Byggahus.se
H hapazard skrev:
Ex hemifrån, betydligt bättre täckning i Telias 5g vs 4gplus.
Jadu, den kartan innehåller också 5G-frekvenser på lägre frekvensband (därav bättre täckning), medan du jämför med LTE-advanced som bara ligger på högre frekvensband. Det blir att jämföra äpplen med päron. Du får inte tillgång till de lägre frekvensband en med dagens 5G-abonnemang. De som lanseras lite senare (kanske så tidigt som senare detta år) kommer dock att kunna nyttja dessa.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mm, men kartan stämmer. Jag får betydligt bättre täckning på 5g än 4gplus.
 
H hapazard skrev:
Mm, men kartan stämmer. Jag får betydligt bättre täckning på 5g än 4gplus.
Hur menar du bättre täckning? Högre hastighet eller fler bars på antennen?

Om du får högre hastighet så kan man ha lagt ut mer resurser (relativt sett) på 5G än på 4G. Det betyder inte att du har bättre mottagning eller att det är mindre trängsel i luften utan bara att du kör i vänsterfilen på motorvägen. Man kan välja att göra så för att få över folk på 5G för att slippa bygga ut 4G. Dvs, man lägger lite mer resurser än nödvändigt på 5G så att det verkar bättre.

Får du fler bars så betyder det ingenting, det är telefontillverkaren själv som bestämmer hur de korrelerar till signalstyrkan. Du kan inte få bättre mottagning på 5G då det är 4G-kanalen som styr 5G-kanalen. Visar den fler bars på 5G så hittar den på...

Att lägga ut dagens 5G på låga frekvenser är att lura sig själv som operatör, det gör nämligen att man måste försämra 5G när man byter till nästa generation av detta (som inte bygger på 4G-signalering). För då behöver man de låga frekvenserna till det man använder 4G till idag. Dvs, 5G framstår som sämre när man gör nästa stora uppgradering av det.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur menar du bättre täckning? Högre hastighet eller fler bars på antennen?

Om du får högre hastighet så kan man ha lagt ut mer resurser (relativt sett) på 5G än på 4G. Det betyder inte att du har bättre mottagning eller att det är mindre trängsel i luften utan bara att du kör i vänsterfilen på motorvägen. Man kan välja att göra så för att få över folk på 5G för att slippa bygga ut 4G. Dvs, man lägger lite mer resurser än nödvändigt på 5G så att det verkar bättre.

Får du fler bars så betyder det ingenting, det är telefontillverkaren själv som bestämmer hur de korrelerar till signalstyrkan. Du kan inte få bättre mottagning på 5G då det är 4G-kanalen som styr 5G-kanalen. Visar den fler bars på 5G så hittar den på...

Att lägga ut dagens 5G på låga frekvenser är att lura sig själv som operatör, det gör nämligen att man måste försämra 5G när man byter till nästa generation av detta (som inte bygger på 4G-signalering). För då behöver man de låga frekvenserna till det man använder 4G till idag. Dvs, 5G framstår som sämre när man gör nästa stora uppgradering av det.
Fler bars och stabilare uppkoppling, snabbare :) 100/50 vs 40/20 ca på samma plats med 5g vs 4gplus Telia.

Är det så svårt att acceptera att Telias täckningskarta stämmer?
 
H hapazard skrev:
Fler bars och stabilare uppkoppling, snabbare :) 100/50 vs 40/20 ca på samma plats med 5g vs 4gplus Telia.

Är det så svårt att acceptera att Telias täckningskarta stämmer?
Då jag jobbar med att ta fram tekniken så vet jag också dess begränsningar. Du KAN INTE ha bättre täckning med 5G än med 4G med den teknik som används av alla operatörer i Sverige för tillfället. Telia är de som ligger längst fram med att börja med riktig 5G (5G SA), men de har bara lanserat denna lösning i Finland än så länge.

Högre hastighet är möjligt dock, men det beror i så fall på att man satt en del kapacitet åt sidan för 5G. Om man har gjort det så är det för att 5G skall framstå som bättre när man byter från 4G, inte för att 5G är särskilt mycket bättre just när det gäller hastighet (för den är bara några procent bättre).

Fler bars är därför inte ens möjligt om inte telefon tillverkaren spelar dig ett spratt.

Vid vanlig mobilsurfning så kommer 5G inte ens att aktiveras i de flesta fall, den aktiveras först när 4G har varit aktiv i några sekunder med kontinuerlig dataöverföring med "hög" hastighet. Så 5G aktiveras om du tittar på film eller pratar videosamtal, men inte om du surfar eller pratar in hatsup utan video. Att aktivera 5G i dagens lösning kostar energi och resurser så det gör man inte i onödan. Ett av favoritexemplen från operatörerna för att lansera den 5G vi har idag är att den ser bra ut i Speedtest/Bredbandskollen/Umlaut, vilket också kan vara en anledning att operatören väljer att ge fler resurser till 5G. Men inte heller här är det 5G som vi skall tacka, det är i så fall ett marknadsföringsknep man tagit till.

Sedan är Telia extremt långt framme med sin 5G-satsning, men det är en helt annan fråga. Jag skulle i Sverige inte välja någon annan operatör än Telia utifrån både hastighet och täckning (både för 4G och framtida 5G). Sedan har vi det lilla dilemmat med priset också, men de har ju flera lågprismärken också (som Fello som jag använder på min privata mobil, men även Halebop).

Jag brukar dock beställa ett extra abonnemang när jag åker utanför EU då exempelvis Hallon är bättre i Storbritannien (egentligen så bör man ha ett kort från EE eller annan lokal operatör så man får WiFi då täckningen i UK är erbarmerligt dålig utan kopplad WiFi, men man orkar ju inte för en kortare semester), Telenor är bättre i USA (även där är ju täckningen erbarmerligt dålig, men där har nästan alla ställen man besöker WiFi) osv.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då jag jobbar med att ta fram tekniken så vet jag också dess begränsningar. Du KAN INTE ha bättre täckning med 5G än med 4G med den teknik som används av alla operatörer i Sverige för tillfället. Telia är de som ligger längst fram med att börja med riktig 5G (5G SA), men de har bara lanserat denna lösning i Finland än så länge.

Högre hastighet är möjligt dock, men det beror i så fall på att man satt en del kapacitet åt sidan för 5G. Om man har gjort det så är det för att 5G skall framstå som bättre när man byter från 4G, inte för att 5G är särskilt mycket bättre just när det gäller hastighet (för den är bara några procent bättre).

Fler bars är därför inte ens möjligt om inte telefon tillverkaren spelar dig ett spratt.

Vid vanlig mobilsurfning så kommer 5G inte ens att aktiveras i de flesta fall, den aktiveras först när 4G har varit aktiv i några sekunder med kontinuerlig dataöverföring med "hög" hastighet. Så 5G aktiveras om du tittar på film eller pratar videosamtal, men inte om du surfar eller pratar in hatsup utan video. Att aktivera 5G i dagens lösning kostar energi och resurser så det gör man inte i onödan. Ett av favoritexemplen från operatörerna för att lansera den 5G vi har idag är att den ser bra ut i Speedtest/Bredbandskollen/Umlaut, vilket också kan vara en anledning att operatören väljer att ge fler resurser till 5G. Men inte heller här är det 5G som vi skall tacka, det är i så fall ett marknadsföringsknep man tagit till.

Sedan är Telia extremt långt framme med sin 5G-satsning, men det är en helt annan fråga. Jag skulle i Sverige inte välja någon annan operatör än Telia utifrån både hastighet och täckning (både för 4G och framtida 5G). Sedan har vi det lilla dilemmat med priset också, men de har ju flera lågprismärken också (som Fello som jag använder på min privata mobil, men även Halebop).

Jag brukar dock beställa ett extra abonnemang när jag åker utanför EU då exempelvis Hallon är bättre i Storbritannien (egentligen så bör man ha ett kort från EE eller annan lokal operatör så man får WiFi då täckningen i UK är erbarmerligt dålig utan kopplad WiFi, men man orkar ju inte för en kortare semester), Telenor är bättre i USA (även där är ju täckningen erbarmerligt dålig, men där har nästan alla ställen man besöker WiFi) osv.
Uppenbarligen låter inte Telia ett 4g abbonemang utnyttja 5g nätet. Jag fick ringa Telia och be dem låsa upp simkortet för att kunna ansluta till 5g med betydligt bättre täckning och hastighet som resultat. Det kräver också en 5g enhet för detta, det gamla 4gplus modemet får inte in 5g, även med ett 5g aktiverat sim.
 
Cheesen
pacman42 pacman42 skrev:
För tillfället (med den 5G-teknologi som erbjuds idag som är baserad på 4G) så ger 5G oftast inte ens märkbart bättre prestanda. Det är bara inne i städerna som man ibland har reducerade 5G-resurser, annars delas frekvenserna oftast dynamiskt med 4G så i praktiken så blir det ingen större skillnad (5Gbär bara några få procent effektivare än 4G på samma frekvensband).

Med det sagt så är det i praktiken bara Telia som har bra utbyggd 5G. Titta gärna på täckningskartorna och förundras över hur stor skillnad det är. Tre har riktigt dåligt rent ut sagt.
Där jag har sommarstugan så går vi från 30Mbit till 150Mbit när vi växlar till 5g.... 500%ökning.

13th Marine 13th Marine skrev:
Yup, står i första inlägget 😉

Edit, ah nej, inte 55+
Kolla pensionärsrabatt. Det finns hos många leverantörer.
Har gubben en mobiltelefon så kolla med leverantören som levererar till mobilen. Du kan eventuellt lägga till ett sim kort till på samma abbonemang för en liten peng. (Vårat obegränsade mobila bredband kostar bara 59kr)
 
Cheesen Cheesen skrev:
Där jag har sommarstugan så går vi från 30Mbit till 150Mbit när vi växlar till 5g.... 500%ökning.
Då har man uppenbarligen valt att statiskt lägga mer resurser i frekvensbanden på 5G. Det är inte en självklarhet att operatörerna gör så, jag vet nämligen att många operatörer inte gör på det viset då de vill vinna prestandatester för 4G också...
 
Jag kör en enkel sladd mellan datorn och telefonen när jag behöver ut på internet 🤔
 
pacman42 pacman42 skrev:
Då har man uppenbarligen valt att statiskt lägga mer resurser i frekvensbanden på 5G. Det är inte en självklarhet att operatörerna gör så, jag vet nämligen att många operatörer inte gör på det viset då de vill vinna prestandatester för 4G också...
Men Telia gör uppenbarligen så på landet.
 
H hapazard skrev:
Men Telia gör uppenbarligen så på landet.
Ja, tydligen. Det tyder på att de har ett rejält självförtroende och på att de försöker vinna kunder från konkurrenterna med detta. Telia kanske har nått så långt att 5G går att använda som argument för att vinna tillräckligt många kunder? Risken är ju att man får irriterade 4G-kunder istället. Särskilt de med 4G-routrar i hemmen...
 
Cheesen
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, tydligen. Det tyder på att de har ett rejält självförtroende och på att de försöker vinna kunder från konkurrenterna med detta. Telia kanske har nått så långt att 5G går att använda som argument för att vinna tillräckligt många kunder? Risken är ju att man får irriterade 4G-kunder istället. Särskilt de med 4G-routrar i hemmen...
Irriterande kunder har dom haft i alla tider, det är inget nytt. Dom har ju i princip monopol på många platser då dom är dom enda som inte har Trump-täckning så där kan man som inte göra så mycket.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Hej byggahus!

MIn farfar har sedan många år tillbaka haft internet via en 3G-sticka från 3 kopplad i en stationär dator.
Dock vägrar helt plötsligt applikationen som hanterar dongeln starta, jag vet inte om det beror på att 3G-nätet är borta där, men oavsett är det läge att byta till en modernare lösning.

Farfar har både detta Abbonemang på mobilt bredband med 20GB surf, och ett mobilabbonemang med 20GB surf. Priset på detta landar på helt makalösa 399kr per abbonemang -100kr i samlingsrabatt på totalsumman. Jag vill minnas total surf som används är 5-10GB på båda abbonemangen tillsammans.

Jag är inne på att ditcha 3 helt, för jag tycker de priserna är helt makalösa, speciellt med den alldeles för svåråtkomliga kundtjänsten.
Och istället skaffa en router och ett 20GB mobilt bredband från Hallon, samt ett mobilabbonemang på 5GB. (149kr + 109kr).
Det största kruxet med detta är väl att få en vettig täckning av Wifit i hela huset då kontoret i ena änden, och man helst vill ha routern där för att slippa dra en kabel genom flera rum till den stationära datorn.

Några tankar och funderingar kring detta?
Kolla seniorabbonemang. 55+ på Hallon och Vimla. Fello är Telianätet och har bra pris 95 kronor/ månad.
 
@13th Marine
Är du ute efter ett paket eller plocka ihop abonnemang och router själv?
Om sistnämnda så finns det mycket huawei mobila routrar på tradera till hyfsat pris.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.