Byggahus.se
Hej!

Håller på att bygga en bastu. Elen till aggregatet kommer dras genom vägg från angränsande rum. Jag gjorde upp med elektrikern att jag skulle montera slangen så kommer hen och kopplar in när det är klart.
Jag fick dock en slang som är ~35mm. Ska det vara nödvändigt med en så grov slang?
Spelar egentligen ingen roll men det hade varit lättare för mig att ta hål genom vägg om dimensionen varit lite klenare.
Aggregatet har en effekt på 6,5kW.
 
Var det verkligen en elektriker som föreslog en så grov slang????
För 6,5 kW räcker det med en kabel som är 5g1,5 och den får plats i ett 20 mm slang.
Är det typ FK som ska dras i slangen räcker det med 16 mm slang.
Är det kabel så kan man skala upp den bit som ska vara inne i slangen och då räcker en 16 mm slang.
Slangen avslutas lämpligen i en anslutningsdosa under aggregatet och därifrån en värmetålig anslutningskabel i i aggregatet.
Lustig elektriker som låter dig göra jobbet själv men inte ger dig adekvata råd, låter jag någon göra delar av jobbet har jag som krav att jag får ge instruktioner om hur det ska vara.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Var det verkligen en elektriker som föreslog en så grov slang????
För 6,5 kW räcker det med en kabel som är 5g1,5 och den får plats i ett 20 mm slang.
Är det typ FK som ska dras i slangen räcker det med 16 mm slang.
Är det kabel så kan man skala upp den bit som ska vara inne i slangen och då räcker en 16 mm slang.
Slangen avslutas lämpligen i en anslutningsdosa under aggregatet och därifrån en värmetålig anslutningskabel i i aggregatet.
Lustig elektriker som låter dig göra jobbet själv men inte ger dig adekvata råd, låter jag någon göra delar av jobbet har jag som krav att jag får ge instruktioner om hur det ska vara.
Det var en ganska ung grabb och han sa att han var lite osäker på vad som gällde i bastumiljö. Hans tanke var att det skulle vara ”luftigt” i slangen.

Slangen ligger ju dock bakom isolering så den ska väl inte bli så värst påverkad av värme.

Jag tror jag tar en klenare slang så slipper jag åka och hyra en maskin med stora borrfästet.
 
"Ledningarna" kommer ju inte att dras i bastumiljö enligt vad du skriver utan i "vanliga" utrymmen.
Elinstallationer inne i bastuutrymmet är rätt hårt begränsat, så att dra el där kräver att elektrikern är ordentligt påläst för att få till en miljö som inte är livsfarlig.
 
E elmont skrev:
"Ledningarna" kommer ju inte att dras i bastumiljö enligt vad du skriver utan i "vanliga" utrymmen.
Elinstallationer inne i bastuutrymmet är rätt hårt begränsat, så att dra el där kräver att elektrikern är ordentligt påläst för att få till en miljö som inte är livsfarlig.
Nä, precis, inga ledningar i bastumiljö förutom från nederkant av panel, fram till aggregatet. Men för att slippa en kopplingsdosa inne i bastun så var tanken att använda, för ändamålet, rätt kabel hela vägen från aggregat till första kopplingsdosa utanför bastun.
Ingen del av denna kabel kommer ju egentligen vara där det är varmt..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.