Byggahus.se
Hej
Vi bor numera i en nyproducerad brf-lägenhet. Huset är byggt med en del som är 2 våningar högt och en del som är 3våningar högt. Vår lägenhet är på 3 vån, precis vid taket på den del som är 2 våningar. Vi har 6 fönster som vetter ut mot detta tak. Det taket är ett sedum-tak. Det är ju lite roligare att titta ut över ett sedumtak än titta på ett plåttak.

Detta sedumtak är alltså ca 30 cm nedanför fönstren som vetter ut på det hållet. Fräckt! Javisst!

Nu till problemet. Det blir kondens på utsidan på dessa fönster! Massor! Nu pratar vi inte lite kondens, så som vi får på sovrumsfönstret. På dessa fönster mot sedumtaket är det mycket, mycket mer än på sovrumsfönstret. Se foto. Ja, jag känner till det där med U-värde och bra fönster som inte släpper ut nån värme och… Men det finns också fönsterglas som är behandlade på nåt sätt för att undvika problemet. Sådana fönster hade vi i huset som vi sålde. Morupsfönster, ca 7 år gamla. Vi hade aldrig kondens på fönstren. Det hade däremot grannarna. Dom installerade billiga polska plastfönster med bra U-värde. Antagligen standardglas, och alltså mycket kondens.

Hur gör vi för att få föreningen att åtgärda detta? När vi klagar får bara svaret ”så blir det på nya bra fönster. Det är inget fel på fönstren”

Visst, jag håller med. Det är inget fel på fönstren. Förutom att det är fel typ av fönster som inte borde installerats på ett sådant känsligt ställe.

Nån som bra argument till föreningen? Om det blir en riktig tvist - hur hanterar man sånt? All hjälp är väldigt välkommen!
Fönster med kondens i en nyproducerad lägenhet med utsikt över sedumtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget egentligt fel, men irriterande såklart. Lång uppförsbacke att få ordning på detta, är ni beredda att betala för nya fönster ?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Varför tycker du att vi själva skulle betala nya fönster? Vi har ju köpt en dyr nyproducerad bostadsrättslägenhet där allt ska fungera. Det finns inga förbehåll någonstans om att funktionen av det ena eller andra inte ingår eller inte ska vara OK. Så det var en väldigt konstig kommentar.

Som i alla andra bostadsrättsföreningar så är allt yttre föreningens ansvar, t ex fönster, fasad, utemiljö mm. Men just nu är det garantitid för denna föreningen. Vi flyttade in för bara några månader sedan. Det som inte fungerar ska felanmälan = reklameras, precis likadant som när man köper vilken vara som helst som inte fungerar.

Enligt min mening så är det fel på funktionen av fönstren, inte på fönstren i sig. Enligt min mening är det fel typ av fönster som har installerats.

Det är den tanken jag gärna skulle vilja ha mer åsikter om.
 
Första två åren i en nyproducerad lägenhet ska väl du som medlem felanmäla direkt till byggaren? Så felanmäl du och se vad för svar du får.
 
P PoppeSigge skrev:
Varför tycker du att vi själva skulle betala nya fönster? Vi har ju köpt en dyr nyproducerad bostadsrättslägenhet där allt ska fungera. Det finns inga förbehåll någonstans om att funktionen av det ena eller andra inte ingår eller inte ska vara OK. Så det var en väldigt konstig kommentar.

Som i alla andra bostadsrättsföreningar så är allt yttre föreningens ansvar, t ex fönster, fasad, utemiljö mm. Men just nu är det garantitid för denna föreningen. Vi flyttade in för bara några månader sedan. Det som inte fungerar ska felanmälan = reklameras, precis likadant som när man köper vilken vara som helst som inte fungerar.

Enligt min mening så är det fel på funktionen av fönstren, inte på fönstren i sig. Enligt min mening är det fel typ av fönster som har installerats.

Det är den tanken jag gärna skulle vilja ha mer åsikter om.
Jag tycker inte att ni ska betala för nya fönster. Ni lär bli tvungna om ni vill slippa ”problemet”, eftersom det mest sannolikt inte anses som ett fel.
 
Japp, precis. Och det har jag gjort. Flera gånger. Och fått standardsvaret att ” så är det med nya fönster med bra U-värde”. Som jag alltså inte håller med om.

Enligt min mening så är det fel typ av fönster som har installerats. Det är inte en vanlig installation av fönster på en rak vägg, utan speciell inverkan av någonting annat, alltså detta fall det våta sedumtaket.

Detta är fönster som installerats på ett specialställe, med speciella omständigheter. Det är dom här speciella omständigheterna som det hade varit bra att få kommentarer om.
 
P PoppeSigge skrev:
Nån som bra argument till föreningen? Om det blir en riktig tvist - hur hanterar man sånt? All hjälp är väldigt välkommen!
Vårt förra hus, som vi byggde år 2010, fick bra treglasfönster med argon mellan glasen.
Och visst immade det, för att inte tala om att det blev rimfrost på fönstren, som inte tinade förrän två-tre-tiden på eftermiddagen.
Men om det bara är imma, varför inte gå ut och stryka av den med en sådan här:
1
 
  • Gilla
  • Haha
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
Imma fäster sämre på en hal yta så jag hade provat behandla rutorna (en liten del först för att se om det funkar) med Rain X eller annan liknande produkt som man använder på bilens vindruta.
 
Fast med tanke på sedumtaket så är det ju inget som säger att det blir bättre med andra fönster? Det kanske mer handlar om klimatet som sådant just där? Kanske hade varit likadant även med världens bästa fönster.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Om man menar att det är kondens på fönstret innebär det att glaset skulle vara kallare än luften, låter konstigt.
 
Jo så är det. Jämför med kondens på ölflaskan du köper på semestern iSpanien!

Dagens moderna fönster har så bra U-värde så dom släpper ut väldigt lite värme. Fram på morgonkvisten så är rutorna kallare än omgivande luft, vilket alltså ger kondens.

Men det finns olika lösningar för att motverka det. T ex specialglas. Någon kallar det för FogTite-glas. Det finns säkert andra kommersiella namn också. Men frågan är om typ FogTite-glas är tillräckligt? Det finns också möjlighet att värma upp glasen, typ bakrutan i bilen.

Frågan nu är vad och hur och vilka argument man ska använda för att reklamera problemet? Vi har fått veta att allt ska rapporteras/reklameras via det som heter Felanmälan. Japp, det är gjort. Men hittills utan framgång.

Hur fortsätter vi hantera detta?
 
Går reklamationen till styrelsen ? Ni kan som sagt inte göra mer, inget fel på produkten. Och fönstren äger ni inte, det tillhör föreningen.
 
Nej, reklamationen går inte till styrelsen ännu. Det är ju nyproduktion så den går till byggföretaget. Men det är ju via Felanmälan. Så det är inte bostadsrättsföreningen som står för kostnaderna.

Jag håller med, det är inget fel på fönstren i sig. Det går att öppna och stänga dom, dom är täta och det regnar inte in. Och faktiskt också snygga!

Men enligt min mening är det fel fönstertyp på den platsen. Den nära omgivningen (=sedumtaket) är för fuktigt för funktionen av standardfönster. Sedumtak + fukt + fönster på 30 cm avstånd är ingen bra kombo. Lite som i Lorry förr i tiden ”tänkte inte på det…”. Enligt vad jag tycker. Eller?
 
Grejen är ju att det finns mycket bra lösningar som tex Morups använder. Man kan inte generellt avfärda dessa bekymmer som att det skulle bero på att "fönstren har för bra u-värde", trams.

Tekniken som ligger bakom ex Morups standardfönster är från AGC Glass, antifog.med varmkant.

Vi har sådana sedan några år, absolut noll bekymmer med kondens, fukt etc varken på in eller utsida. Klockrent och med ett extremt bra u-värde.
 
  • Gilla
22:an
  • Laddar…
Kan du inte spreja dem med något? Immfri som man har i bilar, blir iaf inte så extrem imma. Allternativt lägg sten/grus närmsta 1 meter framför fönstret, antar de beror på växtligheten så nära?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.