Byggahus.se
divemazter skrev:
Grattis på födelsedagen estwing !!

Jag vet inte om din lösning med trästolpar för att lyfta upp bärlinan istället för att lägga bärlinan direkt i stolpskon har att göra med ditt trasiga avvägningsinstrument att göra, men jag undrar om du föredrar att lyfta upp bärlinan mha trästolpar istället för att bygga högre plintar och sedan lägga bärlinan direkt i stolpskon?

Jag har nämligen en fundering, då jag ska bygga altan ut över en slänt och funderar på om jag ska gjuta höga plintar eller ha dem jäms med marken och sedan lägga bärlinan på stolpar så som du har gjort.

Vad är bäst?
bygg allt i trä..
lättare med stolparna då!

mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
frederik67
  • Laddar…
Vad har spiroröret för funktion? Luftintag till grillen, eller??
 
Immobil skrev:
Vad har spiroröret för funktion? Luftintag till grillen, eller??
hahaha ÄNTLIGEN.
nu märkte nån det, vart där i typ 7 år nu.
folk som gått förbi mitt hus under byggtiden har undrat från, jordkällare, luftintag, hembränning...
svaret är: när det förut va en garagenedfart som jag återfyllt med betongmassor så ställde jag vent röret där för jag visste att här nånstans kommer altan å då ville ha en kraftig plint klar.
så j**rans jobbigt att gräva här.

här e en bild för er som vill ha ett rullbord till er kap å gir såg.
byggde en bock, tog en bit 16 vp rör å böjde över, sen ett större som 16 röret gick igenom å trädde på.... vips ett kanon bord....

bärlina 2"9" är skarvad på en plintstolpe...

sen har ni det med plattorna mot huset jag menade detta blir kanon...
hilti pluggen drog grymt som jag ändå visste men vetskapen att man har ett par pinnar under gör mig mer än nöjd för tillfället.....

mvh
snickar estwing
 
  • DSC00293[1].JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00305[1].JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00304.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Thomas59
Något särskilt skäl till att du skarvar på detta sätt: "bärlina 2"9" är skarvad på en plintstolpe.... Det är väl knappas optimalt ur hållfasthetssynpunkt.
 
vad skulle var problem med det?
finns ej 11,5 meter långa 2"9"....
mvh
snickar estwing
 
Thomas59
estwing skrev:
vad skulle var problem med det?
finns ej 11,5 meter långa 2"9"....
mvh
snickar estwing
Problem, ja som jag skrev så är det inte optimalt ur hållfasthetssynpunkt så jag undrade bara varför du la skarven över en plintstolpe. Har lärt mig att optimalt ur hållfasthetssynpunkt är att man lägger skarven på mellan 1/4 och 1/3 av avståndet mellan plintarna. Håller gör det nog men jag undrader bara som sagt.
 
har hellre en plint under skarven än släpperförbi den å sen laskar...
här har jag stöd direkt under skarv, bättre än att skicka ut den å skarva emellan...

mvh
snickar estwing
 
Thomas59
estwing skrev:
har hellre en plint under skarven än släpperförbi den å sen laskar...
här har jag stöd direkt under skarv, bättre än att skicka ut den å skarva emellan...

mvh
snickar estwing
Ok, ja det håller säkert som sagt men nej, det är inte bättre än att "skicka ut den å skarva emellan". I alla fall inte om du ser på hållfastheten men det är kanske en enklare/snabbare lösning som ingen kommer att se sedan:cool:
 
Thomas59 skrev:
Ok, ja det håller säkert som sagt men nej, det är inte bättre än att "skicka ut den å skarva emellan". I alla fall inte om du ser på hållfastheten men det är kanske en enklare/snabbare lösning som ingen kommer att se sedan:cool:
skulle aldrig ha gått förbi plinten 125 cm å skarva där istället för å skarva på plinten.
ska man skarva emellan får du laska från den ena plinten till den andra för att få maximal bärhet.
nu skarvar jag på plinten å tar en samma dim å lägger på andra sidan å skjuter fast.

sen har det ej med snabbare enklare. detta e långsammare då du får mäta in mera , det andra är att bara mata på med planken å skjuta dit..
nä skarv på en bärande del för min din.

mvh
snickjare estwing
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T
Thomas59 skrev:
Ok, ja det håller säkert som sagt men nej, det är inte bättre än att "skicka ut den å skarva emellan". I alla fall inte om du ser på hållfastheten men det är kanske en enklare/snabbare lösning som ingen kommer att se sedan:cool:
Fan Thomas 59, lägg av, kan du inte bara fatta när det är stopp??

:eek: Är det så svårt:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
 
Thomas59
telabtelab skrev:
Fan Thomas 59, lägg av, kan du inte bara fatta när det är stopp??

:eek: Är det så svårt:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
Moget inlägg......not!

Trodde detta var ett forum där man kunde diskutera och fråga saker men det anser tydligen inte du och du visar det på ett synnerligen larvigt och omoget sätt.Du borde ta dig en allvarlig funderare på hur du uttrycker dig.

Estving har svarat på mina frågor och förklarat varför han gjort som han gjort och det verkar rimligt som han förklarar. Vad är det du har problem med?
 
detta skedde iaf idag... blev inte mycket arb tid men men. ny dag imån....

mvh
snickar estwing
 
  • DSC00308.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00307.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MJakobsson
  • Laddar…
Mikael_L
Thomas59 skrev:
Problem, ja som jag skrev så är det inte optimalt ur hållfasthetssynpunkt så jag undrade bara varför du la skarven över en plintstolpe. Har lärt mig att optimalt ur hållfasthetssynpunkt är att man lägger skarven på mellan 1/4 och 1/3 av avståndet mellan plintarna. Håller gör det nog men jag undrader bara som sagt.
Hmmm, jag tänkte precis säga, ehh skriva, emot dig.

Så kom jag på hur du menar. Mitt mellan stödjepunkterna och precis på stödjepunkterna så verkar det största böjande momentet (riktat åt olika håll då).

Men nåja, jag skulle också göra som estwing. ;)
 
Thomas59
Mikael_L skrev:
Hmmm, jag tänkte precis säga, ehh skriva, emot dig.

Så kom jag på hur du menar. Mitt mellan stödjepunkterna och precis på stödjepunkterna så verkar det största böjande momentet (riktat åt olika håll då).

Men nåja, jag skulle också göra som estwing. ;)
Precis som du skriver, men jag var kanske inte var så bra på att förklara.

Nu går ju inte alltid teori och praktik hand i hand och då tänkte jag passa på att fråga estwing som verkar vara en proffsig snickare varför han valt en annan lösning och det förklarade han på ett bra sätt tycker jag.

Hållfastheten är ju knappast ett stort problem i detta fall och då kan det ju vara bra att få "hantverkartips" som visat sig fungera i praktiken så slipper man göra onödigt jobb om situationen skulle uppstå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jimbolaya och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.