? Då krävs det någon form av karm som dörrbladet kan ligga an till. Kolla på byggvaruhusen hur dörrar är falsade, man lär sig en del.
TS: har du råd kan du limma ihop två OSB eller plywood-skivor med lite olika storlekar så får du falsningen med en gång. Undvik MDF för det klarar inte fukt.
Det klassiska är att bygga en Z-ram av t ex 2tum2 med råspont på.
Lycka till!
Tack så mycket för tipset. Ska räkna lite på vad detta blir att kosta ungefär
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.