Byggahus.se
Har en Harvia Cilindro som ska kopplas in nästa vecka om allt går som det ska. I väggen bakom aggregatet så är det en väggdosa högt uppe på väggen, och från den ska det sedan dras kabel. Är ju så sugen på att få igång så fort som möjligt, men den elektriker jag hittills har anlitat har rätt dåligt med tid. Kom då på att jag kan ju köpa kabel själv och sedan få någon annan elektriker att komma och koppla in.
Ska till Luleå imorgon och tänkte kanske passa på att köpa kabel när man ändå är i farten så att säga, men vilken sort? Enl instruktionsboken förordas H07RN-F. Går det att dra den från dosan i en 20´s slang och sedan ut till aggregatet? Har för den delen inte tänkt koppla in själv fastän jag vet hur man gör om nu någon har någon synpunkt på detta.
Så är det någon av varuhusen (jula osv) som har en BRA kabel till vettigt pris? Fastän man bara behöver max 3m så blir det ju snabbt skillnad i pris, och här uppe kostar allt skjortan.
 
Har samma aggregat och köpte min kabel på biltema.
Kabeln är ganska tjock, det är 5 kablar och gummiklädd så det blir lite grovt.

Men sen, själva dosan ska inte placeras högre än 1 meter från golvet om det är i bastun det ska kopplas in.
 
Placeringen av dosan låter inte bra. Den bör vara placerad lågt eller på utsidan bastun, varifrån man går genom väggen lågt bakom aggregatet. H07RN-F är inte avsedd att förläggas i flexslang men en kort bit genom vägg kan väl gå an. Det kan alltså finnas behov av en bit installationskabel till en ny anslutningsdosa bakom aggregatet i bastun.

Ska du köpa kabel själv så har biltema ett stort sortiment i olika längder. Eller så kanske du kan hitta en bygghandel som säljer i lösmeter.
 
Skrev visst lite otydligt i första inlägget, kopplingsdosan är inte riktad in mot själva basturummet utan åt andra hållet mot dusch- och relaxavdelningen...
Men biltema håller då en bra kvalite på kabel? Tänkte att det brukar ju skilja en del beroende på prisklass. Dvs en del är märkbart sämre, andra är helt ok till ett bra pris och så dom riktigt bra grejerna men som kostar skjortan....
Och hur står sig t.ex. julas och clas ohlsons H07RN-F kablar?
 
Redigerat:
Jag har köpt kabel på jula clas ohlson och biltema.
Vill påstå att det är identiska mär eet gäller deras elkablar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.