Byggahus.se
Andreas Blomkvist skrev:
Då var jag ännu fattigare, det blev en Hitachi C6BU2
Fattigare??? Du har ju bytt "oanvändbara" kontanter mot ett bra och användbart verktyg. Det är väl snarare att bli rikare. (y)

Och för att vara lite seriös. Jag har aldrig ångrat inköp av ett kvalitetsverktyg, däremot av skräpverktyg...
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag ångrar inget, riktigt kul att köpa bra verktyg och veta att det är en rejäl altan som kommer stå längre än huset som jag bygger. Synd bara att jag och min fru inte är snuskigt rika.

Ska ut nu och testa sågen, bara kapa 2 brädor för att jag vill :)
 
Bra val av såg, kör en likadan och du kommer bli nöjd !
 
Oja jag har en hel del bilder! Kan sno din tråd här och lägga upp lite godsaker :)
 
Så här mycket material kom, 1km trall (snart slut, kommer tydligen inte räcka) 195x45 bärlina, 170x45 golvregel, 45x95 stolpar, 95x95 räckesstolpar, diverse infästning och lite målarfärg.
IMG_1369.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävarn drog ett par hål och jag började mäta ut plintar, kan erkänna att jag ångrar att jag inte har överhäng på golvreglar. då det fanns tillräckligt med plats. Det var bara krångligt att gå alla plintar på exakt rätt avstånd från huset, 4.8 meter på långsidan och 2.4 meter på kortsidan (men blev inge spill iaf). vet bättre till nästa gång!
IMG_1375.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fått upp stolpar och bärlina. Stolparna är skruvade i stolpskorna med 4 franska (ingen bricka ;))
IMG_1408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är jag klar med golvreglarna, de sitter på cc50, ville ha lite stabilara pga av att altanen är så stor. Men det blev inte så bra, trallvirket passar ju inte, så måste såga bort en bit typ jämt.
IMG_1500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många golvreglar blev det, här i hörnet blev det nästan rakt!
IMG_1498.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen jacka ur, grundmåla och måla stolpar och börja lägga trall. Stolparna sitter med ca cc150, infästa med 2 vagnsbult, riktigt smidigt.
Trallen ligger oregelbundet, skruvas med rostfria.
IMG_1609.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1695.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frisen!
IMG_1697.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det högsta hörnet, högt blev det!
IMG_1712.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas Blomkvist
  • Laddar…
Skulle gärna se någon närbild på hur du fäste in stolparna, jag har börjat klura Hur jag snyggast ska få till det i min fris.

Fäste du de vara i 195 bärlinan ?
 
Ah det hade jag tyvärr inte, man kan se lite grann på denna, om man zoomar lite.
IMG_1703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men ja de är urjackade till hälften ca 15 cm, de är fästa och vilar på bärlinan. Jag rekomenderar Inte 95x95 stolpar om man känner att man kan leva med att ha en skarv/skruvhål på stolpen. Då ska man ta 2 45x95or, fick göra det på sista stolpen. Den blev garanterat enklast och rakast. Själv ville jag ha så fina stolpar som möjligt då vi skulle ha kryssräcke. Men nu har tanten ändrat sig till liggande räcke, och då spelade det ju ingen roll längre...
 
  • Gilla
Andreas Blomkvist
  • Laddar…
Jag kommer köra på limträstolpar till räcket. 90x90.

Får se hur långt jag kommer ikväll, just nu sitter jag på båten ut till Ornö. Sen ska man ju även hinna träna ibland också.
 
Ja jag hade iofs vanligt hyvlade 95x95, men limträ är ju ännu lite finare! Ska du inte ha ännu tjockare limträ då?

Träna, sånt har vart bortprioriterat sen länge, ska bara bygga klart först!
 
Fick 2 st 3m 90x90 limträstolpar över. De kostar en bit över 300:-/st nästa dimension var 115x115 men de kostade omkring 550:-/st 3m.

Kommer bli totalt cirka 34m altanräcke och för första gången i bygget blev jag snål. Har ännu inte köpt virket till själva staketet så det kommer att sticka iväg ännu mera i pengar
 
Vänta nu, hux flux har du ny fasad på huset?
 
:rolleyes::rolleyes:
Marlen Eskilsson skrev:
Vänta nu, hux flux har du ny fasad på huset?
Är det inte 2 olika altanprojekt i samma tråd.
 
Aha, jo, tack. :D

Jag läste och läste och kunde inte förstå, glömde titta på profilerna också.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kolla estwings tråd om du vill ha tips hur snygg fris :)
 
Nu skulle jag behöva allas goda råd och tips för vart jag enklast börjar så jag kommer igång. Jag ska börja med den lägre delen på altenen, här ser ni bild på hur jag hade tänkt att det skulle se ut. Har någon tips på ett sätt man kan göra det snyggare så hojta till.

Hur tar jag enklast ut en rak linje att utgå ifrån?och vilken rad börjar jag att lägga? Hade tänkt sätta frisen sist. Lade till huset på den ena bilden så man snabbt ska se överblick på hur det ser ut.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

tralla3080ggningny_zps385fc614.jpg

tralla3080ggning1_zpscfe5dfe9.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.