Byggahus.se
Jag har köpt en äldre toro åkgräsklippare, den har två mindre stödhjul fram på klippbordet som inte fanns på min gamla klippare. Då dessa hjul lätt fastnar i rötter och stenar funderar jag på om de verkligen behövs? Bordets höjd justerar man på vanligt vis genom att höja och sänka klippbordet. Om man har stödhjulen lågt så de tar i först så lutar bordet bakåt, om man höjer upp stödhjulen max, så hänger bordet i luften som på min gamla klippare. I manualen står ingenting om funktionen på dessa hjul, eller hur de ska justeras (eller tas bort) Är det någon vet hur de är tänkta att användas, och om de går att ta bort
 
googla på filmer på just din klippare så kanske du ser hur de används, du delar ju varken med dig bild eller modell på din klippare så svårt för oss att svara öht. Men frontklippare har väl alltid någon sorts hjul fram medans de med klippdäck under kan sakna.

Men har du för oländig terräng så kanske du köpt fel sorts klippare med för små hjul på
 
C
P Plutus skrev:
Är det någon vet hur de är tänkta att användas, och om de går att ta bort
Hjulen på klippbordet brukar på engelska benämnas anti-scalping wheels vilket hintar om dess syfte - att lyfta klippbordet när du kör över en förhöjning i marken. Inte minst i foten av en backe. Utan dem riskerar man att knivarna skalperar ojämnheter.

Sen hjälper hjulen framtill säkert i många fall även till att avlasta upphängningen av klippbordet.
 
P Plutus skrev:
Jag har köpt en äldre toro åkgräsklippare, den har två mindre stödhjul fram på klippbordet som inte fanns på min gamla klippare. Då dessa hjul lätt fastnar i rötter och stenar funderar jag på om de verkligen behövs? Bordets höjd justerar man på vanligt vis genom att höja och sänka klippbordet. Om man har stödhjulen lågt så de tar i först så lutar bordet bakåt, om man höjer upp stödhjulen max, så hänger bordet i luften som på min gamla klippare. I manualen står ingenting om funktionen på dessa hjul, eller hur de ska justeras (eller tas bort) Är det någon vet hur de är tänkta att användas, och om de går att ta bort
Bild?
 
Hjulen jag undrar över syns precis bakom framhjulet, jag kan bara gissa att de finns där om man vill klippa riktigt kort
 
  • Röd åkgräsklippare parkerad på stenplattor framför grönska och hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle rötterna hyvlas av knivarna om hjulen inte fanns där? Om inte så är det väl bara ta bort och se vad som händer. Det värsta som kan hända är väl att du hakar i rötter med stålkant och knäcker/hakar av klippdäcket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.