Byggahus.se
Hej,
Vi har ett hus från 1977 med fönster som inte alls ser roliga ut längre, oavsett om vi målar om dem.
Nu har vi bestämt oss för att byta dessa mot PVC-fönster.
Då jag sökt information så har jag ofta hamnat i trådar på detta forum, så kändes det som att en fråga här kunde passa bra...

Vi ska byta ut alla våra fönster & kommer anlita montörer för detta.
Vi bor i Dalarna & här verkar det inte finnas så många montörer av PVC-fönster, vad jag förstår iaf.

* Plastfönster från Avesta, som både tillverkar & monterar sina egna fönster.
* Fönsterhuset i Falun monterar Drutex, som jag förstått är europas största tillverkare av PVC-fönster.

Jag har kontaktat båda för hembesök & offert.
Jag gissar på att Drutex är billigast, men vilket alternativ är bäst?
Finns det några här som har någon erfarenheter av dessa fönster?


mvh
// Daniel
 
Hej!

Har nyligen installerat drutexfönster (fönster, fönsterdörr, glasparti) i mitt hus så jag kan dela med mig av mina erfarenheter.
Innan jag bestämde mig var jag i ett drutex showroom och kände på beslag och tittade på profilval m.m. De kändes mycket gedigna.

Några viktiga punkter för mig:
Valbara handtag, jag valde silverfärgade handtag från Hoppe, tydliga lägen och snygg finish.
Valbart glas, valde 3-glas med argonfyllning, riktigt bra U-värde samt bra ljudreduktion.
P-märkning vilket är SPs kvalitetsmärke. Drutex har alltså testat sina produkter i Sverige och de uppfyller kraven och föreskrifterna från BBR samt EKS. Därtill uppfyller dem de tekniska krav som finns i P-märkningsstandarden, lufttäthet, regntäthet o.s.v.

Jag beställde genom en handlare i Kalmar och leveranstiden var rekordsnabb. 8 arbetsdagar från beställning tills allt var på plats i mitt garage.

Är än så länge väldigt nöjd med mina fönster och det gick fint att montera själv :)
 
  • Gilla
Daniel=)
  • Laddar…
Skånska Byggvaror i Falun säljer och monterar också plastfönster (se mitt inlägg från härom dagen). Vi ska ta hem dem för offert efter semestern. De har butik inne i Plantagens butik vid Ica Maxi. Där kan man se fönstren (och dörrar och annat).

Vid fråga bland vänner visade det sig att ett par bekanta till oss bytte till Avestafönster för något år sedan, de är nöjda. Ett par släktingar till oss fick också sådana fönster inmonterade i sin hyreslägenhet och är nöjda, framför allt med den förbättrade ljudisoleringen (tvåglas).
 
  • Gilla
Daniel=)
  • Laddar…
Eller gummifönster från Durex :)
 
  • Gilla
vetgirig_ och 1 till
  • Laddar…
Jaha, det visste jag inte. Att skånska... fanns i Falun & att de monterar pvc-fönster.

Vi har nog bestämt oss för plastfönster från Avesta efter att de var här & kändes mycket seriösa. Det finns även hus här i närheten som har haft deras fönster ända sedan 80-talet & de är fortfarande helt vita & fina.

Ska kanske dra till Falun & kolla på Skånskas sortiment dock. Det skadar ju inte.

//Daniel
 
  • Gilla
vetgirig_
  • Laddar…
Daniel=) Daniel=) skrev:
Vi har nog bestämt oss för plastfönster från Avesta efter att de var här & kändes mycket seriösa.
Om det är ok för dig får du gärna berätta vad ni fick för pris, utslaget per fönster (utan hänsyn till olika storlekar). Och i så fall; hur många är fasta (ej öppningsbara) och har ni valt till persienner eller andra tillbehör?
 
G Gavel skrev:
Eller gummifönster från Durex :)
:crysmile::rofl: Med profil då också. ;)
 
  • Gilla
Daniel=) och 2 till
  • Laddar…
V vetgirig_ skrev:
Om det är ok för dig får du gärna berätta vad ni fick för pris, utslaget per fönster (utan hänsyn till olika storlekar). Och i så fall; hur många är fasta (ej öppningsbara) och har ni valt till persienner eller andra tillbehör?
Inga problem.
Lika bra du får se storlek på fönstren med, då det spelar in mycket i priset.

Vi har inte beställt några persienner eller liknande. Samtliga fönster är med tvåglas i energiglas, samt spröjs mellan glasen.

3 st fasta 150x130 cm.
3 st fasta 90x130 cm.
1 st öppningsbart 150x130 cm.
2 st öppningsbara 90x100 cm.
2 st öppningsbara 120x130 cm.
2 st altandörrar.

Summa = 131480 kr.

Priset gäller bortmontering & bortforsling av de gamla fönstren & montering av nya fönster, foder, smyg & allt.

// Daniel
 
Daniel=) Daniel=) skrev:
Inga problem.
Lika bra du får se storlek på fönstren med, då det spelar in mycket i priset.
/.../
Priset gäller bortmontering & bortforsling av de gamla fönstren & montering av nya fönster, foder, smyg & allt.

// Daniel
Jag är jättesen med ett svar på detta, men vill tacka dig för din detaljerade information! :D Vi har ännu inte kommit till skott att få hem Skånska Byggvaror (pga semestrar från både vårat och deras håll), men det är på gång.
 
Tänkte bara uppdatera tråden lite...

Vi har nu fått våra fönster & dörrar installerade, förutom takfönstret som blivit fördröjt pga en hel massa snö...
Byggnationen gick jättebra. Det var noggranna montörer som städade & dammsög efter sig & vi är jättenöjda. Huset har nu fått sig ett rejält lyft på flera plan.
Förutom att det blev så mycket snyggare, så blev det även betydligt mycket tystare samt att innetemperaturen steg med flera grader.

// Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.