Byggahus.se
claesborjesson skrev:
Varför stålbalkar ? De rostar

Antingen prefab betongbalkar eller (okonventionellt) rostftria balkar
Hur lång tid behövs för att en stålbalk i detta läge skall rosta ihop, kontra jobbet med betong /rosttrögt?
 
viltfjall skrev:
Hur lång tid behövs för att en stålbalk i detta läge skall rosta ihop, kontra jobbet med betong /rosttrögt?
Mycket längre än vad jag, mina barn, barnbarn och barnbarnsbarn nånsin behöver bekymra mig om. Åtminstone om taket är tätt.
 
  • Gilla
viltfjall
  • Laddar…
Precis :) Frågan var nog mer ställd till Claesborjesson. Inland är det HELT okej att ta genvägar i ett husbygge/renovering. Som att inte använda 'rostfri' stålbalk. 5 generationer från och med nu kommer förlåta dig.
 
Det är ett bra tag sedan jag uppdaterade men projektet har inte stått stilla
Bilden nedan visar huset någon gång runt 1950, före renoveringen.
IMG_0483.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här bilden är tagen i juli 2015
DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhus är det inte så mycket att se just nu. Golvet är utrivet och det tog tre dagar med lite hjälp. Det som tog mest tid var alla stora stenar som bärlinorna låg på. Sen skotta ut all sågspån och jord så att vi kom ner i nivå med underkant på grunden.
DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser på bilderna är syllen borta och stolparna är skarvade. Det var ganska pyssligt att få det bra och det tog ca en dag per stolpe, att ta bort allt skadat trä, ta ur för skarvningen och sen såga till den nya stolpen. De befintliga stolparna har lite olika dimensioner så det har blivit lite klyvande och hyvlande för att få till det.

Jag har gjutit två plintar som stolparna ska stå på. Den vid skorstenen ska bära en stålbalk och den i mitten ska bära en tvärgående I-balk som i sin tur ska bära de två stolparna i mitten som just nu hålls uppe av var sin 45x150. Tyvärr hade Stena Metall semesterstängt så jag måste vänta ett par veckor innan jag kan göra klart.

Sen återstår lite mer rivning innan jag kan börja förbereda för att gjuta en platta.


DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en nyfiken påhejare
IMG_1687.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1977bjorn och 14 till
  • Laddar…
Kul med ny uppdatering :)
 
Kul och galet projekt. Ska definitivt följas! :)
 
Det var många stora och tunga stenar som fick lyftas och jag kan säga att det var rejäla träningspass i dagarna tre.
Traktorskopan gick inte att få hela vägen ner till golvet så att stenarna gick att rulla in så det blev till att lyfta. Dom flesta kunde man lyfta själv men några fick man vara två för att orka och några fick vi lyfta ut på backen med kättingar och spännband och rulla in i skopan utanför
DSC_0154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Något som är väldigt förvånande är att huset fortfarande är rakt. Ibland undrar jag om det inte är upphängt i luften på något sätt. När man mäter från hörn till hörn på golvet på övervåningen t ex, skiljer det endast två cm i nivå. Det har säckat ihop lite på mitten (5 cm) men det ska lyftas så fort jag får tag på mina stålbalkar.
IMG_1663.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Visionären
  • Laddar…
Äntligen får huset en fast punkt i tillvaron. Nu lyfter jag 7 cm. Det som lyfts är både mellanbjälklag och takåsarna. Det finns två stolpar till och den som står närmast skorstenen är helt borttagen och ska ersättas med en stålbalk hela vägen upp till takåsen. De två reglarna på utsidan stolparna är temporära stöd
IMG_0540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart med skarvade stolpar, stålbalk och fundament. När jag mäter tvärsöver huset från hörn till hörn har jag 5 mm skillnad och det är att i mitten som jag lyfte 5 mm extra så att det finns lite mån för sättning. Inte illa för ett hus som är byggt 1927
IMG_0549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1977bjorn och 15 till
  • Laddar…
Bra jobbat.

//AA
 
Kommer att bli spännande att följa detta. Du måste bli klar innan skidsäsongen om du är den jag tror :) å då borde väll inte stål vara ett problem.
 
Jag tänkte vara klar inför skidsäsongen 2017/18 för då ska vi fira jul där hade vi tänkt. Fast man kan ju inte bygga varenda helg och varenda lediga dag, nåt annat liv måste man ju ha. Jag räknar med att hinna åka en del skidor också.

Annars är du Håkan välkommen förbi på husesyn och en kopp kaffe.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Stål det är grejer det
IMG_0573.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu står ett 100x100 mm fykantrör som pelare närmast skorstenen. Mellanbjälklaget ska hängas upp på den så småningom.
 
Nu har motorn på min gamle vän gett upp. En vän med attityd och karisma. Den ligger ute på blocket och det känns som ett svek. Ska man verkligen kunna ersätta den här med en Renault Kangoo?
8263950601.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Appendix
  • Laddar…
Oj, den var fin. Blir det inte billigare att byta motor? Karossen ser ju ny ut. En Kangoo kan nog aldrig ersätta den. De där små skåpbilarna är till för att lasta fjäderbolster, inte byggmaterial och verktyg.
 
  • Gilla
Brännis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.