Byggahus.se
Tjena har en pergola på 5x5 meter som jag skulle vilja ha segelduk över eller under.

Testade ha seglet under, då hängde det ner som en påse och ser inte bra ut. Testade ha seglet ovanför bjälkarna i pergolan, men seglet tar så mycket vind att det nästan känns som om det ska lyfta loss pergolan från altanen.

Jag tänker att någon av er där ute har säkert gjort någon finurlig lösning med aluminiumskenor under de stående bjälkarna i pergolan och ett tyg man kan skjuta/dra in och ut enkelt?

Har sett att det ginns lite liknande lösningar men de är alltid fel mått och oftast för små.

Tänker mig att man sätter en aluskena under varje eller varannan bjälke, sen sy fast öglor med matchande mått på ett 5x5m segel. Men jag blir inte klok på gur funktionen ska se ut när det dras in 3ller ut. Hittar inte heller några vettiga skenor som inte kostar guld/meter.


Tips och inspiration mottages tacksamt 😊🙏☀️
 
  • Segelduk som hänger löst under en pergolas bjälkar mot en bakgrund av träd och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Vad menar du med bjälke? Längst fram och bak på en pergola har man bärlinor. De som går vinkelrät mot bärlinorna är takbalkar/takreglar/takstolar.
 
K kniv skrev:
Vad menar du med bjälke? Längst fram och bak på en pergola har man bärlinor. De som går vinkelrät mot bärlinorna är takbalkar/takreglar/takstolar.
Balkarna. De som går från huset utåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.