Byggahus.se
M
: Glöm inte bort det viktigaste.. Nämligen närhet till en bra verkstad och garanti.. Märke är idag lite strunt samma... De flesta är lika. Med likartade delar. Men det skiljer på verkstäder.
1 svar · 33,1k läst
·
C
cpalm: [citat] Generalfel #1 som kanske inte är någon big deal i detta fall är att du förbikopplat en säkring någonstans. Det blev kortslutning och då skulle säkringen gått. Inte så kul att bränna och behöva byta ut en eller flera trådar i en kabelstam som vindlar sig genom diverse knepiga utrymmen. Du har någon blågrön tråd där som nu verkar vara rökt. Ser ut som att någon annan
5 svar · 140 läst
·
Öland4ever
Öland4ever: Har den bara legat oanvänd några månader i uppvärmt utrymme så kan det ju i vart fall inte vara bränslet som legat och blivit gammalt eller förgasaren som slammat igen. Du har ju i vart fall valt en bra modell/märke av röjsåg. Har motsvarande "pro modell" från Jonsered. 👍 Btw, kör du på alkylat bränsle? Har dessvärre inga tips att ge dig.
3 svar · 158 läst
S
Stubai: Jag antar att axeln skall tas ur nedåt. Alltså ska allt på klippsäckets ovansida skruvas bort först.
7 svar · 138 läst
·
Niklas Bergman2
Niklas Bergman2: Har skaffat en roboup t1200 pro. Varit igång en vecka och är mycket nöjd. Lite barnsjukdommar som tex att den går till laddstationen och bara laddar till60% innan den ger sig ut igen. Tänker att det lär komma nån Firmware update så småningom. Men överlag supernöjd
3 svar · 1,2k läst
Öland4ever
Öland4ever: [citat] Jag vet många hojägare (som bekräftas av inlägg på sporthoj.com) som innan de ställer undan hojen på hösten för vinterförvaring fyller en full tank med Alkylatbensin och sedan kör upp halva tanken och sedan fyller upp igen med Alkylat för att slippa rengöra förgasaren det första de gör på våren. Vanlig bensinmacksbensin har en förmåga att slamma igen bränsleledningar
17 svar · 485 läst
·
MultiMan
MultiMan: Brukar alltid finnas sprängskisser att hitta på nätet. Där brukar alla delar framgå. Allra bäst är en servicemanual till just din motor. Till t ex Honda hittar man det rätt lätt, men det är ingen Honda vi ser. Börja söka på vilken klippare det är och sedan på motornummer/serienummer på själva motorn om det behövs. Det ser ut som en del till förgasarens reglering, t ex
2 svar · 105 läst
·
H
hcccs: [citat] Ja, det låter mera troligt. Jag får kolla förgasaren.
7 svar · 289 läst
·
Öland4ever
Öland4ever: [citat] Vad är det för modell av Klippo du har och vad är det för cc av B&S motor på maskinen? Att den inte är gratis lovar å andra sidan hög kvalitet. 👍
11 svar · 2,5k läst
WaldenWoods
WaldenWoods: Jag har en Stihl häcksax med teleskopiskt skaft och vinklingsbart huvud (se bild 1). Den funkar i de flesta fall utmärkt bra, men ibland hamnar jag i situationen att häckens toppar hunnit bli för grova för att den ska kunna göra jobbet på ett bra sätt. Jag tänker mig att en stångsåg (bild 2), alltså en liten kedjesåg på skaft, borde kunna hantera den situationen. Problemet är att
0 svar · 75 läst
·
ricebridge
ricebridge: Förmodligen behöver du jobba lite med choken när du startat den. Det där med choke har vi alla numera glömt bort, eftersom alla bilar idag (utom veteranbilar) har automatchoke. Men bensinmotorer bryr sig tyvärr inte om det, utan kräver fetare bränsle-luftblandning precis när de startas. Hur fet och hur länge den ska vara fet, däremot, kan variera rejält från en motor till en annan,
2 svar · 137 läst
B
bjorsi: Hittade en begagnad Makita ud2500 på blocket så slog till på den
105 svar · 39,0k läst
·
P
Prodigys: [citat] Har väldigt lite sten i gräsmattan så det kan jag inte svara på. Har tidigare dragit den med en stiga ready.
3 svar · 526 läst
X
xxargs: Har du inte medvetet tömt på vatten i pumpen och sedan lagrats i utrymmen som går under nollan så är den sannolikt sönderfrusen, speciellt om den också pissar vatten när du försöker använda den. du får skruva isär den och se vad som verkar har spruckit och har du tur så kanske det fins utbytesdelar/reservdelar - men oftast är det en ny pump...
1 svar · 150 läst
L
loppan99: Problemet var tydligen att växellådan inte satt fast pga att "orginalfästet på vänster sida" saknade mer eller mindre gängor in i växellådan. Halvlös bult har sannolikt förstört dem för länge sedan. Jag gjorde i alla fall ett nytt fäste på höger sida(andra sidan) identiskt med "orginalet". På "orginalsidan" gängade jag om till M10 bult. Kändes plötsligt som en ny maskin - nu
5 svar · 353 läst
·
B
busgraab: Prova att lägga 12 volt direkt på stiften på magnetkopplingen, och se om den drar då. Kan vara den, brytare, kablaget eller annat. Klickar den med 12v så är felet tidigare i kedjan
6 svar · 2,0k läst
K
krambriw: [citat] Stämmer bra så att ha en uppsamlare på den är helt enkelt löjligt och omöjligt om man inte vill tömma varannan meter. Jag har en vertikalskärare och den ger också enorma mängder upprivet. Jag har lagt ner det där. Vattnade med kanna järnsulfat förra sommaren, det gav effekt och det märks även i år, bästa hittills, gräsmattan mår mycket bättre, grönare. Inte billigt
20 svar · 8,2k läst
X
xxargs: [citat] Vad jag förstår så är gasolförbrukningen satt vid ca 10 kg per 30 dagar - så ett sätt se om den arbetar i rätt härad är att väga gasolflaskan med ett antal dagars mellanrum och se att det tex. minskat med ca 3.3 kg efter 10 dagar, medans drar det bara hälften så är det förmodligen för liten pådrag. @MW87 först blir det att försöka få igång maskinen - att inget
96 svar · 75,4k läst
·
JohanCarlsson75
JohanCarlsson75: [citat] Tack så mycket!!!
3 svar · 232 läst
·
Öland4ever
Öland4ever: [citat] Jo, en 48 cm Klippo väger ju runt 30 kg och en 53 cm ytterligare några kg. Dessutom tillhör jag dom som rent konsekvent har valt bort "drivning" eftersom jag alltid har misstänkt att alla extrafinesser har större sannolikhet att börja strula en vacker dag. Den gamla B&S-motorn som Klippo har haft sedan 60 år tillbaka är väl mer än klassisk. Min första gräsklippare var faktiskt
55 svar · 11,9k läst
·
Danfro
Danfro: [citat] Jag bytte detta membran och nu går den som en klocka igen.
10 svar · 375 läst
·
ricebridge
ricebridge: Förutom solenoiden: det gamla vanliga — byt tändstift och bränslefilter, de brukar becka ihop efter en vinter i förrådet. Bensinen i tanken kan becka ihop den med; jag försökte häromdagen använda lite soppa som stått i en reservdunk över vintern, och den hade förvandlats till en beige sörja.
4 svar · 498 läst
·
D
Daniel 109: Det räcker långt med en rundfil. Att byta kedja när den inte är vass är inte klokt.
28 svar · 1,2k läst
·
tveksamt
tveksamt: Lite närmare än Sandviken i alla fall. https://www.storent.se/se/catalog/product/ditch-witch-1tr4
1 svar · 233 läst
A
AG A: [citat] Okej, tack. Det hade jag ingen aning om. Även om jag nästan misstänkte att det måste vara något sådant om den fastnat i infällt läge.
9 svar · 411 läst
·
D
DrDeath100: [citat] Jag höll reda på kulan och gjorde av med fjädern istället.😅
21 svar · 18,3k läst
·
P
perserkungen: Hej har en Briggs stratton 575 med sned vevaxel. Skall nu bytas. På axeln sitter den delen som kniven sitter på och jag får inte loss den. Verkar vara pressad på axeln. Några tips?
0 svar · 170 läst
·
A
AndersS: Har en äldre strulande åkklippare som jag ska felsöka i elsystemet för att starta. Ev. sätta en "nödstart" att använda i synnerligen krävande situationer, jag vet riskerna så de lämnar vi. Skulle denna brytaren vara tillräcklig utifrån startström direkt till startmotor. https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/startknapp-12-v-50-a-2000022306
0 svar · 121 läst
Öland4ever
Öland4ever: [citat] Man bör aldrig låta batteripack ligga utan kontroll över en hel vinter... skriver du. Men har vi inte MÄNGDER med litiumjonbatterier i allt ifrån gamla mobiltelefoner, laptops, handdammsugare, ficklampor mm mm mm till annan annan elektronik liggandes i våra fastigheter!? Menar du att alla dessa elektronikprylar helt plötsligt kan komma till skada? Har väl minst ett hundratal gamla
13 svar · 309 läst
·
S
Spanarn10: [citat] 👌 Ser nu att Biltema har ett utbytes, på deras foto verkar det passa.
4 svar · 235 läst
·
T
torporoman: Fjädern skall sitta i armen mellan spännrullarna och inte på skruven. Det finns siffror på armen som säger vilket hål som är rätt beroende på remlängd. Mått i tum
10 svar · 34,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.