Byggahus.se
Koppling och vattenfilter till ismaskin med synlig läcka vid den röda ringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckande koppling vid vattnets ingång till ismaskinens vattenfilter i kylskåp, markerat med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Är höggravid och allt jag önskar mig är is. Tyvärr har det börjat läcka från den röda ringen i ”kopplingen” (obs kan ej termer, se bild) till vattenfiltret som går till ismaskinen i kylfrysen och vi vågar inte ha igång vattnet där. Finns det någon som vet hur man tätar en sån här ”koppling”? eller vad det heter om jag ska handla reservdel?

Otroligt tacksam för all hjälp jag kan få för att få tätt och kanske snart is.
 
Mats-S
Hur den "röda ringen" sitter är omöjligt att avgöra med den bilden. Det är ju inte heller säkert att det är exakt där det läcker, kan ju vara så att vattnet kryper utefter slangen till kyl-frysen, och sedan "släpper" vattnet vid ringen?

Om det är en skruvkoppling som läcker så brukar det ofta bli tätt om man lägger lite gängtejp på gängorna och sedan skruvar ihop det.
https://www.biltema.se/bygg/tejp/gangtejp/gangtejp-2000035476

Men är ni säkra på att det läcker, det är inte kondens som bildats på slangen nu när det är så varmt och fuktigt?
 
A
M Malinsven3 skrev:
[bild] [bild]
Hej!
Är höggravid och allt jag önskar mig är is. Tyvärr har det börjat läcka från den röda ringen i ”kopplingen” (obs kan ej termer, se bild) till vattenfiltret som går till ismaskinen i kylfrysen och vi vågar inte ha igång vattnet där. Finns det någon som vet hur man tätar en sån här ”koppling”? eller vad det heter om jag ska handla reservdel?

Otroligt tacksam för all hjälp jag kan få för att få tätt och kanske snart is.
Håll in ringen tabort slangen klipp av den någon cm och tryck in den igen, läcker den ändå så byt detaljen med den röda ringen
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Hur den "röda ringen" sitter är omöjligt att avgöra med den bilden. Det är ju inte heller säkert att det är exakt där det läcker, kan ju vara så att vattnet kryper utefter slangen till kyl-frysen, och sedan "släpper" vattnet vid ringen?

Om det är en skruvkoppling som läcker så brukar det ofta bli tätt om man lägger lite gängtejp på gängorna och sedan skruvar ihop det.
[länk]

Men är ni säkra på att det läcker, det är inte kondens som bildats på slangen nu när det är så varmt och fuktigt?
Hej Mats! Tack så jättemycket för utförligt svar. Så fort vi öppnar ballofixen så börjar det rinna från den röda ringen så det måste vara därifrån det läcker. Gängtejp låter ju som ett bra första steg att testa.
 
electroluxaren skrev:
Håll in ringen tabort slangen klipp av den någon cm och tryck in den igen, läcker den ändå så byt detaljen med den röda ringen
Tack för tips! Vi har testat det men det rinner ändå. Vet du vad detaljen med den röda ringen heter?
 
A
Ser ut som adapter 1/2" till 6mm
 
electroluxaren skrev:
Ser ut som adapter 1/2" till 6mm
okej tack! Då har jag något att gå på ändå. Vet inte om jag vågar byta själv. Har haft vattenläcka tidigare och funderar på att ta in proffs så det blir rätt.
 
Ja skippade filtret till min maskin för att minska risken för läckage. Så rent och fint vatten i vårt kommunala VA
 
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Ja skippade filtret till min maskin för att minska risken för läckage. Så rent och fint vatten i vårt kommunala VA
Jaha! så kan man ju göra. Bra tips!
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
M Malinsven3 skrev:
Jaha! så kan man ju göra. Bra tips!
Hej, det här är en supergammal tråd, men jag har samma problem, vi testade att klippa av en bit och sätta fast slangen igen, men det funkade inte, hittade ni nån lösning till slut?
 
H hanand94 skrev:
Hej, det här är en supergammal tråd, men jag har samma problem, vi testade att klippa av en bit och sätta fast slangen igen, men det funkade inte, hittade ni nån lösning till slut?
Hej!

Vi tog in en rörmokare som fixade det snabbt. Han fick beställa nån plastgrej från Tyskland, tyvärr minns jag inte vad. Det var så värt att få tillbaka ismaskinen!
 
Tack för svar! Jag tror att vi kan åtgärda det själva om vi hittar rätt reservdel! Jag såg att electrolux sålde ett kit med vattenslang osv för 1300, jag hoppas att vi kan hitta det billigare
 
H hanand94 skrev:
Tack för svar! Jag tror att vi kan åtgärda det själva om vi hittar rätt reservdel! Jag såg att electrolux sålde ett kit med vattenslang osv för 1300, jag hoppas att vi kan hitta det billigare
Det kan ni säkert! Lycka till i letandet. Återkom gärna om ni hittar nåt billigare. Finns ju risk att det händer igen. Allt gott!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.