Byggahus.se
Hej! Har någon koll på möjligheten att sätta en stående träpanel på en loge utan att sätta locklist på mellanrummen? Riskerar jag att vatten tränger in och skadar bakomliggande konstruktion? Anledningen till att jag vill avstå är dels merarbetet, dels att befintlig panel (som jag bara ska byta delar av) är spikad så tätt (några mm mellanrum) att jag får svårt att spika locket i mellanrummet. Panelen är 1”.
 
Min loge är inte ribbad. Några mm springa mellan brädorna och där regnar inte in.
 
G-83 G-83 skrev:
Min loge är inte ribbad. Några mm springa mellan brädorna och där regnar inte in.
Tack för svar! Det låter ju lovande. Ser att det regnar in bakom etrrnitplattorna idag som sitter utanpå, men det är kanske skillnad. Plus att jag inte har hängränna.
 
ElleH ElleH skrev:
Tack för svar! Det låter ju lovande. Ser att det regnar in bakom etrrnitplattorna idag som sitter utanpå, men det är kanske skillnad. Plus att jag inte har hängränna.
Hängränna hade säkert gjort skillnad.
 
Det räcker med en millimeters springa för att spika i mellanrumet då du ribbar. Man slår fyratumsspiken genom ribban så den precis kommer ut på bakridan och så drar man ut ribban någon millimeter från väggen så man kan flytta den i sidled och prova tills man känner att spikspetsen är i springan och så slår man in den. Det där går snabbt.

Om logen är hårt utsatt för blåst och slagregn behöver den ribbas för annars har du kringyrande vatten där inne när det regnar och blåser och allt du har där inne blir vått. Står den i lä inne i skogen brukar det gå bra utan ribbor.
 
Tack för all input. Det blir nog både ribbor och hängränna då. Vi har en rätt vindutsatt långsida mot väster, så det är kanske lika bra att ta det säkra före det osäkra. Några erfarenheter av hur slamfärg funkar kontra oljefärg när det gäller träets livslängd i södra Sverige?
 
Gammal lada med rödbruna dörrar, slitet trä, på landet, disig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill bara dela med mig av resultatet så här långt :) Det blev lock på, då sidan är väldigt väderutsatt och jag hellre gjorde ordentligt nu än ta risken att det inte skulle hålla på sikt. Hängränna kommer också så småningom.
 
ElleH ElleH skrev:
Några erfarenheter av hur slamfärg funkar kontra oljefärg när det gäller träets livslängd i södra Sverige?
Jag rekomenderar slamfärg, inte för att förlänga panelens livslängd utan för att spara tid och kostnader för framtida underhåll.
 
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
De ser ut att vara strukna, vad är det för något som använts?
 
A AndersS skrev:
De ser ut att vara strukna, vad är det för något som använts?
Stämmer bra! De är strukna med en blandning av linoljefärg blandat med linolja (en variant av Ottossons så kallade "enstrykning"). Enkelt, snabbt och väldigt prisvärt enligt mig. Plus att det torde ge det skydd som behövs. Och kommer bli extremt enkelt att måla (olja) om när behov uppstår.
 
ElleH ElleH skrev:
Stämmer bra! De är strukna med en blandning av linoljefärg blandat med linolja (en variant av Ottossons så kallade "enstrykning"). Enkelt, snabbt och väldigt prisvärt enligt mig. Plus att det torde ge det skydd som behövs. Och kommer bli extremt enkelt att måla (olja) om när behov uppstår.
Oki, då är inte slamfärg/rödfärg aktuellt?
Tänkte på att du frågade om det.
 
A AndersS skrev:
Oki, då är inte slamfärg/rödfärg aktuellt?
Tänkte på att du frågade om det.
Ja, jag frågade innan jag målade. Men sen blev jag avrådd från att använda slamfärg här i Skåne och nu tror jag att jag har skapat en väldigt bra lösning ur många aspekter. Men det återstår ju helt klart att se :)
 
F fribygg skrev:
Jag rekomenderar slamfärg, inte för att förlänga panelens livslängd utan för att spara tid och kostnader för framtida underhåll.
Tack för svar! Nu har jag redan hunnit måla och jag tror att det uppfyller dina tankar kring tid, kostnader och underhåll. Det blev linoljefärg utblandat med linolja. Men det återstår att se hur det ter sig i framtiden. Skapa färg lär jag inte behöva göra iaf.
 
ElleH ElleH skrev:
Tack för svar! Nu har jag redan hunnit måla och jag tror att det uppfyller dina tankar kring tid, kostnader och underhåll. Det blev linoljefärg utblandat med linolja. Men det återstår att se hur det ter sig i framtiden. Skapa färg lär jag inte behöva göra iaf.
Glädjande att du valde linolja, många gör misstaget att välja en annan (olje)färg och det brukar ju innebära dyrbara ommålningar och i bland kort livslängd på panelen.
Linolja på ekonomibyggnader är väl okonventionellt men borde fungera fint för den som har råd och möjlighet.
 
F fribygg skrev:
Glädjande att du valde linolja, många gör misstaget att välja en annan (olje)färg och det brukar ju innebära dyrbara ommålningar och i bland kort livslängd på panelen.
Linolja på ekonomibyggnader är väl okonventionellt men borde fungera fint för den som har råd och möjlighet.
Ja, dålig färg finns det gott om tyvärr... Många fallgropar. Men säkra kort är ju att använda det som har fungerat i några hundra år :) Det blev en bra budgetvariant genom att vi spädde linoljefärgen med linolja. Har nog målat hela panelen för under 1000-lappen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.