Byggahus.se
Davidbagare
Hej,
Sätter bärlina för altan. Undrar nu om det är nödvändigt att bärlinan vilar i botten av stolpskon? Eller kan man höja den lite från botten och skruva fast i stolpskon, så den är en bit över botten?
 
  • Gilla
stiggr
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Hej,
Sätter bärlina för altan. Undrar nu om det är nödvändigt att bärlinan vilar i botten av stolpskon? Eller kan man höja den lite från botten och skruva fast i stolpskon, så den är en bit över botten?
Bästa är ju så klart om den vilar i stolpskon, annars kan du ju palla under med nåt lämpligt
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
K
Alltid bra att den får stöd underifrån, annars blir det mycket last på enbart infästningen. Och runt skruvar är det lätt att det deformeras mera än vad det gör med ett fast upplag. Varför vill du ha den upphöjd? För att få rätt nivå i ovankant gissar jag? Lägg isf in några små plastdistanser eller liknande under
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
Jag har byggt en ram, grävt ut för plintar och satt rör. Nu när ramen är invägd i våg så jag kan gjuta fast plintarna. Men några plintar hamnar i mitt tycke lite långt upp om de vilar direkt mot bärlinan. Vill få ner skon lite innan gjutning så den sätter sig ordentligt i plinten.
 
  • Träramkonstruktion med metallsko i konkret plintrör redo för gjutning i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
perssun
  • Laddar…
Brukar det inte vara rätt långt "ben" på en sån där? Jag skulle nog nöja mig om jag har 10cm i plinten, men jag är absolut ingen expert
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Du kan ju fylla glipan med en spillbit av impregnerat virke. Jag ser att du har skruvat näste regel i ändträt. Det har tyvärr inget bra hållfasthet. Skruvar bitar bra bara om de skruvas tvärs mot fibrarna.
 
  • Gilla
Oskarander och 2 till
  • Laddar…
K
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag har byggt en ram, grävt ut för plintar och satt rör. Nu när ramen är invägd i våg så jag kan gjuta fast plintarna. Men några plintar hamnar i mitt tycke lite långt upp om de vilar direkt mot bärlinan. Vill få ner skon lite innan gjutning så den sätter sig ordentligt i plinten.
Plintarna ska inte vara dikt an stolpskon
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan ju fylla glipan med en spillbit av impregnerat virke. Jag ser att du har skruvat näste regel i ändträt. Det har tyvärr inget bra hållfasthet. Skruvar bitar bra bara om de skruvas tvärs mot fibrarna.
De bitarna mellan bärlinorna ska inte ta någon bärighet. De satte jag bara för att få till en ram av bärlinorna och dra dem lite mer raka.
 
Davidbagare
K kniv skrev:
Plintarna ska inte vara dikt an stolpskon
Eller hur. Jag har också för mig att de inte ska vara dikt an stolpskon. Att man isåfall ska ha en bit tjärpapp mellan. Men tror du på att ha dem ”svävande” som jag har nu då? En ide jag har är att borra upp 10mm hålet i stolpskon och eventuellt sätta en genomgående bult för att få det att hålla bättre än bara de fyra skruv som är nu..
 
  • Gilla
Millan_65
  • Laddar…
Davidbagare
nino nino skrev:
Brukar det inte vara rätt långt "ben" på en sån där? Jag skulle nog nöja mig om jag har 10cm i plinten, men jag är absolut ingen expert
10cm ner i betongen tror jag är lite för lite. Har siktat på iallafall 15cm.
 
K
Är mycket tror från dig… No ofense men här får du bra tips och råd på din fråga men hugger lite emot på lite lösa grunder..

10cm räcker gott och väl. Hur många hästar ska du ha på din altan?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
K
Davidbagare Davidbagare skrev:
Eller hur. Jag har också för mig att de inte ska vara dikt an stolpskon. Att man isåfall ska ha en bit tjärpapp mellan. Men tror du på att ha dem ”svävande” som jag har nu då? En ide jag har är att borra upp 10mm hålet i stolpskon och eventuellt sätta en genomgående bult för att få det att hålla bättre än bara de fyra skruv som är nu..
Vad har du använt för skruv nu?

Att bara lägga några mm tjärpapp mellan plinten och stolpskon ger ju ingen praktisk skillnad för bärigheten…
 
Davidbagare
K kniv skrev:
Vad har du använt för skruv nu?

Att bara lägga några mm tjärpapp mellan plinten och stolpskon ger ju ingen praktisk skillnad för bärigheten…
Nä, som det är nu; Såklart inte. Men ska/behöver bärlinorna vila mot botten av stolpskon så ska man ha en papp mellan.
 
K
Davidbagare Davidbagare skrev:
Nä, som det är nu; Såklart inte. Men ska/behöver bärlinorna vila mot botten av stolpskon så ska man ha en papp mellan.
Nej, du SKA inte ha papp emellan. Men vid olika material är det bra att ha ett kapillärbrytande lager. En plastbit fyller samma funktion. För din tillämpning gör papp knappast till eller från, kommer vara täckt av trall ändå.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
K kniv skrev:
Är mycket tror från dig… No ofense men här får du bra tips och råd på din fråga men hugger lite emot på lite lösa grunder..

10cm räcker gott och väl. Hur många hästar ska du ha på din altan?
Ja, med tanke på hur mycket varierande svar man får från olika håll (inte bara här på forumet) så handlar det för mig att väga in de olika synpunkterna med min egna uppfattning. Men din uppfattning är att bärlinan kan ”sväva” ovanför botten av stolpskon utan kontakt med botten, och 10cm är gott nog att ha ingjutet i plinten?
 
  • Gilla
Npe84 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.