Byggahus.se
Vi har ett hus som är 100 kvadrat med källare. Vi önskar mer plats och står inför två val.
Det ena alternativet är att bygga ut huset (cirka 40 kvm) eller bygga på en våning. Det uppenbarligen både för- och nackdelar.

Priset kommer såklart att bli högre med påbyggnad men det känns också som en “smidig” process istället för att gjuta ny mark osv. Samtidigt borde det bli mycket billigare att göra en tillbyggnad på 40kvd istället 100kvd påbyggnad. Estetiskt ser jag mig framför att det blir rätt snyggt också med tillbyggnad med en halv trappa ner till ett nytt vardagsrum och mycket glas. Jag har såklart räknat på allt möjligt med priser och fördelar med respektive saker.

Vad hade ni gjort och varför? Känner att mina tankar inte kommer ta mig längre och söker ny inspiration.
 
T
Det är ju rätt mycket som påverkar det här beslutet som jag ser det. För oss var det inte ett alternativ att bygga ut på grund av husets placering på tomten (fanns inte plats på tre sidor, med nära till tomtgräns/prickad mark och fjärde sidan är västerut och där det finns lite mer yta) samt att befintlig planlösning hade varit svårt att hantera åt det hållet så vi valde att bygga uppåt.
Det har krävt att vi har gjort ändringar av planlösningen ändå (så klart... ) och det var inte direkt billigare att bara bygga på halva huset om man ser till vad man får i mervärde så det blev påbyggnad på hela huset.

Vi har bekanta som valde att bygga ut istället och få en del av kök och ett stort vardagsrum i etage i utbyggnaden samt gjorde om sin planlösning lite (nytt badrum och ombildning av gamla vardagsrummet till två sovrum) då deras tomt medgav det. Det blev bra.

När det gäller kostnad så kommer ju grunden och markarbeten att kosta, vilket man "slipper" om man bygger uppåt men då ska man riva tak och bygga nytt och där finns en ställningskostnad att ta med i beräkningen. Bygger man på huset så krävs ställning under byggtiden. Den kan ju vara olika stor beroende på om man bygger lösvirke eller beställer från fabrik.

Underhåll blir ju lite knepigare med tvåplanshus och man får en trappa inne som "stjäl" plats och det kan bli mycket spring upp och ner, vilket kan vara negativt i förlängningen när man blir äldre osv.
Uppvärmning skulle jag tro blir billigare i tvåplanshus än enplans men 140 vs 200 kvadratmeter kanske kvittar det.

Till syvende och sist handlar det nog om vad ni tycker om och vad ni tänker att ni ska göra med huset på sikt. Blir en något större investering nu något som (kanske) ger ett bättre värde senare och hur mycket kommer det att kosta innan man säljer.
Tycker ni om enplanshus och får till en bra planlösning så kan det ju vara bra att slippa trappa invändigt.

Du skriver att du har räknat på båda alternativen och har tänkt på alla möjliga alternativ. Du har ju alla förutsättningar men har egentligen inte delat med dig om dessa så det blir ju väldigt svårt att ta ställning till två alternativ när man inte vet mer.
Att det skulle vara så smidigt med en påbyggnad vet jag inte om jag håller med om... vi bodde kvar i huset under ombyggnaden och det har varit en utmaning. Att bygga till en huskropp vid sidan av och sen bygga ihop dem kan vara nog så smidigt... det beror som sagt på förutsättningarna.
 
Du får bättre tips om du delger ritningar på bef. hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.