Byggahus.se
Vilket härligt projekt :)

Lycka till!
 
Kör så det ryker!
 
Härligt med massiva projekt, men en fundering, vad _går_ att behålla i huset? är panelen på utsidan bra? stomme? är mycket av konstruktionen torr? eller röta i det mesta?
så det inte slutar med att ni bygger ett nytt hus. Men som sagt, härligt med ngt rejält o sätta tänderna i.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Har ni kollat elen innan ni slog på strömmen?
 
Vilket projekt. För min del hade det känts som ett oöverstigligt berg, men ni verkar ju ha ångan uppe! Hoppas att det finns delar av huset som är okej och att inte allt är förstört av tidens tand.
 
Jag som tyckte det var mycket att göra när vi byggde nytt :)
Det ska bli spännande att följa er renovering, lycka till.
 
robba5 skrev:
Jag som tyckte det var mycket att göra när vi byggde nytt :)
Det ska bli spännande att följa er renovering, lycka till.
De bygger ju nytt. De skall bara riva först ... ;-)
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Tackar för intresset. Det är klart att det är mycket att göra men vi slipper ju bo där.

Elen till huset är klippt så vi köpte en liten byggcentral och 100 m kabel som vi drar ut när vi är där. Det blir till att dra ny el i hela huset. Dessutom måste vi dra in ny vattenledning och troligen avlopp också. Det finns ett brunn ca 40 m bort som har ok vatten men brunnen måste rensas.
Det som vi gillar med huset är att det har en fin atmosfär med stort kök, högt i tak och det stora rummet på övervåningen kommer att bli fantastiskt fint den dagen vi är där.

Hittills har vi bara planerat fram till sommaren och då ska vi ha rivit ut allt så att vi har koll på läget och vet allt som behöver göras. Då först ska vi göra en definitiv plan och budget. En liten förhoppning är att kunna fira julen 2016 där. I värsta fall upptäcker vi att huset är bortom räddning och måste rivas, fast det tror jag inte.

Det vi vet idag är att
Ytterpanelen är bra förutom några hackspetthål
Yttertaket är bra förutom runt skorstenen (men vi kommer ändå att byta det)
Huset är rakt och vi kan inte se några sättningar.
Fönstren är i överraskande bra skick (tätvuxet kärnvirke av furu)
Hela golvet på bottenvåningen måste bytas
Skadorna runt muren och mellanbjälklag beskrivet ovan.
El och vatten måste dras helt nytt.

Det vi inte vet än.
Hur ser syllen ut runt hela huset?
Hur stora är skadorna runt farstukvisten?
Går det att använda befintligt avlopp?
I vilket skick är skorstenen?
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Fin spiskåpa! Så tråkigt att så mycket har ruttnat, speciellt att farstun har rasat. Otroligt att fönstren där hänger ihop fastän det buktar så... Jojo, lite linullsisolering och rödfärg bara så är ni på banan igen =) Tips är att bli bekant med vävspänning, så ni inte behöver trilskas med sneda väggar och tak, lättare att låta det vara lite vint. Och vackert förstås!
 
Törs man fråga var huset ligger och vad ni fick betala för det?
 
Spännande projekt!
Har ni sparat/dokumenterat något av tapeterna? Brukar vara kul att göra nån tavla eller collage av sådant för att behålla lite historia. Kan även gå att hitta igen original eller nytillverkade kopior om man vet vart man ska leta.
 
M
Så jävla häftigt lycka till
 
Tummen upp för det här! :)
 
Hoppas ni använder alla möjliga skydd under tiden, kan inte vara hälsosamt med så mycket mögel. All min beundran, tror inte det är många som skulle sätta tänderna i ett sådant projekt. Jag tror ni får ett underbart hus i slutändan, fast för egen del hade jag nog jämnat med marken och börjat om från noll, just på grund av allt mögel. Eländet kan uppstå så lätt.
 
Spännande projekt att följa. Det sätter vi på bevakning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.