Byggahus.se
När vi skulle projektera tillbyggnaden började vi med att ta fram ett komplett förfrågningsunderlag. Sedan kunde jakten på entreprenörer börja.

Vi hade till en början planer på att köpa tillbyggnaden av en totalentreprenör som kunde åta sig att utföra alla delar av bygget; rivning, markarbeten, grundläggning, bygga upp huset och inreda det inklusive VVS och el. Därför började vi med att ta fram ett komplett förfrågningsunderlag som vi kunde skicka ut till ett antal entreprenörer och från dem få in jämförbara offerter.

Läs hela artikeln om att Projektera en tillbyggnad här.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Skulle vara fint med en återkoppling om kostnader på ert projekt. Min erfarenhet är att det drar iväg ganska rejält när man tar in allt på entreprenad. Jag och min fru hamnade lite "i en fälla" på grund av de kostnadsuppskattningar som figurerar t ex här på byggahus.se och andra forum angående vad det kostar att bygga ut. Det sägs och upprepas 15-25' per kvadratmeter. Tyckte det lät lågt och räknade med 25-30' för att inte åka på en överraskning (jag visste t ex att jag inte skulle göra något själv och att vi skulle vilja ha bra material). Idén var att bygga ca 35-40 kvadrat vilket med ett enkelt överslag hamnar runt eller strax över miljonen, kanske hundra eller två hundra tusen dyrare. Detta skulle vi hantera. Kul!
Så vi anlitade en arkitekt som ritade en superfin lösning. Dom hjälpte oss att ta fram bygghandlingar. Vi skickade in för bygglov, kostade också en slant. Ungefär vid den tidpunkten skickar vi ut underlag till fyra olika byggfirmor för att få in och jämföra offerter. Då har vi investerat ca 100.000:-. Det är då chocken kommer.
När offerterna trillar in ligger de flesta runt 1700000, på 39-45' per kvadrat. En byggare ligger till och med över 50.000:- per kvadrat. Totalbudget alltså en halv miljon plus över vad vi tänkt oss.
Kort bakgrund om bygget: tillbyggnad i två plan på platta. 25 kvadrat vardagsrum i bottenplan med golvvärme och 14 kvadrat sovrum ovanpå. Putsade väggar på trästomme. Enkelt att komma till i villaförort till Stockholm. Ingen sprängning eller komplicerat markarbete. Ganska så straight forward.
Vad gör man? Vi har redan bränt 100000 på ritning och bygglovskostnader. Kändes som att vi satt lite i en rävsax där vi valde mellan att backa och "elda upp" 100000, eller skuldsätta oss 500000+ mer än vi egentligen är bekväma med och fullfölja projektet. Vi har valt att gå vidare och ha en kraftig amortering i två-tre år för att komma på rätt köl, men det är blandade känslor. Så kontentan är--gör inte som vi utan kolla upp NOGA vad det kostar. Räkna med 40000 per kvadratmeter för vanliga rum. Ska ni bygga bad eller kök kostar det mer.
 
  • Gilla
StoraO
  • Laddar…
A
Vi håller på med en sådan utbyggnad nu, 1,5plan totalt nytt ca 23 nya kvadrat och kommer hamna på ca 370.000 totalt (Inkl ftx-system). Men då är det jag som springer på bygghandeln varannan dag och har två utländska hantverkare som jobbar för oss. Jag löste ritningar genom att utgå från grannhuset (nedan). Vårt kommer ta ca 8v.

Våra grannar gjorde en nästan identisk utbyggnad (exkl ftx) för 1,5 år sedan samt inredde sin källare till tvättstuga ca 30m2. De betalade ca 1,5 milj kr, men då ”lyfte de inte ett finger” och hade arkitekt, konstruktör, helentreprenad. Det tog dem ca 6 månader.

Poängen med mitt svar är att priset beror nog mycket på upplägget man vill ha. Förutsättningarna spelar såklart också in...
 
Ja, projektleder man själv och handlar upp entreprenörer för de olika delmomenten själv så kan man spara mycket. Vi byggde till 50 kvm (ett plan, med badrum, ryggåstak och tegelfasad) för ett par år sen och det landade på en miljon blankt. Då målade vi allting och la parkett själva. Först tog vi in offerter på helentreprenad och de låg på 1,3-1,5 miljoner exkl. målning och golv.
 
  • Gilla
Pierre Landskrona
  • Laddar…
Jag har precis fått en kostnad om 100.000,- + moms för en utbyggnad på ~20Kvm från den husfirman som levererade stomme till mitt hus, sen tillkommer grunden inkl. värmekablar 2000 pr kvm + moms. Då kommer dom hit, reser väggarna i hela block, lägger på takstolar, råspont och papp sen får jag lägga takpannor och isolera taket själv (1 plan utbyggnad). Det som tillkommer är golv, lite EL (några 1000 lappar), förlängning av FTX (några 100 lappar), lite spackel och färg inomhus sen är det klart.

Det kostar inte så utroligt mycket med en tillbyggnad om man bare letar lite. Det finns många leverantörer av stomme som kan leverera färdiga lösningar (i stort sätt) där man får göra "minimal" insats.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej!
Jag står själv i läge att köpa ett vinterbonat fritidshus som jag har tänkt att bygga till med ca 20-25 kvm + sovloft.
Efter att stommen står på plats har jag tänkt att göra det mesta själv invändigt, precis enligt exempel ovan.
Har en budget på ca 400.000 och tänker mig att det måste hålla om man håller sig till "normalstandard" vad gäller materialval?
Tips på leverantörer av tillbyggnaden och annat mottages ytterst tacksamt :)
Mvh Claes

R rolfkn skrev:
Jag har precis fått en kostnad om 100.000,- + moms för en utbyggnad på ~20Kvm från den husfirman som levererade stomme till mitt hus, sen tillkommer grunden inkl. värmekablar 2000 pr kvm + moms. Då kommer dom hit, reser väggarna i hela block, lägger på takstolar, råspont och papp sen får jag lägga takpannor och isolera taket själv (1 plan utbyggnad). Det som tillkommer är golv, lite EL (några 1000 lappar), förlängning av FTX (några 100 lappar), lite spackel och färg inomhus sen är det klart.

Det kostar inte så utroligt mycket med en tillbyggnad om man bare letar lite. Det finns många leverantörer av stomme som kan leverera färdiga lösningar (i stort sätt) där man får göra "minimal" insats.
R rolfkn skrev:
Jag har precis fått en kostnad om 100.000,- + moms för en utbyggnad på ~20Kvm från den husfirman som levererade stomme till mitt hus, sen tillkommer grunden inkl. värmekablar 2000 pr kvm + moms. Då kommer dom hit, reser väggarna i hela block, lägger på takstolar, råspont och papp sen får jag lägga takpannor och isolera taket själv (1 plan utbyggnad). Det som tillkommer är golv, lite EL (några 1000 lappar), förlängning av FTX (några 100 lappar), lite spackel och färg inomhus sen är det klart.

Det kostar inte så utroligt mycket med en tillbyggnad om man bare letar lite. Det finns många leverantörer av stomme som kan leverera färdiga lösningar (i stort sätt) där man får göra "minimal" insats.
 
Redigerat:
Tillägg till ovan. I detaljplanen står det så här.
Nuvarande fritidshus är 50 kvm och jag planerar som sagt att bygga till med ca 20kvm med loft/vindsvåning.
Kontrolleras i praktiken om vindsvåningen används som ex.vis förrådsutrymme eller som inredd vind?

Utdrag från en detaljplan som anger regler för byggnadsyta och inredning av vind för fristående bostäder.
 
M
A Aqualung1977 skrev:
Tillägg till ovan. I detaljplanen står det så här.
Nuvarande fritidshus är 50 kvm och jag planerar som sagt att bygga till med ca 20kvm med loft/vindsvåning.
Kontrolleras i praktiken om vindsvåningen används som ex.vis förrådsutrymme eller som inredd vind?

[bild]
Svårt att svara på, men kan ju bli så att handläggaren anser att du kommer inreda den senare och därav kommer du få bygglovet nekat. Men försök ändå så kanske det går!
 
  • Gilla
Fredrikhagglof
  • Laddar…
A Aqualung1977 skrev:
Tillägg till ovan. I detaljplanen står det så här.
Nuvarande fritidshus är 50 kvm och jag planerar som sagt att bygga till med ca 20kvm med loft/vindsvåning.
Kontrolleras i praktiken om vindsvåningen används som ex.vis förrådsutrymme eller som inredd vind?

[bild]
Om det står BTA så är det Bruttoarea, dvs utvändiga måttet på huset vilket blir något mindre invändigt, så beroende på tjockleken på väggarna kan det mycket väl handla om 50-55Kvm boarea.

Se https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/vanliga-begrepp/area.html
 
A Aqualung1977 skrev:
Hej!
Jag står själv i läge att köpa ett vinterbonat fritidshus som jag har tänkt att bygga till med ca 20-25 kvm + sovloft.
Efter att stommen står på plats har jag tänkt att göra det mesta själv invändigt, precis enligt exempel ovan.
Har en budget på ca 400.000 och tänker mig att det måste hålla om man håller sig till "normalstandard" vad gäller materialval?
Tips på leverantörer av tillbyggnaden och annat mottages ytterst tacksamt :)
Mvh Claes

Jag tror helt enkelt att du får kolla runt lite, Dalahus har jag fått mitt pris från, men det kan mycket väl vara så att din lokala snickare kan ge fördelaktiga priser.
 
Kanon, stort tack för svar.
 
R rolfkn skrev:
Jag har precis fått en kostnad om 100.000,- + moms för en utbyggnad på ~20Kvm från den husfirman som levererade stomme till mitt hus, sen tillkommer grunden inkl. värmekablar 2000 pr kvm + moms. Då kommer dom hit, reser väggarna i hela block, lägger på takstolar, råspont och papp sen får jag lägga takpannor och isolera taket själv (1 plan utbyggnad). Det som tillkommer är golv, lite EL (några 1000 lappar), förlängning av FTX (några 100 lappar), lite spackel och färg inomhus sen är det klart.

Det kostar inte så utroligt mycket med en tillbyggnad om man bare letar lite. Det finns många leverantörer av stomme som kan leverera färdiga lösningar (i stort sätt) där man får göra "minimal" insats.
Hej, kan du ge namn på de leverantörer som kan leverera färdiga lösningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.