Byggahus.se
K
Lite osäker på om det här ska vara under planlösningar men såg ingen bättre rubrik att lägga det under.

Jag behöver ett sovloft för att kunna utnyttja sovrummet dubbelt och tänker mig det utrymme som är skuggat på bilden längst ned. Då går loftet över både dörren till rummet och över dörren till klädkammaren. Det blir rätt stort, men den extra ytan kan användas för teve/dator och avställningsyta tänkte jag.

Särskilt behov: Jag har problem med yrsel så stege fungerar inte utan det behöver vara något slags trappa. Hur placeras den bäst? Min egen gissning är längst till höger, vid dörr till klädkammare, och riktad så man går mot kortväggen (då faller man in i väggen och inte bara handlöst om man ramlar).

Eller är det i det här läget smartare med sängskåp? Jag har hela tiden tänkt att loft ger mer fri yta, men kanske trappan tar lika mycket plats som ett skåp? Jag är inte den händiga typen så kommer inte själv att utföra det, så det kan tänkas att kostnaden går på ett ut.

Ritning av rum med måttangivelser och skuggat område för föreslaget sovloft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Ritningen är inte helt exakt och lite förvirrande, men måtten bör stämma i alla fall.)
 

Bästa svaret

Det blir ett ganska tight loft. Med 2100 mm höjd under loftet och 120 mm tjockt loftbjälklag (snålt räknat) så blir höjden på sovloftet endast 880 mm. Trappan äter förstås upp en del av den totala loftytan som är 5,7 kvm. Jag testade med en smal och brant trappa och då blev det enligt bild nedan. Blir tight oavsett trappform. Det är ett loft mer lämpat för förvaring än för sovplats.
3D-modell av ett litet loft med smal brant trappa och en silhuettfigur, visar mått och rymdbegränsningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell K.
  • Laddar…
K
Tack! Din trappa är mycket snyggare än hur jag tänkte, jag tänkte bara några enstaka steg med rätt rejält djup. Men nu när jag ser din ritning inser jag att min lösning nog inte håller för den som vill bo där efter mig—som säkert vill ha rejäl trappa—, så kanske bättre med skåp i så fall.
 
Kul att vara behjälplig! Skåp låter som en klok, alternativ lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.